Mijn Nitrons zitten er onder!!!!!!

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Zit er nog veel verschil tussen de setup van de speedster of de elise.


Gr. Pascal
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Vandaag, voor het eerst een 150 km rit gereden met de nitrons.

Alle soorten wegen hebben we gehad. en ik moet toegeven het is een hele andere wagen geworden.

Ik kan maar een ding zeggen, :lol: :lol: maar het kost je wel rubber.


Gr. Pascal
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Vandaag even met het rode monster van Flap gereden. Conclusie: ik wil ook Nitrons en ik wil ook een Janspeed en ik wil ook mijn beide kats verwijderen en en en 8)
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Oei oei, volgens mij heb jij de gekke speedster ziekte.

Maar je neemt wel de juiste beslising.

Gr. Pascal
Gebruikersavatar
kzentekik_et
Actief lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 feb 2009 19:51
Locatie: O-VL. België

Bericht door kzentekik_et »

Even een heel oud topic naar boven halen..

Heb ook wel interesse in Nitrons.
Met name in het 2-way susteem..

In welke mate zijn deze verstelbaar in de hoogte ??
Heb nu Eibach veren geplaatst en die zakken -25mm

Vind nergens terug hoe diep die Nitrons zakken.
ik veronderstel maximum -50 mm.

Iemand die me kan helpen ?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Dat hangt af van een aantal zaken zoals (voor)wiel-formaat, veer-sterkte, etc.

Standaard Nitrons zijn in kleine mate 'hoogteverstelbaar' door middel van de veer voor-spanning, maar hier heb je slechts een relatief kleine instel-marge als je voldoende in- en uitveer weg van je dempers wilt behouden zodat het weggedrag correct is.

Je kunt over het algemeen Nitron dempers ook naar je eigen specificatie laten bouwen als je de auto bijvoorbeeld dicht bij de standaard rij-hoogte wilt rijden. Dan heb je langere demper bodies en zuigerstangen nodig bijvoorbeeld.

Je kunt moeilijk zomaar een 'verlaging' getal opgeven voor een set van deze dempers..

Lees even wat topics door, maar er zijn wel wa getallen gepost van mensen.

Met 16" wielen voor en 17" achter en 195/50R16 voor en 225/45R17 achter kom je al gauw rond de 110mm voor en 120mm achter qua rij-hoogte (incl ballast in de auto en 1/2 tank brandstof) met voldoende beweging in de vering qua in- en uitveren zodat deze kan 'werken'

Te hoog en de auto zal gaan 'skippen' of 'stuiteren' over hobbels en kuilen omdat de dempers dan maximaal uitveren en tegen de (interne) bumpstops aan knallen, waardoor de wielen loskomen van de weg.

Te laag en de auto zal over hobbels in bochten moeilijk bestuurbaar zijn, omdat hij bij inveren dan op de (externe) stops slaat en de veer-karakteristiek plotseling sterk verandert waardoor een band tractie kan verliezen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

correct!

Op het moment dat je ons een wagenhoogte specificeert laten we de dempers specifiek met die lengte bouwen.

Er zit overigens een hoop nieuws aan te komen bij Nitron. We gaan de lijn zowel naar boven als naar onderen uitbreiden.

Is er overigens een speciale reden waarom je een tweeweg demper wil hebben?
Afbeelding
Gebruikersavatar
kzentekik_et
Actief lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 feb 2009 19:51
Locatie: O-VL. België

Bericht door kzentekik_et »

YvoTuk schreef:
Is er overigens een speciale reden waarom je een tweeweg demper wil hebben?
Niet echt eigelijk..
Dacht dat de éénweg dempers niet in hoogte verstelbaar waren..
Dat is dus wel mogelijk naar ik vernomen heb..

Zou da wagen graag, in de mate van het mogelijke, zo laag mogelijk willen hebben. Zodat de wielen echt mooi in de wielkassen zitten..
Met metn Eibach Pro Kit heb ik nu, met 18" velgen in combinatie met 205/35/17 Toyo T1R, nog een goeie 2 cm speling in de band-kas verhouding...
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

YvoTuk schreef:correct!

Op het moment dat je ons een wagenhoogte specificeert laten we de dempers specifiek met die lengte bouwen.

Er zit overigens een hoop nieuws aan te komen bij Nitron. We gaan de lijn zowel naar boven als naar onderen uitbreiden.

Is er overigens een speciale reden waarom je een tweeweg demper wil hebben?
Wanneer komt die street versie dan :?: :roll:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

op 6 maart komt er een grote container in een Engelse haven binnen... dan nog een paar dagen om in te klaren en huppelkee... daar komen de street series :)

Voor wat betreft de instelbaarheid...

Bij een éénweg demper (de Nitron NTR) kan je d.m.v. een draai schijf onderaan de demper de ingaande slag en uitgaande slag in de juiste verhouding harder en zachter maken.
De hoogte verstelling is primair om de auto uit te kunnen wegen of een paar mm hoger lager te stellen. Je kunt niet even 20mm omhoog of omlaag gaan omdat je daarmee de voorspanning op de veren compleet verknoeit.

Een tweeweg demper heeft een apart reservoir. Er zijn twee verstel mogelijkheden, één door middel van dezelfde draaischijf en één op het reservoir. Het verschil is dat je de ingaande en uitgaande slag onafhankelijk kunt afstellen.

Over het algemeen raad ik mensen af om naar 2-weg of zelfs drieweg dempers te gaan. Je moet écht weten waar je mee bezig bent om die dingen goed af te kunnen stellen. Als je dat niet weet is de kans bijzonder groot dat je uiteindelijk met een slecht onderstel rond tuft. Dat slechte aan het onderstel is dan uiteraard de afstelling, niet het product.

Zoals gemeld, je kan specificeren welke wagenhoogte je wil hebben. Heel laag kan natuurlijk best, maar je moet er wel rekening mee houden dat er ook nog zoiets als een ingaande slag over moet blijven.
Op het moment dat je de auto op zijn buik zet en je pakt een drempel is het niet de bedoeling dat de wielen aanlopen in de binnen schermen.

Ik zou het volgende doen.

Als de auto 'op zijn poten staat' op een van de linker draagarm brackets met een stift of zelfs wat verf aftekenen wat de stand van de draagarm is.
Dan de auto op krikken en de huidige demper verwijderen.

Nu met een tweede krik (of dé krik als je de auto 'gewoon' op blokken hebt staan) onder de fusee en deze langzaam opkrikken totdat de draagarmen in de stand staan waarin ze 'op nul staan'. Dus de stand die je eerder hebt afgetekend.

Meet de afstand hart tot hart van de demper bracket op de auto en de ingelaste demper bracket in de draagarm.

Ga nu voorzichtig de fusee opkrikken en let daarbij vooral op de bovenkant van het wiel. Opkrikken, net zo lang totdat de band in de wielkast gaat schuren.
Nu wederom de afstand hart tot hart van de demper brackets meten.

Je weet nu wat de maximale uitslag mag zijn en daarmee kunnen we naar Nitron toe uitleggen wat je van plan bent.

Deze meting moet je overigens zowel voor als achter doen, waarbij je voor ook rekening zal moeten houden met stuur uitslag!
Afbeelding
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Bericht door Speedster4Fun »

Is de prijs van de streetversie ook al bekend?
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

niet bekend als in helemaal duidelijk, maar ze zullen in de range van de Bilstein sets zitten.
Afbeelding
michel
Actief lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 aug 2005 17:53

Bericht door michel »

YvoTuk schreef:niet bekend als in helemaal duidelijk, maar ze zullen in de range van de Bilstein sets zitten.
Heb je net een mailtje gestuurd. Wat is het verschil tussen street en oneway nitrons?

Wil de auto max 1cm lager hebben dan nu, spitter voor tikt nu a regelmatig de grond aan.

Welke veer van Eibach adviseer je bij road en track (Nordschleife) aan?

Michel
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

De Nitron Street Series zijn per direct beschikbaar :)

Ik heb dit net op Seloc gepost:

elise-shop.com and Nitron racing systens are excited to announce the release of a new line of shock absorbers for Lotus customers.

The Nitron Street Series will offer high performance and exceptional value for money.

Designed and developed by Nitron, the shocks use gas-monotube technology. This means they offer a distinct performance advantage over the many twin-tube based products on the market in this price bracket, in terms of weight, responsiveness, and fade resistance.

The Street Series kit has one damping adjuster that alters both bump and rebound damping. The shocks are billet machined from lightweight aluminium and come with spherical bearing ends and Nitron’s proven low friction sealing system.

As a more road orientated kit, the Nitron Street Series are valved and sprung accordingly to give optimal body control without any undue harshness. For customers using their car predominantly for track days Nitron would still recommend the legendary NTR range of shocks due to their better control and fade resistance.

As with all Nitron products, the kits come with a year’s warranty.

elise-shop.com have these kits available as per direct at a price of £553 + VAT or € 609.95 + VAT

You can find the Nitron Street Series right from stock here..


Afbeelding
Afbeelding


Let op... de Nitron Street Series zijn bedoeld voor mensen die de auto hoofdzakelijk op straat gebruiken.
Als je de auto op het circuit wil gebruiken adviseren we om voor de NTR's te gaan.
Het is bij de Street Series niet mogelijk om voor andere dan standaard veer sterktes te kiezen..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ruben
Actief lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 aug 2009 5:51

Bericht door Ruben »

Mooie prijs, maar ben wel benieuwd wat de vooruitgang tov standaard dempers is gezien je specifiek noemt dat je deze niet voor circuitgebruik of beter voornamelijk voor straatgebruik kunt gebruiken. Weet ik ook waar ik mijn standaard dempers mag plaatsen :wink:

ps: ik ga ervan uit dat ik dezelfde setup heb als de exige mocht die afwijken van de standaard elise, gezien mijn sports racer uitvoering
Plaats reactie