mishandelde Speedster

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1090
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Re: mishandelde Speedster

Bericht door paul »

Go turbo
Was nog wel aan het kijken voor een paar originele Speedsters Turbo, maar de SC kit uit UK leek me qua prijs wel aantrekkelijk :D
Jammer dat die weg is. :(

2.2 Turbo heeft niet echt m'n voorkeur, al is die prijs ook wel aantrekkelijk natuurlijk :bag:


Ik heb geen haast en kijk nog wel eens rond.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: mishandelde Speedster

Bericht door aboellaard »

De Eaton SC tuning maakt van de standaard NA een veel leukere en nog steeds probleemloze auto. Daar ga je echt gelukkig van worden. En de ombouw leent zich uitstekend om deel voor deel te doen. Beginnen met OBDTuner, die installeren en er mee leren werken. Uitlaat aanpassen (alleen prekat verwijderen en turbo einddemper is genoeg), ECU verplaatsen, voorbereiding voor TMAP, inlaat traject, daar waar nodig, aanpassen etc. Wat er moet gebeuren staat hier op het forum te lezen. Allemaal dingen die je vrij eenvoudig zelf kan doen en die je auto ook rijdbaar houden. En dan op een mooie dag de Eaton er op -laten- schroeven. Als je alles goed voorbereid kan dat in een dag. Prettige van zoveel mogelijk van tevoren doen is dat je dan ook niet dat gehele bedrag in een keer hoeft af te tikken. En dat je auto tijdens dat proces al wat leuker wordt.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: mishandelde Speedster

Bericht door Exmantaa »

Een goede Speedster SC ombouw is natuurlijk super betrouwbaar omdat dit een officieel GM motormodel was in de US. :wink:
(Je had het GM/Saab/Opel 2.0 turbo blok, de "B207 engine", en de Amerkaanse variant daarvan met de Eaton Supercharger, de GM Chevy 'LSJ engine".)

Betrouwbaarheid van een SC Speedster hangt grotendeels af van de inbouw zorgvuldigheid en niet zozeer van de gebruikte SC componenten. Want alles is origineel van GM en moet een autoleven meegaan. :mrgreen:

Je kunt het zo fancy maken als je wilt, maar een basis Stage 2 ombouw van de 2.2, met OBD-tuner, zal rond de 4,5K kosten. (Waarvan OBD met €875,- ook een aardig deel opsnoept. Kan goedkoper als je 2e hands ombouwdelen weet te vinden.)
Keuze is dan aan jou voor gebruikte- of fabrieks-nieuwe GM SC delen. En een 2K€ Tullett uitlaat heb je niet nodig voor 250pk straatgebruik.

(PS; Jeff Reiland in de US is waar Joe/Batman in de UK zijn kit onderdelen ook vandaan haalt. :wink: Maar vergeet niet de verzendkosten + BTW/import over alles... Je weet alleen nooit exact wat je krijgt en terugsturen naar de US doe je ook niet ff. Heb vorig jaar een manifold gehad waar dus de laminova cores uit missen. En beschadigde sensoren, bypass actuators tot kromme poelies en deuken, scheurtjes door het transport ook allemaal gehad... :bash: Nieuw van GM is zo gek nog niet! )
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: mishandelde Speedster

Bericht door Thijskok »

Hmm kennis en aanbod genoeg dus. Moet helaas eerst even achterhalen waarom mijn motormanagement lampje brand en ook de Airbag lamp brand.
Kan ik dit op een of ander manier egrnes mee uitlezen en zo ja wat heb ik daar voor nodig?
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: mishandelde Speedster

Bericht door tibby »

Thijskok schreef:Hmm kennis en aanbod genoeg dus. Moet helaas eerst even achterhalen waarom mijn motormanagement lampje brand en ook de Airbag lamp brand.
Kan ik dit op een of ander manier egrnes mee uitlezen en zo ja wat heb ik daar voor nodig?

Ik heb een cheapo ELM 327, heeft mij al veel geholpen gehad. (heb je trouwens ook nodig als je voor de OBD tuner gaat)

https://www.benl.ebay.be/itm/ELM-327-OB ... SwfVhZ7MIE
captain slow
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: mishandelde Speedster

Bericht door S. Gonzales »

Thijskok schreef:Hmm kennis en aanbod genoeg dus. Moet helaas eerst even achterhalen waarom mijn motormanagement lampje brand en ook de Airbag lamp brand.
Kan ik dit op een of ander manier egrnes mee uitlezen en zo ja wat heb ik daar voor nodig?
Google even op "Scangauge 2". Dat zou eigenlijk standaard in de (standaard)Speedster moeten zitten.
Daar kan je o.a. storingcodes mee uitlezen en dat helpt je heel goed op weg naar een mogelijke oorzaak van de storing.
Wat de airbag betreft, zit het originele stuur er nog in? Ik gok op.... :roll: niet.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: mishandelde Speedster

Bericht door Thijskok »

Thanks voor de tip. Link gevolgd en meteen besteld
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: mishandelde Speedster

Bericht door gertje »

Thijskok schreef:Hmm kennis en aanbod genoeg dus. Moet helaas eerst even achterhalen waarom mijn motormanagement lampje brand en ook de Airbag lamp brand.
Kan ik dit op een of ander manier egrnes mee uitlezen en zo ja wat heb ik daar voor nodig?
Deze is toch bij een garage gekocht dus volgens mij valt dit onder garantie?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: mishandelde Speedster

Bericht door timmyboy55 »

Of je bouwt gewoon een custom turbo in. Ik zat zo tussen de 2000 en 3000 euro incl uitlaat :)

Dbilas zit ook gewoon in Nederland, hun doen wel alles op maat. @Tibby, dat is trouwens SpeedEquipment.... Is dat echt slecht??
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: mishandelde Speedster

Bericht door Thijskok »

gertje schreef:
Thijskok schreef:Hmm kennis en aanbod genoeg dus. Moet helaas eerst even achterhalen waarom mijn motormanagement lampje brand en ook de Airbag lamp brand.
Kan ik dit op een of ander manier egrnes mee uitlezen en zo ja wat heb ik daar voor nodig?
Deze is toch bij een garage gekocht dus volgens mij valt dit onder garantie?

Helaas geen garantie daar was de auto te uniek voor en durfde ze niet aan. Echter ga ze wel bellen want twee dagen naar levering al een motormanagement storing is onacceptabel.
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: mishandelde Speedster

Bericht door Pipo »

tibby schreef:Ik heb een cheapo ELM 327, heeft mij al veel geholpen gehad. (heb je trouwens ook nodig als je voor de OBD tuner gaat)
https://www.benl.ebay.be/itm/ELM-327-OB ... SwfVhZ7MIE
Ik heb dezelfde, maar dan met Bluetooth verbinding i.p.v. USB. Gekocht via AliExpress. Handig ding en goedkoop. Heeft me al enkele keren goed geholpen.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: mishandelde Speedster

Bericht door Smiley »

De codes wissen kan met verschillende apparaten.
Wat je er nog meer mee kan/wilt is afhankelijk van wat je er aan uit wilt geven.

U480 obd scanner; simple stand alone, no battery and cheap.
It can read and clear the codes you have.
http://cgi.ebay.co.uk/eBayISAPI.dll?Vie ... 2087453345

Torgue light android app. (free)
It can read and clear the codes you have.
It requires a bluetooth obd dongle for android mobiles:
http://cgi.ebay.co.uk/eBayISAPI.dll?Vie ... 2750667292
If you use an iphone, you need the wifi version:
http://cgi.ebay.co.uk/eBayISAPI.dll?Vie ... 3497201586

OPCOM vauxhall maintenance tool; requires laptop plugin!!.
Much more powerfull, and besides reading codes can be used
to change car settings, program new keys etc.
http://cgi.ebay.co.uk/eBayISAPI.dll?Vie ... 3514338506

Scangauge II; on board computer device, that plugs in into obd.
Usually mounted permanently in the car.
Can monitor a lot of car info, and of course read/clear codes.
http://cgi.ebay.co.uk/eBayISAPI.dll?Vie ... 2781837312

Alle foutcodes van je speedster:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... ecodes.pdf
Maar je foutcode hier even posten is vaak sneller, omdat we de meeste fouten en bijbehorende oorzaken wel kennen.
Het kan zijn dat de foutcode er al een tijdje inzit in je ecu. In dat geval kun je hem resetten, en dan wachten tot ie weer terug komt.
Dan weet je zeker dat je het juiste oplost.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: mishandelde Speedster

Bericht door gertje »

Thijskok schreef:
gertje schreef:
Thijskok schreef:Hmm kennis en aanbod genoeg dus. Moet helaas eerst even achterhalen waarom mijn motormanagement lampje brand en ook de Airbag lamp brand.
Kan ik dit op een of ander manier egrnes mee uitlezen en zo ja wat heb ik daar voor nodig?
Deze is toch bij een garage gekocht dus volgens mij valt dit onder garantie?

Helaas geen garantie daar was de auto te uniek voor en durfde ze niet aan. Echter ga ze wel bellen want twee dagen naar levering al een motormanagement storing is onacceptabel.
Ze zijn volgens Europa verplicht garantie te geven hoe "uniek" ook. Lijkt me dat ze weten wat er aan de hand is.
Maar zoals smiley zegt, laat hem uitlezen en post de code hier even.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: mishandelde Speedster

Bericht door Thijskok »

Toch maar eens even de telefoon gepakt en de garage gebeld. Kon vanochtend meteen komen.
Foutmelding had te maken met de werking van de katalysator........ maar die kat konden wij zo snel niet vinden......
Den kdat de vorige eigenaar "even" vergeten is die uit te laten programmeren!!!! Reste en kijken wanneer die terug komt.

Voor wat betreft het uitlezen. Ik heb er een besteld (simpel met tool op USB) maar de Scangauge II en OPCOM lijken mij beide wel een goede optie. Kunnen zij allebei hetzelfde?
Aangezien ik de auto van binnen en van buiten volledig wil aanpakken ( en vooral veel moet leren) wil ik de juiste tools hebben. Welke is dan het beste?
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: mishandelde Speedster

Bericht door Smiley »

De U480 is een simpele odb reader die op zichzelf staat.
Hij kan alleen codes lezen en wissen.

De torque app is een telefoon applicatie.
Naast codes lezen en wissen, kun je waarden uit je ecu weergeven op het display.
(snelheid, verbruik, watertemperatuur, inlaat druk etc, etc)

OpCom is een softwarematig en hardwarematige replica van de officiele Opel onderhouds tool.
Hij kan iets van 90% van wat de echte kan. (De echte kost iets van 1500 geloof ik)
Naast codes lezen en wissen kun je instellingen van je auto wijzigen, nieuwe sleutel inprogrammeren etc.

De scangauge is een display kastje.
Naast codes lezen en wissen, kun je waarden uit je ecu weergeven op het display.
(snelheid, verbruik, watertemperatuur, inlaat druk etc, etc)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie