ABS systeem verbetering voor Speedster 2.2

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

ABS systeem verbetering voor Speedster 2.2

Bericht door Maik »

Eigenlijk is het een vraag voor Mark(v), maar ik denk dat meerdere mensen hier misschien wat aan hebben.

Mark, ik heb het in een ander topic al eens gelezen van jou:
het ging over de verschillen tussen de turbo en de 2.2: "Nieuwere versie ABS unit (kan ook op de 2.2 overigens, na veel problemen met de ABS unit heb ik nu degene van de turbo in m'n auto)"

Jij hebt dus de turbo versie van de ABS regelunit op je speedster laten zetten. Ik heb gelezen op het VX forum dat het in Engeland een kostenloze modificatie was voor bestaande speedsters, mits verlangd door de klant. Alleen als je de originele unit niet goed genoeg vond.

Nu heb ik zelf ook nogal wat te zeuren over mijn ABS, dat hij dus vaak wat te snel op ABS overgaat, wat mij tot nog toe nog niet echt verrast heeft omdat ik ervan wist en ik weet hoe dan te handelen (even rem los en weer rustig verder remmen, hopelijk dan zonder teveel bemoeienis van de computer :wink: ).
Hoe heb jij het laten vervangen? Heb jij het ook kostenloos laten doen en bij welke dealer heb jij dat laten doen?

Vertel, vertel! :wink:

Als ik je teveel vraag moet je het zeggen hoor, dan zal ik proberen te minderen :oops:

groetjes en bedankt,
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Die vraag wilde ik ook al stellen!

Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden. Wel denk ik dat het veranderen van de voorbanden van 175 naar 205 loopvlak al aardig zal schelen. De vooras blokt (lees vliegt in ABS-afregeling) wel erg snel. Toch vervelend als er veel snelheid moet worden afgeschud om de hoek om te gaan. Onderstuur nog voordat je instuurt :shock:

Of ligt dat aan mijn rijstijl en moet ik op cursus/rijvaardigheidstraining?

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Jij kan niet rijden man! Ooit weleens een slalomwedstrijd ofzo gewonnen? :lol:

Dat van dat onderstuur zou eigenlijk niet moeten kunnen met ABS, daar is het nou juist voor, dat de auto bestuurbaar blijft! :wink:

Maar Mark heeft dus verteld dat hij het een verbetering vond, dus dan wil ik het zowiezo al hebben eigenlijk....

We wachten op Mark! :)

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Maik schreef:Jij kan niet rijden man! Ooit weleens een slalomwedstrijd ofzo gewonnen? :lol:
M.
Ik zal die beker op je kop stukslaan als je zo brutaal blijft :wink:

Nou Mark, alle hoop is op jou gevestigd!

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Right :)

Bij aflevering van de speedster had ik dus al gevraagd aan de dealer of ze alle recalls wilden controleren en of ze de software voor de ABS unit wilden upgraden naar de laatste versie, aangezien ik al super negatieve dingen had gehoord over de standaard ABS software voor de 2.2.

Ze hebben gezegd dat ze het hebben gedaan, maar helaas blijkt het achteraf toch niet zo te zijn :( . Tijdens het rijden kwam ik er achter dat ABS toch wel HEEEEL erg snel ingreep. Aanremmen voor een bocht, klein hobbeltje en hij gaat (en vooral blijft) in z'n ABS, echt ontzettend irritant want je kan veel harder remmen als hij niet in z'n ABS zit.
Ik ben toen vrij vlot nadat ik hem had gekocht met de Maarten Memorial run het circuit in Zandvoort op geweest voor 3 demonstratie rondes met een van de patienten. Daar had ik dus echt MEGA problemen met het aanremmen van de marlboro boch. Ik had 4 wielen die vol in de ABS zaten maar een auto die niet wilde vertragen. Wat er gebeurde is dat ABS ZO snel ingreep dat er absoluut geen gewichtsverplaatsing naar de voorwielen plaatsvond. Geen gewicht==geen grip==niet remmen. Bij het daarna opnieuw intrappen van de rem had ik een MEGA hard pedaal wat nauwelijks in te drukken viel. Dit was bij elk van de 3 rondes zo.

Ik ben toen naar mijn dealer hier in Gouda geweest. Die hebben het zaakje gecontroleert en toen alsnog de software geupgrade. Dat was al een hele verbetering. Was ook duidelijk te merken dat er andere software in zat, geluid van de unit was ook heel anders geworden.
Maar ook met deze nieuwe software heb ik tot twee keer toe op de openbare weg hetzelfde probleem gehad. Dus weer terug gegaan naar de dealer. Tijdje met de monteur gesproken. Die had bij wel meer speedsters de ABS computer vervangen, scheen in sommige gevallen mogelijk te zijn. Dat heeft ie voor me uitgezocht en de unit dus uiteindelijk vervangen.

Sinds dien heb ik het probleem niet meer gezien (gelukkig), maar ABS blijft naar mijn smaak nog wel veel te snel ingrijpen. Sinds ik de winterbanden erop heb zitten merk ik trouwens wel verbetering. Ik kan de auto nu makkelijker met gillende banden zonder ABS tot stilstand brengen. Denk dat dit toch te maken heeft met 185 ipv 175 banden voor. Arno heeft hetzelfde gehad met zijn Elise toen hij van 175 naar 185 is gegaan (zit nu op 195 voor met zijn zomerbanden). De 175's zijn toch te smal om serieus hard te remmen.

Heb daarom ook op mijn wishlist voor de zomer een set nieuwe velgen staan met 195 voor en dan dus een set nitron's om het zaakje gedempt te houden zodat ie op het ciruit niet continue de bumpstops in slaat. Magoed, eerst maar even sparen :)

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben?

Mark

PS. Ik heb dus mijn rijtrainig bij Andrew gedaan met de originele software. Een onderdeel daar is treshold braking met ABS, zodat je sneller dan ABS kan remmen. Mijn ABS greep dus zo snel in dat hij dat niet voor elkaar kreeg. Zegt denk ik wel wat...
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Bedankt Mark!

Jouw verhaal is vrij herkenbaar.
Ik moet maar even hard gaan nadenken over welke dealer mijn "huisdealer" gaat worden. De opeldealer in Leiden heb ik nu teveel negatieve verhalen over gehoord. Ik ben bang dat ik bij een dealer kom die alles als "onzin" bestempeld. Maargoed, dan ga ik wel naar een andere dealer :) . Ik heb de auto van een partikulier gekocht, dus ik heb nog niet een echte huisdealer. Ook vrees ik dat ik hierdoor een "2de rangsbehandeling" zal krijgen bij een dealer.

Maar ik ga denk ik gelijk voor een nieuwe computer! (dat zal dan wel de Turbo-regeleenheid zijn?).

En nog even voor de duidelijkheid, het heeft je niets gekost Mark?

gr,
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

ABS

Bericht door Maarten »

Hallo allemaal,

Het grote ABS dilema.......

Ik heb mijn speedster in Noord-holland bij een Bovag garage (geen Opel-dealer) gekocht.

Vrij snel daarna ben ik in noord frankrijk naar een circuitje geweest (abbeville) waar veel rij en drift cursussen worden gegeven. Ik had me daar al voor opgegeven toen ik nog met mijn Impreza reed, maar nu was dat een perfecte mogelijkheid om de speedster grenzen op te gaan zoeken.
Nu had de garage voordat ik de auto ophaalde nog even nieuwe achterbanden gemonteerd omdat de orginele bijna aan vervanging toe waren. Maar vreemd genoeg hadden zij winterbanden gemonteerd en nog wel met de XL spec (extra load, dus bestelwagen banden). De grenzen lagen nu zo laag en er was totaal geen gevoel dat ik in de buurt van de grens kwam. Of ik ging redelijk vlot door een bocht of ik ging achterstevoren, daar zat niks tussen.
Maar om even terug te komen op het ABS: bij het aanremmen van een mooie linkerbocht, had ik ineens een keihard pedaal en was er nauwelijks vertraging. Ondanks dat ik redelijk rustig reed, kon ik die bocht met geen mogelijkheid meer netjes nemen. Ik had dus ook de hele baan nodig......

Ik rij voor mijn werk erg veel met testauto's / prototypes en daar ben ik ook wel af en toe verrast door een ABS systeem dat niet meer werkte. Maar zoals het op de speedster gebeurde vond ik absoluut gevaarlijk. Dus toen ik thuis kwam de opel-dealer bij mij in de buurt (in Helmond) gevraagd om hun mening en hoe ze het konden oplossen. Zij hebben gebeld met de technische afdeling van de importeur en dit was het antwoord: het fenomeen is bekend, maar het is geen terugroepactie geweest en dus was het geen probleem, maar we hebben wel een oplossing, de ABS ECU (computer) kan vervangen worden voor die van een Turbo. Maar ik zou daar zelf voor moeten betalen (iets van 500€ geloof ik) Inmiddels was het me ook een keer op de openbare weg overkomen. Dus ik weer terug naar die dealer en heb toen zelf met de technische man van de importeur gesproken en uitgelegd wat mijn achtergrond is en wat mijn ervaring met het abs van de speedster was. Hij vertelde mij nog het zelfde als de dealer mij een week eerder had verteld en dat het alleen maar zou gebeuren bij sportief rijden......... Daarop moest ik toch wat zeggen: Ik koop toch een speedster om af en toe sportief te kunnen rijden, anders zou ik wel een astra cabrio kopen, is goedkoper, praktscher comfortabeler en toch zonder dak. Hij adviseerde me om het via de bovag garage te proberen.
Dat heb ik toen gedaan, hen opgebeld en het hele verhaal verteld. Zij hebben toen de Opel dealer bij hen in de buurt gevraagd hoe of wat en vreemd genoeg gaf die het antwoord dat het een recall was geweest en dat ze zonder kosten de ABS unit zouden vervangen door een nieuw exemplaar. Toen zakte mijn broek af..... Dus bij een Opel dealer in Noord-Holland is het een terugroep actie geweest en bij een in Brabant niet en ook volgens de importeur niet. Zij het nog een keer nagevraagd en kregen weer het zelfde antwoord. Dus ik mijn auto maar 200 km naar Noord-Holland gereden en toen ik weer terug kwam uit Zweden hem daar weer opgehaald met een nieuwe abs unit, en het koste niks.....

Daarna niet meer het harde pedaal gehad, maar net als mark vind ik ook de remvertraging ver onder het pijl zeker voor zo'n lichte auto. Met mijn impreza zonder ABS kon ik veel harder remmen en binnen een duidelijk kortere afstand stilstaan. Maar ook ik denk dat het veel te maken heeft met de smalle voorbandjes en omdat Opel niet zoveel remdruk op de achterwielen zet hoewel dat wel zou kunnen, maar in moeilijke situaties zou dat kunnen leiden tot abs regelen op de achteras.

Het grootste probleem bij de eerdere speedsters is volgens mij dat als ABS eenmaal getriggerd is het daarna niet regeld, maar de remdruk van dat moment houd en dus als je op een witte streep, een putdeksel, wat los zand of een plas water remt, houd het systeem de maximaal mogelijke remdruk van dat moment vast tot het moment dat je de rem loslaat.

Op het duitse en engels forum zijn hier ook al heel wat berichten over geweest.

Maar als je dit probleem tegenkomt, zijn er dus dealers die het kostenloos voor je oplossen. Maar de remweg wordt nog steeds niet superkort.

Hopelijk kunnen jullie wat met deze info.

Maarten
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Tja, de speedster blijft voor dealers een probleem auto. Hij is gewoon te simpel en dat vatten ze niet.

Ik heb m'n auto bij motorhuis in gouda gebracht. In het begin ontzettende problemen gehad. Is zelfs tot een gesprek gekomen tussen mij en de directeur. Die was het met me eens dat dit niet kon. Vanaf dat moment heb ik een eigen service manager en monteur aangewezen gekregen. Dat heeft een hoop geholpen. De monteur die ik nu heb snapt de auto en neem de tijd om naar je te luisteren en het probleem op te lossen.

Alles wat er tot nu toe bij mij aan de auto is gebeurd (en dat is nogal wat vind ik) is zonder kosten geweest. Maar ik heb dan ook 2 jaar fabrieksgarantie op de auto zitten, en alles (buiten de 15K beurt natuurlijk) was daardoor kostenloos. Ben ik wel blij om, anders het dit wel een duur verhaal geworden..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Het ziet er naar uit dat ik naar Gouda moet voor mijn toekomstige beurtjes (en garantiegevallen) :lol:

Ik zal je naam niet noemen Mark, maar ik zal gewoon net doen alsof ik per ongeluk bij die dealer aan kom waaien. Misschien vinden ze het niet zo'n goed idee dat jij die dealer (doordat jij deze tip geeft) op deze manier extra werk verschaft, bijvoorbeeld, even gratig en voor niks een nieuwe ABS unit bij mij erin schroeven..... of denk ik nu te moeilijk?! :wink:

Maarten, jij ook bedankt voor je hele verhaal!

groetjes,
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:Het ziet er naar uit dat ik naar Gouda moet voor mijn toekomstige beurtjes (en garantiegevallen) :lol:

Ik zal je naam niet noemen Mark, maar ik zal gewoon net doen alsof ik per ongeluk bij die dealer aan kom waaien. Misschien vinden ze het niet zo'n goed idee dat jij die dealer (doordat jij deze tip geeft) op deze manier extra werk verschaft, bijvoorbeeld, even gratig en voor niks een nieuwe ABS unit bij mij erin schroeven..... of denk ik nu te moeilijk?! :wink:
Oh, geen idee :)

In principe moet elke dealer dit gewoon kunnen doen. Maarja, het valt of staat met de monteur die aan je auto werkt. Als je in Gouda de verkeerde monteur hebt dan wordt je echt NIET blij..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Om nog even terug te komen op de problemen met de ABS ook als je de turbo unit hebt. Op de VXR (die alleen in engeland is verkocht) hebben ze de ABS unit van de Elise 111R gemonteerd. Het schijnt dat die een stuk beter is (nog steeds niet perfect hoor). Het probleem schijnt alleen te zijn dat die geprogrammeerd is voor de combinatie 16" voor, 17" achter. En dat de versie die standaard op de speedster zit gemaatk is voor 17" rondom.

Nu zijn er best wel een aantal die rijden met 16/17 met de standaard unit en geen problemen hebben, maar of andersom ook werkt weet ik niet.
Dit zou dus mogelijk nog een upgrade zijn. Maarja, waarschijnlijk wil je niet weten wat die ABS unit kost om los te kopen...

Als ik in de zomer nog steeds echte problemen heb met ABS ga ik er misschien naar kijken, maar tot die tijd hou ik het wel bij de huidige setup..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: ABS

Bericht door markv »

Maarten schreef:Hallo allemaal,
Nu had de garage voordat ik de auto ophaalde nog even nieuwe achterbanden gemonteerd omdat de orginele bijna aan vervanging toe waren. Maar vreemd genoeg hadden zij winterbanden gemonteerd en nog wel met de XL spec (extra load, dus bestelwagen banden). De grenzen lagen nu zo laag en er was totaal geen gevoel dat ik in de buurt van de grens kwam. Of ik ging redelijk vlot door een bocht of ik ging achterstevoren, daar zat niks tussen.
Zodan! Dat is helemaal bizar!??! Hoe halen ze dit soort dingen toch in hun hoofd... Ik vind het echt jammer dat er zo weinig dealers en garage's zijn die blijkbaar nog echt iets van auto's afweten en niet zomaar wat doen.
Het is dat ik het zelf leuk vind om me wat te verdiepen in de techniek en een hele goede leermeester heb, maar anders wordt je gewoon bedonderd waar je bij staat :x

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Of we bouwen de schakelaar in zoals beschreven op het Engelse forum.

ABS-schakelaar

Daarmee kan je de ABS-unit uitschakelen voor een wat extremer ritje, waarbij je aangewezen bent op je eigen rij- en remvaardigheid. En als je uitgespeeld bent kan je met het ABS aan weer rustig naar huis rijden.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

Re: ABS

Bericht door Dutch Boy »

Maarten schreef:Dus bij een Opel dealer in Noord-Holland is het een terugroep actie geweest en bij een in Brabant niet en ook volgens de importeur niet. Zij het nog een keer nagevraagd en kregen weer het zelfde antwoord. Dus ik mijn auto maar 200 km naar Noord-Holland gereden en toen ik weer terug kwam uit Zweden hem daar weer opgehaald met een nieuwe abs unit, en het koste niks.....
Toch is er in ieder geval 1 Opel dealer in NBr. t.w. Lathouwers (het lijkt zo langzamerhand wel of dat ik er aandelen heb.....) en ik vermoed Driessen ook (en wat te denken van onze Oosterhoutse vrinden; bedenk ik me nu) die je probleem wellicht had(den) opgelost. Bij mijn 2.2 is e.e.a. (al weer geruime tijd geleden) vervangen. Ook m'n Turbo heeft enkele 'opstart problemen' gekend maar die zijn probleemloos (d.i. onder garantie) opgelost. Wel is het zo dat je contactpersoon zelf een liefhebber dient te zijn; dat maakt het 'iets' eenvoudiger.
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Denk er dan wel aan dat als je een ongeluk maakt en de verzekering komt er achter dat er zo'n schakelaar inzit, dat je dan dus naar je centen kunt fluiten ! En dan nog niet eens gesproken over een eventuele andere die bij het ongeluk betrokken is.

Dat is dus 'not done' !

Maarten
Plaats reactie