ABS systeem verbetering voor Speedster 2.2

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Dat is goed om te lezen dat je in ieder geval geen last hebt van het harde pedaal.
Maar wat bedoel je precies met het hobbel effect?
Ik neem aan dat het ABS nog steeds ingrijpt. Maar hoe zit het dan met de rem kracht?
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Als je over korte hobbels rijdt (zoiets als wat je vaak voor verkeerslichten tegenkomt) en je bent aan het remmen wil het vaak gebeuren dat de abs unit aan gaat en maar lastig weer uit gaat. De originele unit is hier helemaal beroerd in, die wil gewoon zo'n beetje niet meer uit, maar de vxr unit heeft dit ook nog steeds, maar wel een stuk minder.
Dat is dus een effect waar veel echt sportieve auto's met abs last van hebben.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Moest vandaag een redelijke noodstop maken op een hobbelige weg en tot mijn grote verbazing (en opluchting) greep de ABS deze keer niet in.

Geloof niet dat ik ooit zo snel tot stilstand ben gekomen! Natuurlijk erg blij mee, maar wel vervelend dat dit mankement schijnbaar ook nog met willekeur optreedt....
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Het is gewoon een kut-systeem!! :cry:
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Het zal niet met willekeur optreden, het is alleen lastig in te schatten. Je hebt het tenslotte over een computer, en die zijn niet zo goed in willekeur :)

Als je nagaat hoe complex het is om zo'n ABS systeem goed te laten werken in een auto met een dergelijk onderstel, dan vind ik nog dat ze het best redelijk hebben gedaan.

Ik vind zelf het belangrijkste dat je er op bedacht bent dat het kan gebeuren dat de unit ingrijpt. En ondertussen hebben ik wel redelijk door in welke situatie het computertje gaat doen wat ik niet wil. Het is zeker niet ideaal, maar ik wil geen gezeik met de verzekering. Ga nog wel een keertje navragen hoe die er nu precies over denken...

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Fuzzy logic.
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Maar dat gebruiken ze niet in een ABS unit, Piet.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Bij Opel wel. :lol:
RCduck7
Actief lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 jun 2006 19:19
Locatie: Wetteren

Bericht door RCduck7 »

Dit draadje liet me koud tot op vandaag!
Ik heb mijn speedster nog zo lang niet en heb er nog niet écht sportief mee gereden om dit hopeloze ABS te ontdekken.
Maar toen het deze morgen een beetje vochtig lag (maar niet echt nat) besloot ik toch maar net voor de oranje lichten te stoppen omdat ze op die plaats daar flitsen.
Op die moment dat ik moest stoppen en de rem intrapte bleek hij wat stuiterend vooruit te rijden en stopte ik op het zebrapad.
Nog nooit had ik met een wagen zo een lange remafstand!
Ik was er echt van geschrokken en wil er zo snel mogelijk iets aan doen.
De vxr of elise 111r unit blijkt het best erin te stoppen maar dit is blijkbaar niet de unit die ze geven als ik op de garantie mag rekenen. :?
De turbo unit zal het dan waarschijnlijk worden als ik hem gratis kan los krijgen.
Klopt het als ik betere remblokjes en/of bredere wielen+banden vooraan steek het abs niet zo vroeg ingrijpt :?:
Het zijn nu drukke dagen op dit moment voor me maar daarna komt dit als eerste op mijn lijstje. :!:
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ja, dat is ff schrikken. Ik weet hoe dat voelt.
De turbo unit zal het dan waarschijnlijk worden als ik hem gratis kan los krijgen.
Als het goed heb je die. Er is een recall geweest voor het ABS. Anders ff na vragen moeten ze zo kunnen zien.
intrapte bleek hij wat stuiterend vooruit te rijden
Bedoel je dat het asfalt niet glad was?
Klopt het als ik betere remblokjes en/of bredere wielen+banden vooraan steek het abs niet zo vroeg ingrijpt
Bredere banden en dat geld vooral voor de voorbanden is meer grip dus ABS zal minder snel ingrijpen. Wat voor invloed de blokjes hebben weet ik niet, ik denk niet veel anders had ik dat nu wel geweten.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Het asfalt bij stoplichten is meestal net een wasbord door het remmen van zwaar verkeer daar, dus daar heb je inderdaad altijd snel kans om het fantastische speedster ABS te testen :)

Bredere banden lost het probleem op als het droog is, maar bij nat zou ik daar niet mijn hand voor in het vuur te willen steken.
Wat sowieso helpt is progressief remmen, zodat je eerst wat druk op de voorwielen genereert wat meer grip oplevert. Maar in dit soort situaties of echte noodsituaties lukt je dat precieze doseren natuurlijk ook niet al te best en zal je een ram op je rempedaal geven wat snel blokkeren (want geen tijd om gewicht op je vooras te krijgen) en dus een ABS ingreep zal veroorzaken :?
Afbeelding
RCduck7
Actief lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 jun 2006 19:19
Locatie: Wetteren

Bericht door RCduck7 »

piet schreef:
intrapte bleek hij wat stuiterend vooruit te rijden
Bedoel je dat het asfalt niet glad was?
Dinsdagmorgen was het niet echt koud of vorst aan de grond, het was een beetje nat omdat het die nacht geregend had maar het was nie kletsnat.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Sorry ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Ik bedoelde dat zoals Maik dat zei.
Het asfalt bij stoplichten is meestal net een wasbord door het remmen van zwaar verkeer
Zoals Maik al aangaf wordt het ABS erg enthousiast bij dit soort situaties.

Als dat niet het geval was (Dus geen bobbels, onevenheden of verkanting van de weg) dan zou de auto gewoon goed moeten remmen ook met ABS.
RCduck7
Actief lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 jun 2006 19:19
Locatie: Wetteren

Bericht door RCduck7 »

:idea: Ok, kbegrijp je.

Zal zeker eens de wagen uittesten op een lege parking hoe hij reageert.
Maar één ding staat vast, dat ABS moet vervangen worden.
Als dit geen veel betere oplossing zou bieden moet het uitgeschakeld worden.
Ik las iets van een stekkertje dat men kan lostrekken aan het wiel vanvoor links ofzo. :?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Jep, van 1 van de voorwielen, ik dacht niet dat er verschil is tussen het linker of rechter wiel.
Eerst maar eens uitzoeken of je de turbo unit hebt? Die doet het al iets beter, maar niet veel...
Afbeelding
Plaats reactie