Joying tablet en obd2 systeem

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Elnielio
Actief lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 sep 2010 18:22

Re: Joying tablet en obd2 systeem

Bericht door Elnielio »

Die ik heb is low energy bluetooth, (BLE), of wel de batterij zit op op het boardje en vergt zo weinig energie dat je dat voor de levensduur van de dongel kan gebruiken. Protocol is ook zo geschreven dat het zichzelf alleen in en uitschakeld bij verzenden van data. Accu kan je er dus niet op leeg trekken
Gebruikersavatar
911Speedster
Actief lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)

Re: Joying tablet en obd2 systeem

Bericht door 911Speedster »

Elnielio schreef:Ik heb deze getest en de microfoon deel werkt, echter versta ik nog niet de persoon aan de andere kant van de lijn, of wel dit gaat (nog) niet via de speedster boxen dus moet dit nog even uitzoeken.
Even kijken of je de speakers op de front of rear hebt aangesloten. Speakers van de Speedster zijn volgens mijn standaard op rear aangesloten, handsfree signaal meeste alleen op de front speakers. Had het zelfde probleem met de handfree functie van mijn radio.
Ford S-max 2.0 TDI Afbeelding Speedster 2.2 #0911

who follows the herd, is walking in the dirt
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Joying tablet en obd2 systeem

Bericht door tibby »

Smiley schreef:oei Tibby toch :shock:

Wat wil je bereiken om de turbo druk te zien:

1. Een wat moderner mobieltje wat je daar ook voor kunt gebruiken (naast de ruk naar 2017)
2. Een tablet om los of vast in de auto te hebben hiervoor?
3. Die leuke radio die Ernelio heeft?
Ik heb nog van m'n vrouw een smartphone liggen hier. Moet daar een abonnement op om die apps erop te zetten? Ikzelf wil het liefst met m'n gsm willen blijven doen. M'n gsm valt per dag een keer of 10. Denk met een andere gsm dat niet lukt :mrgreen:

Dan kan ik een houder plaatsen en die smartphone erin zetten met zo'n elm die gertje doorgaf? 'T is maar gewoon voor af en toe m'n druk te testen (er staat bij mij een analoog metertje in maar gaat maar tot 1.5 bar, turbo gaat tot bijna 2 bar) en m'n speedster uit te lezen.

Sorry voor het off topic elnielio :oops:
captain slow
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Joying tablet en obd2 systeem

Bericht door Smiley »

Welke type smartphone precies?
(Omdat bij een apple je een ander type (lees duurdere) dongle nodig hebt)

Nee, de apps download je gewoon via de wifi bij je thuis.
Daarna gaat de connectivity met de dongle via Bluetooth.

Je telefoon hoeft dus zeker niet met de provider verbonden te zijn, voor wat je ermee wilt. (ie geen simcard nodig)
Laatst gewijzigd door Smiley op 21 sep 2017 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Joying tablet en obd2 systeem

Bericht door tibby »

Smiley schreef:Welke type smartphone precies?
(Omdat bij een apple je een ader type (lees duurdere) dongle nodig hebt)

Nee, de apps download je gewoon via de wifi bij je thuis.
Daarna gaat de connective met de dongle via Bluetooth.
Juist gevraagt hier. Een Sony X zoveel (ze weet het zelf niet meer) :bag: Ik veronderstel dat zo'n goedkoope dongel wel goed is dan.
Denk dat ik verder kan. Bedankt Stefan :thumbup:
captain slow
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Joying tablet en obd2 systeem

Bericht door stefan »

dre ...ik denk niet dat die meting over diene smartfooon juist zijn hoor :idea:
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Joying tablet en obd2 systeem

Bericht door André R »

Daan schreef:Nog een vraag... als je de bluetooth obd dongle laat zitten, trekt ie dan de accu leeg?
Beetje offtopic, maar ik kom er na meten van de lekstroom achter dat mijn OBD met wifi dongel bijna 20mA trekt. (wifi nodig ivm IOS).
Niet schrikbarend veel, maar voldoende om mijn lichte "race"-accu na een weekje stilstaan of zo goed op de proef te stellen. Van de ruim 30mA blijft er nu nog 11mA lekstroom over na het lostrekken van de OBD (wifi) dongel. Hij was zelfs warm. De OBD stekker zit op zekering 08 (7,5A B+ contact. Diagnose stekker, instrumentenpaneel, ECU, alarmsysteem en immobilizer.)
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Elnielio
Actief lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 sep 2010 18:22

Re: Joying tablet en obd2 systeem

Bericht door Elnielio »

Daarom even checken als je een OBD2 unit aanschaft dat deze BLE is, Tenminste als je hem in de auto aangesloten wilt houden. Het zou wel kunnen dat ook deze toch iets nog iets van de accu pakt (omdat de unit via Bluetooth zichzelf blijft aanbieden zodat je kan 'pairen') maar ik weet uit ervaring dat dat bij BLE devices zeer weinig stroom vergen. Ik verwachte eigenlijk uberhaubt dat als je je sleutel uit het contact haalt dat dan ook de obd2 slot niet zou werken, maar dat is dus niet zo?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Joying tablet en obd2 systeem

Bericht door Smiley »

Je kunt ook een obd verlengkabel plaatsen als je dongle er vaak op en af moet.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Joying tablet en obd2 systeem

Bericht door André R »

Zekering 8 zit niet achter het contactslot. Onder andere het alarm moet kunnen werken met het contact uit.
Er is blijkbaar een reden waarom gediagnosticeerd moet kunnen worden zonder het contact aan te zetten
Net geprobeerd. De wifi van de dongel is inderdaad continu actief met het contact uit.
Bluetooth zal iets minder verbruiken dan wifi schat ik.
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Joying tablet en obd2 systeem

Bericht door Arno »

Elnielio schreef: Ik verwachte eigenlijk uberhaubt dat als je je sleutel uit het contact haalt dat dan ook de obd2 slot niet zou werken, maar dat is dus niet zo?
Nee. Alle OBD stekkers in auto's hebben de 12V direct op de accu zitten zodat deze als voeding kan dienen voor apparaten/lezers die zelf geen accu/batterij hebben en om het mogelijk te maken ook te communiceren met ECU's en andere onderdelen die bijvoorbeeld nog enige tijd actief zijn na uitschakelen van de auto (fabrieks-alarmsystemen, etc.).

Wanneer spullen permanent gekoppeld worden aan deze poort is het aan te raden om deze 12V aansluiting geschakeld te maken of alleen gebruik te maken van apparaten die een externe 12V aansluiting hebben die dan op een geschakelde aansluiting kunnen worden aangesloten.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Elnielio
Actief lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 sep 2010 18:22

Re: Joying tablet en obd2 systeem

Bericht door Elnielio »

Ik heb het even opgezocht en wel iets gevonden. Namelijk als je pin 16 (rechts onder) afknipt dat de unit geen stroom meer kan pakken als de auto niet draait. Nou wil ik dit even zeker weten of dit werkt voor ik mijn sensor sloop :)

Even ook nog wat plaatjes van de eindmontage:
Alle dragen heb ik even weggewerkt met Ty-raps onder het dashboard.

Er zit een klemmetje aan de bijgeleverde microfoon, die kon ik makkelijk aan het dashboard klikken, zonder boren of plakken.
Afbeelding

De GPS unit heb ik hier met dubbelzijdig klitteband gemonteerd.
Afbeelding

En als laatste stonden nieuwe speakers op het lijstje. De originele waren al opgeblazen sinds ik de speedster kocht. Dus was hard nodig. Overig is de klus te doen zonder de stoelen te verwijderen. Het is wat priegelen maar de stoelen kreeg ik niet los dus ik had niet veel keus.
Afbeelding
Plaats reactie