Verwarming

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Verwarming

Bericht door markv »

De verwarming van de Speedster is nou niet echt geweldig (zijn een hoop mensen die erover klagen). Een van de standaard verbeteringen is om de buis te controleren onder de neuskap of deze niet lekt bij de aansluitingen. Ik was zelf benieuwd of er nog veel verlies was in temperatuur tussen de lucht die uit de verwarming komt en de lucht die uiteindelijk in het passagierscompartiment komt.
Heb bij de halfords even twee thermometers gehaald en er eentje bij de kachel zelf gezet, in de buis bij de aansluiting. En de andere bij de uitstroomopenening bij de voeten.

Twee dingen zijn interessant om te zien:
- Het temperatuurverval in het hele traject heb ik nooit hoger gezien dan 4 graden. Dus het lijkt erop dat extra isolatie niet echt zal gaan helpen.
- De maximale temperatuur bij de kachel die ik heb gezien is 55 graden, en meestal zit ie zo rond de 50.

Mijn conclusie tot nu toe is dat de kachel zelf gewoon geen erg hoge temperatuur haalt. Ik zal de meter ook eens installeren in de starlet en kijken wat voor een temperatuur deze haalt, volgens mij is die namelijk veel hoger.

Mocht iemand wel goede ervaringen hebben met de kachel en je hebt een thermometer ben ik erg geinteresseerd naar de waardes. Wellicht dat er nog verschil zit tussen de kachels die gemonteerd zijn in de loop van de tijd, of verschil tussen de 2.2 en de turbo.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Goed onderzoek. In deze koude dagen mis ik de goede verwarming van de MX-5 bij open rijden. :cry:
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Je bent me voor geweest! Ik loop al enkele weken rond met de gedachte om de temperatuur te meten van de "verwarmde" lucht. Zelf ben ik niet geheel ontevreden over de temperatuur die ik in mijn Speedster kan realiseren. Alleen bij lage temperaturen open rijden met de kachel vol aan, tja dat is een hopeloos streven. Laatst op de Autobahn, met softtop erop, was het ook nodig om de kachel op de warmste en hoogste stand op de voeten te richten, om geen ijskoude voeten te krijgen.

Op het www.vx220.org.uk hebben ze uiteindelijk DE oplossing, zie:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... &hl=heater

Erg eenvoudig, en in minder dan 5 minuten te doen.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Nou Mark en Stephan, doe even het truukje volgens VX220 en laat mij weten hoeveel het geholpen heeft. Als het effect tegenvalt scheelt het mij weer een paar pijnlijke vingers (clipje verzetten in de kou = garantie voor veel au :lol: ).

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Truukje had ik enige tijd geleden al gedaan. Dus de metingen van mij zijn met de kachel op max.

Met de S1 Elise was het trouwens prima te doen om open te rijden wanneer het koud was, die kachel had dit probleem niet (schijnt alleen wel te roesten, ach, detail :) ).

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie