Inrijden Speedster

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
blue speedster
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 dec 2004 14:16
Locatie: gelderland

Inrijden Speedster

Bericht door blue speedster »

Ik heb enkele vragen over het inrijden van de Speedster

1)
Ik heb wel eens gelezen dat de speedster door lotus al enkele
proefronden op te testbaan heeft gemaakt voordat deze geleverd
wordt.

Wie weet of dit waar is ?
Is de motor daarom al ingelopen ?

Is het daarom nog noodzakelijk om in de speedster de eerste
1000 km max 4000 toeren te maken of mag je na 20 km rijden
de motor al vol belasten ?

2)
Moet na 1000 km nog inloopolie vervangen worden,
of kan je langer met de olie rijden ?

3)
Heeft iemand nog enkele tips voor het inrijden ?

met vr. gr.

Blue Speedster :lol:
Laatst gewijzigd door blue speedster op 06 jan 2005 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Dat wordt een spannend weekje :lol:

Over het inrijden, ik heb geen idee wat ze er bij de fabriek mee doen. Ik hou altijd als regel dat ik een auto gewoon inrijd. Belangrijkste waar ik altijd rekening mee hou is:

* auto warm rijden
* niet meer dan half gas
* niet meer dan 2/3 van maximum toeren

die toerengrens doe ik meestal voor de eerste 500km, daarna geleidelijk opvoeren. Toeren zijn meestal minder belangrijk dan het belasten van de motor. Je kunt beter 5000 toeren draaien dan bij 2000 toeren vol gas geven (== hogere belasting van de motor).

Warm rijden geldt natuurlijk altijd, ook als de motor is ingelopen.

In de handleiding staat niet dat de olie vervangen hoeft te worden na het inrijden. Ik heb dat echter wel gedaan, aangezien die van mij is gebouwd in 2002 en de olie er waarschijnlijk al een tijd in had gestaan. Is overigens niet veel werk om te doen.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik heb mijn Speedster ook nieuw gekocht. Net als bij mijn Leon heb ik er bewust voor gekozen om "ouderwets" in te rijden. Verkopers zeggen tegenwoordig dat het niet meer nodig is om in te rijden, terwijl goede monteurs blijven vertellen dat het uiteindelijk wel beter is voor de motor om deze netjes in te rijden.

Bij mijn Speedster ben ik nu net over de 1000km gegaan. Vanaf nu laat ik de motor boven de 4000rpm komen en krijgt de motor vanaf 2000rpm geleidelijk meer dan 1/2 gas. Dus over nog een keer 1000km weet ik pas hoe snel een Speedster werkelijk is :shock: (tot nu toe ben ik lekker rustig met de stroom van het dagelijks verkeer meegereden).

Waarschijnlijk zie ik het resultaat van netjes inrijden (net als bij de Leon) terug in een iets zuiniger verbruik, mooi soepele motor zonder noemenswaardig olieverbruik en ietsje meer vermogensafgifte door minder inwendige wrijvingsverliezen :roll:.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Inderdaad, het belangrijkste is dat je niet veel koppel vraagt van de motor (en vooral niet bij TE lage toerentallen).
Ik hoop maar dat de vorige eigenaar van mijn speedster zich daar ook beetje aan gehouden heeft, maar dat merk ik wel als ik een keer een sprintje tegen SteV6 ga doen 8) .

@Mark, welke olie gebruik je nu voor de motor? Ik denk dat ik ook gelijk nieuwe olie erin ga laten gieten als ik mijn olietemperatuurmeter ga laten plaatsen. Op het VX-forum zag ik het volgende rijtje olie wat zij aanraden:

Afbeelding

zie dit topic:
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 0c1c98b270

Vooral Motul en Silkolene schijnen erg goed te zijn.
5W40 lijkt mij ook goed voor overwegend straatgebruik en af en toe een circuitje :P . Ik heb alleen nog nooit van die merken gehoord, waar zou je het kunnen kopen in NL?

Tips aub :idea:

gr.
Maikel
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maik schreef:Inderdaad, het belangrijkste is dat je niet veel koppel vraagt van de motor (en vooral niet bij TE lage toerentallen).
Ik hoop maar dat de vorige eigenaar van mijn speedster zich daar ook beetje aan gehouden heeft, maar dat merk ik wel als ik een keer een sprintje tegen SteV6 ga doen 8) .

@Mark, welke olie gebruik je nu voor de motor? Ik denk dat ik ook gelijk nieuwe olie erin ga laten gieten als ik mijn olietemperatuurmeter ga laten plaatsen. Op het VX-forum zag ik het volgende rijtje olie wat zij aanraden:

Afbeelding

zie dit topic:
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 0c1c98b270

Vooral Motul en Silkolene schijnen erg goed te zijn.
5W40 lijkt mij ook goed voor overwegend straatgebruik en af en toe een circuitje :P . Ik heb alleen nog nooit van die merken gehoord, waar zou je het kunnen kopen in NL?

Tips aub :idea:

gr.
Maikel
Heb net nog even kontakt gehad met beek tuning.
de beste olie voor de speedster(turbo) =10-w-60 van shell helix ultra.
Deze olie gaat er bij mij morgen op.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef: @Mark, welke olie gebruik je nu voor de motor? Ik denk dat ik ook gelijk nieuwe olie erin ga laten gieten als ik mijn olietemperatuurmeter ga laten plaatsen. Op het VX-forum zag ik het volgende rijtje olie wat zij aanraden:

Afbeelding

zie dit topic:
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 0c1c98b270

Vooral Motul en Silkolene schijnen erg goed te zijn.
5W40 lijkt mij ook goed voor overwegend straatgebruik en af en toe een circuitje :P . Ik heb alleen nog nooit van die merken gehoord, waar zou je het kunnen kopen in NL?

Tips aub :idea:

gr.
Maikel
Ik heb het lekker simpel gehouden. Ik gooi er vol synthetische MPM 5W40 erin gedaan. Eerste keer gewisseld naar 2200km, laatst nu bij de 15000km weer (zelf olie meegenomen naar de dealer).
Denk dat ik voor de zomer weer ga wisselen, dus das na 7/8000 km ofzo. Wil er dan MP 10W50 in doen, is misschien wat handiger voor op het circuit.

Dus ik ga meer voor de goedkopere olie en dan wat vaker verwisselen... En het wisselen is zo simpel dat je dat makkelijk zelf kan, dusja, wat ben je kwijt 50 euro en een uurtje werk ofzo?

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

aha, zo kan het ook ja.
is de aftapplug zo makkelijk bereikbaar bij de speedster dan? Zit er op die plek een gat in de bodemplaat van de speedster, ik denk het dan wel...
Doe je het echt zelf of ga je dan naar een fastfitter?

Laatste vraag: MPM, is dat een merk? Ik ken het niet.

Ik hoor het wel!

groetjes,
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bebear
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 dec 2004 15:43
Locatie: Purmerend

Bericht door Bebear »

Heren,

Prima tips en keurig op tijd.

Ik verwacht niet dat de 350km die de dealer in Tiel erop heeft gezet, veel schade heeft aangericht.
Ik krijg nog voor aflevering half januari nieuwe olie en een nieuwe accu, dus ook dat zit wel snor (verwacht ik).

Ben
Gebruikersavatar
blue speedster
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 dec 2004 14:16
Locatie: gelderland

Bericht door blue speedster »

Beste Ben,

Heb ik uit het hier bovengenoemde antwoord juist begrepen
dat je de Speedster 2.2 in kleur Europa Blauw in tiel uiteindelijk
heb gekocht.

De speedster staat al enige tijd in de showroom te Tiel en het was onze eerste kennismaking met de Opel Speedster.

Ik heb er in juni 2004 nog een proefritje mee gemaakt.
Een prachtige Auto.

(Wees niet bang) ik heb samen met mijn vrouw er uiteraard netjes mee
gereden circa 50 km. Voor ons was het toen belangrijk om te weten
hoe het comfort van deze auto was. Wij stonden te twijfelen tussen een
Honda S2000 en de Speedster. Het ontwerp van de speedster is
veel heftiger alleen onze vraag was of er ook normaal mee te rijden valt.
Dit bleek echter geen enkel probleem.

Als je hem heb gekocht hoor ik het wel een veel pezier.


Blue Speedster :lol:
Laatst gewijzigd door blue speedster op 18 jan 2005 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:aha, zo kan het ook ja.
is de aftapplug zo makkelijk bereikbaar bij de speedster dan? Zit er op die plek een gat in de bodemplaat van de speedster, ik denk het dan wel...
Bij de nieuwere speedsters zit er een klein kapje wat met twee boutjes vast zit. Kan je losschroeven en dan kan het naar beneden kantelen. Als je dat doet kom je er dus niet goed bij om de olie af te tappen. Met wat gerommel kan je het ook door de sleuf terug duwen op de bodemplaat. Dan is het een kwestie van bak eronder, plug eruit en klaar..
Maik schreef: Doe je het echt zelf of ga je dan naar een fastfitter?
Neuh, gewoon zelf. Gewoon m'n parkeerplaats. Heb er nog foto's van liggen. Staat op de ToDo lijst om er een stukje over te schrijven :)
Maik schreef: Laatste vraag: MPM, is dat een merk? Ik ken het niet.


Yup. Ik haal meestal mijn onderdelen bij Rijsbergen en die verkopen MPM (is nog nederlands ook :) )

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Hallo


Helaas hebben niet alle speedy's een kapje aan de onderkant :( , ik moet
de hele bodemplaat verwijderen.
Volgens mij als ik goed gelezen heb op de duitse forum is dit alleen bij de eerst serie speedster's zo dat je de hele bodemplaat moet verwijderen.

Als jullie olie verversen, verwissellen jullie ook de filter, en kan deze makkelijk worden uitgewisseld is ja anders als bij een andere auto's.

Gr, 8) Martin
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

@Mark:
Bedankt voor de info.
Nog een paar vraagjes:
- Gebruik jij MPM omdat het speciaal is aangeraden door iemand of gewoon omdat je wist dat zij vol synthetische olie hadden?

- De standaard olie voor de speedster is neem ik aan niet vol synthetisch, dus als je het door jouw MPM spulletje vervangt, moet je zoveel mogelijk van de oude olie eruit zien te krijgen omdat het niet de bedoeling is dat het teveel mengt. Je rijd dan zeker eerst de motor goed warm om de olie dun te krijgen, of zijn er nog meer truuks?

- Wat kost die MPM olie? Jij hebt het over 50euro, dus iets van 12euro de liter? Niet echt schokkend dus....

Dat was het :)

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Martin schreef:Hallo


Helaas hebben niet alle speedy's een kapje aan de onderkant :( , ik moet
de hele bodemplaat verwijderen.
Volgens mij als ik goed gelezen heb op de duitse forum is dit alleen bij de eerst serie speedster's zo dat je de hele bodemplaat moet verwijderen.

Als jullie olie verversen, verwissellen jullie ook de filter, en kan deze makkelijk worden uitgewisseld is ja anders als bij een andere auto's.

Gr, 8) Martin
Yup, vervang altijd het filter. En natuurlijk de rubberen ringetjes bij het filter en de carterplug.
Als iemand niet de dop van de filterhouder veel te vast heeft gedraaid (zoals bij mij) is dat ook heel simpel.

En ja, bodemplaat er onderuit is iets meer werk, maar nog steeds goed te doen.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:@Mark:
Bedankt voor de info.
Nog een paar vraagjes:
- Gebruik jij MPM omdat het speciaal is aangeraden door iemand of gewoon omdat je wist dat zij vol synthetische olie hadden?
Olie is opzich prima, tenminste, nooit negatieve dingen over gehoord en is niet duur. Meestal zijn die vol synthetische olieen vooral om de tijd tussen beurten groot te maken. Maarja, dat is bij mij toch niet nodig omdat ik het vaker vervang.

Maik schreef: - De standaard olie voor de speedster is neem ik aan niet vol synthetisch, dus als je het door jouw MPM spulletje vervangt, moet je zoveel mogelijk van de oude olie eruit zien te krijgen omdat het niet de bedoeling is dat het teveel mengt. Je rijd dan zeker eerst de motor goed warm om de olie dun te krijgen, of zijn er nog meer truuks?
Goed warm rijden en lang genoeg laten uitlekken. Voordeel als je het zelf doet, je kunt hem zo lang lanten staan als je wilt :)
Maik schreef: - Wat kost die MPM olie? Jij hebt het over 50euro, dus iets van 12euro de liter? Niet echt schokkend dus....
Voor 6 liter (5L + 1L) was ik 45 euro kwijt.. Volledig synthetisch 5w40..

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie