Mijn Nitrons zitten er onder!!!!!!

Vragen over bekleding, velgen e.d.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

de dempers onder jouw auto zijn idd gelijk aan die van de Exige.

Je moet de street series in de basis vergelijken met de standaard dempers alleen zijn ze in beperkte mate in hoogte verstelbaar en kan je de hardheid van de demping regelen.

De NTR is een wat grotere demper (diameter) die ook standaard met hardere veren geleverd wordt. Daarmee richt deze zich automatisch wat meer naar circuit gebruik dan straat gebruik.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat het een niet voor de andere toepassing bruikbaar is; ik heb zelf ook jaren met Koni's onder mijn S1 op het circuit gereden en was daar op zich tevreden mee. Alleen als je er dan NTR's onderschroeft is dat toch iets anders, cq heb je gewoon meer controle, minder body roll etc.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Kan ik ze niet op proef krijgen? :)
Gebruikersavatar
Ruben
Actief lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 aug 2009 5:51

Bericht door Ruben »

Ja, ik ook, gaan we ze ff testen voor je op 2 april :D
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Op de dempers zat ik nu al maanden te wachten :!: Maar, als ik het zo lees word ik alleen niet enthousiast...

Wat een nadeel zeg dat je de veer niet kan verwisselen achteraf... Maar nu de vraag welke standaard sterktes zijn er dan te verkrijgen voor de street versie, zoals je schrijft?

Weet iemand het volgende?
Hoe sterk is de standaard veer?
Hoe sterk is de street versie?
Hoe sterk is de NTR?

Enige voordeel is dat je de auto iets in hoogte kan stellen en iets kan afstellen qua demping maar de sterkte is vergelijkbaar met standaard?

Zijn deze shocks in totale lengte even lang als de NTR? Je "winst" qua hoogte is dus gelijk met de dezelfde draaiingen aan de ring?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Street Series:
F R
Elise S1 275 350
Elise S2 K 275 350
Elise S2 T 375 500
VX 375 500

De NTR's
F R
Elise S1 325 400
Elise S2 K 325 400
Elise S2 T 425 550
VX 425 550

Zoals eerder gemeld is de NSS een alternatief voor de standaard demper waarbij de focus ligt op straat gebruik.
Je krijgt meer mogelijkheden, de auto kan wat omlaag getrokken worden en je kan de demping instellen, maar het is geen goedkope kopie van de NTR.
(je zou je af mogen vragen wat daar het nut van zou zijn?)
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

piet schreef:Kan ik ze niet op proef krijgen? :)
Ja hoor, als je mij 609.95 + BTW overhandigd mag je ze testen zo lang je wil 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

piet schreef:Kan ik ze niet op proef krijgen? :)
Piet, nogmaals, gewoon je harde veren laten vervangen voor de "standaard" Nitron veren ...


SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

SteV6 schreef:
piet schreef:Kan ik ze niet op proef krijgen? :)
Piet, nogmaals, gewoon je harde veren laten vervangen voor de "standaard" Nitron veren ...

SteV6
Ja Piet, wil je geen ruilactie aanbieden? Wellicht is er iemand met standaard NTR veren die toch liever iets hardere veren zou willen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

piet schreef:Kan ik ze niet op proef krijgen? :)
Dat zou wel ideaal zijn!
2 weekjes proefrijden (met je eigen auto op bekend terrein, dus niet even met een ander een rondje mee of een rondje door de wijk in een andere auto) met een set-up en dan beslissen of je iets nodig hebt van street eigenschappen of voor track eigenschappen.

Bestellen en terug sturen is ook zo "hard" met "bekende"
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

voor zover mij bekend is de diameter van de veren anders, je kan dus geen NTR veren op NSS dempers zetten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Dat geloof ik meteen Ivo, maar een aantal van ons heeft de NTR's besteld met iets sterkere veren. Als ik mij niet vergis heeft Piet dat ook.

Piet, let dus op dat je eventueel ruilt met iemand die ook NTR's heeft ;-)
Afbeelding
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Ik rij de NTR versie op 375/450 i.p.v. 450/550 wat op dit forum de norm lijkt. De 450/550 veren heb ik verkocht. 375/450 was/is standaard.

Niet zo heel veel verschil met de Street versie, dus waar zit het voordeel? Niet in geld dan, alhoewel, maar in kwaliteit?

Groeten,


Nico
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
michel
Actief lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 aug 2005 17:53

Bericht door michel »

Ik heb 425/550 besteld voor de Exige S2.

Michel
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik rij inderdaad ook met de sterkere veren. Stuiter hierdoor vaak vrolijk en soms iets minder vrolijk (Ardennen) rond.

Ik denk dat ik ze aanstaande winter terug stuur naar Nitron voor onderhoud dan ga ik op hun advies af wat het beste is voor mij, met mijn rijgedrag.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

ohjeetje.. schreef:Ik rij de NTR versie op 375/450 i.p.v. 450/550 wat op dit forum de norm lijkt. De 450/550 veren heb ik verkocht. 375/450 was/is standaard.

Niet zo heel veel verschil met de Street versie, dus waar zit het voordeel? Niet in geld dan, alhoewel, maar in kwaliteit?
De Street series zijn wat goedkoper opgebouwd, maar het grote onderscheid zit hem in de diameter van de dempers. Die is kleiner dan die van de NTR's.

In het algemeen kan je (er even van uitgaande dat de fabrikant de setup/shimming helemaal op orde heeft) stellen dat een grotere diameter zuiger betekent dat je een 'bredere handling' krijgt.

Hoe kleiner de diameter van de zuiger, hoe smaller de band wordt waarin die zuiger optimaal kan werken.
Die band moet je zien als de snelheid waarmee de zuiger op en neer beweegt in de cylinder. Eigenlijk wil je dat een demper zijn karakteristiek aanpast op het moment dat je andere dingen met de demper doet.
Bijvoorbeeld, als je op het circuit over curbstones dendert wil je dat die demper zich anders gedraagd dan dat je de auto langzaam over een richel laat rollen.
Dát is de band en die kan je door slimme shimming (de plaatjes die op de zuiger liggen en de oliestroom controleren) controleren.
De slimheid houdt echter wel op daar waar je de grenzen van het fysiek mogelijke bereikt. Dat moet je gaan kijken naar andere mogelijkheden. Dat is dus over het algemeen de diameter van de zuiger of zoals je tegenwoordig meer ziet komen van die grappen met magnetische deeltjes etc. die de demping beïnvloeden.

Daar zie je overigens ook gelijk hét nadeel aan z.g. twin-tube dempers omdat die een aanzienlijk kleinere zuiger hebben en derhalve fysiek niet in staat zijn om hetzelfde bereik te bieden.

In feite is de NSS een kant en klaar produkt wat je ook als zodanig inzet. Een prima alternatief voor de Bilsteins en een mogelijkheid om de wagenhoogte wat meer te controleren.

De NTR moet je meer zijn als een startpunt. Je KAN (hoeft dus niet) daar experimenteren met verschillende veersterkten. Er zijn zelfs mensen die met de auto en dempers naar Nitron vertrekken en daar een volslagen eigen shimming laten doen. Je zou dat dus meer als een blokkendoos kunnen zien.

Er komt nog een nieuwe serie dempers uit die weer boven de NTR's zullen komen. Grotere diameter etc.
Afbeelding
Plaats reactie