Renovatie lichtunits

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
StefanM
Actief lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 dec 2014 13:09
Locatie: Noord Brabant

Renovatie lichtunits

Bericht door StefanM »

Nu de dagen weer korter geworden zijn (deel 1)...

Afgelopen jaren met veel plezier al een aantal punten van mijn Speedster aangepakt.
Het interieur is weer netjes en de buitenzijde mag er ook wel wezen al zeg ik het zelf...

Doorn in mijn ogen zijn alleen de lichtunits, volgens mijn een welbekend Speedster probleem.
Ze zijn niet (meer) waterdicht en, met name de voorzijde, vertonen wat "craculee". Iets om komende winter aan te laten pakken, vandaar dit topic.

Vooropgesteld dat mijn Speedster volledig origineel is en ik dit ook het liefste zo houd, heb ik een aantal opties:
* Laten renoveren/uitvoeren bij Van der Kooij
* Laten renoveren/uitvoeren bij, bijvoorbeeld, Stipt Polish Point
* Laten renoveren/uitvoeren bij of door iemand hier op het forum

Daarnaast natuurlijk de optie om ook de lenzen te vervangen, hetgeen ten koste gaat van het origineel zijn van Speedy.
Welke goede alternatieven zijn hiervoor?

Wat zouden jullie adviseren?
Is er iemand op het forum die dit aandurft om te doen PB me gerust.

Dank!

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Re: Renovatie lichtunits

Bericht door SteV6 »

Zelf doen, forumlid, Wim van Van Lopik in Hardinxveld-Giessendam zijn de betere opties.

Ik heb nieuwe lenzen gekocht via Ebay van die een Engelsman, zoals de meesten hier die nieuwe nodig hadden.

https://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-VX2 ... 3194534796

Succes!
S4 Avant
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Renovatie lichtunits

Bericht door André R »

Hoi Stefan.
Je bent al zo goed bezig, waarom hier stoppen?
Pak die lampen gewoon zelf aan. Als het gaat om het craquelé van de zwarte band om de koplampen, dan is dat de gespoten rand aan de binnenkant van het glas. Als hij toch lek is, moet sowieso het glas eraf. Of je nu kiest voor een after-market glas of om deze op te knappen.
Ik zou er altijd voor kiezen de onderdelen zoveel mogelijk origineel te houden.
Voordeel is wel dat je een after-market glas kunt laten voorzien van de gespoten zwarte rand.
Ik heb dat een keer zelf gespoten en dat liet los van het glas. Die moet je heel goed schuren en ontvetten. Ik heb de eerste keer te fijn geschuurd en het liet los van het glas. Ik was bang dat je diepe krassen zou zien aan de buitenkant. Maar je kan flink diep schuren, want door de zwarte band zie je aan de buitenkant juist helemaal niets.
Lees even een write-up. Die zijn her en der wel te vinden als je zoekt op koplampglas.
Lamphuis in de oven, glas voorzichtig lossnijden met een houten spateltje/ijsstokje en alle lijm verwijderen. Goed ontvetten en niet te weinig lijm/adhesive. Maar zeker niet te veel, want het puilt er al snel onder de zwarte band uit en dat is een heel lelijk gezicht. Kun je weer overnieuw beginnen. Je moet het glas flink aanklemmen. Neem bijvoorbeeld van die papierklemmen en zet ze rondom (veel!). Hou rekening dat je het glas stevig in de scherpe hoeken drukt, want hij heeft de neiging om er van weg te glijden.
Ik adviseer je sowieso één koplamp tegelijk te doen. Je leert van je fouten van de eerste. De tweede gaat daarom een stuk sneller.

De juiste lijm en verf durf ik je even niet op te geven. Ik weet dat het bij mij met beide de eerste keer fout is gegaan, maar weet niet meer wat ik de eerste en tweede keer heb gebruikt.

Check ook even of er bij jouw achterlichten een modificatie is doorgevoerd. Die vind je wel ergens in de bibliotheek of op het forum. Er moet wat van het foam van het achterlicht zijn weggesneden vanwege waterinloop.

Als je iets niet vinden kan, roep je maar. Dan zoek ik mee.

Als je er voor kiest om zelf aan de slag te gaan (en dat doe je :D ), post dan af en toe even de voortgang. Dan kan ik misschien nog tips geven als ik wat hoor of zie (een topic met foto's doet het altijd goed).
Laatst gewijzigd door André R op 06 nov 2020 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Opel Speedster 2.2 zwart
StefanM
Actief lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 dec 2014 13:09
Locatie: Noord Brabant

Re: Renovatie lichtunits

Bericht door StefanM »

Thx André!

Ik ga het eens in overweging nemen ;-)
Vind het toch wel spannend, vooral ook omdat de onderdelen er niet meer (origineel) zijn...
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Renovatie lichtunits

Bericht door gertje »

Het valt zeker zelf te doen, ik heb in de jaren al aardig wat lichtunits gedaan.
Waar je rekening mee moet houden is dat je als je de lenzen wilt hergebruiken je voorzichtig moet zijn als je ze loshaalt, teken ze ook af waar ze juist zitten. Ik heb steeds de OEM gum gebruikt om ze opnieuw te plakken en nadien nog eens af gesealt met een zwarte silicone (doe hier eerst een testje dat deze niet werkt met de zwarte rand van het glas)
Leg ze ook op een zachte ondergrond als je er aan werkt zodat er geen krassen op de lenzen komen.
Als je de units terug plaatst zet deze dan niet te vast heb 2 maal voor gehad dat de eigenaars zelf de unit terug plaatsen bij de ene scheurde de lenzen bij de nadere vielen ze er af.

Gewoon rustig doen en het lukt wel, moesten de lezen toch beschadigd geraken de aftermarkt lenzen zijn ook zeer goed hoor.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Renovatie lichtunits

Bericht door Smiley »

Ik heb ook goede ervaring met goede kwaliteit dubbelzijdige tape (net als af fabriek als ik me niet vergis), en daarna een dun zwart siliconen randje om het geheel waterdicht te maken.
Vorig jaar voor het eerst de eliseshop "lense goo" gebruikt, en die kan niet goed tegen extreme hitte van de zon. (ie 35+)

Ik zie dat je vlak in de buurt woont.
Ik kan je de handelingen en de units/aftermarket lenzen laten zien als je dat helpt met de klus.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie