Hoe lang doen jullie met je achterbanden?

Alle overige technische zaken.
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Hoe lang doen jullie met je achterbanden?

Bericht door Matsuru »

Ik reed eerst met de standaard Bridgestone Potenza RE040. Met deze band heb ik 15k gereden. Toen heb ik deze vervangen voor de RE050 en deze zijn na een jaar met 8k gereden op :shock: Ik ben geen harde of wilde rijder. De banden zijn heel netjes recht en gelijkmatig afgesleten.
Ik ga nu maar weer terug naar de RE040's.
Hoe is jullie ervaring?

Groeten Erwin
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hoi Erwin,
Ikzelf heb pas mijn speedster, dus ik kan je er weinig over vertellen, maar er zijn hier neem ik aan wel mensen die ook al hun eerste setje erdoorheen hebben gejaagd? :wink:
Ik ben ook wel benieuwd naar de slijtage van (verschillende merken) banden. Ik denk wel dat het handig is om te vermelden hoe je de auto gebruikt (rustig-medium-circuit).

mzzl
Maikel
Afbeelding
bruno
Nieuw lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 dec 2004 23:54

Bericht door bruno »

ik heb met de standaart achterbanden nu al 25000 km , en ik rijd echt sportief met heel vaak wielspin bij het optrekken , dit zijn echt wel heel harde banden , op de vorige wagen had ik GOODYEAR F1 en die waren er na 15000km (op een 4WD) al door .

greetyzzz
Bruno
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Ik zeg meestal maar als ze snel op zijn heb je er waarschijnlijk ook veel plezier van gehad.

Dat ging bij mijn Impreza ten minste wel op.
Maar een goede band op de Impreza (1200 kg, AWD, 260 pk en 360 Nm) hoeft achter op de speedster nog geen goede band te zijn. Al is het gewicht op de achteras niet zo verschillend.
Mijn lijstje van + naar -
Yokohama A539 (7000 km, incl alpenrit en 2x dagje spelen op een afgesloten vliegveld, geen topprestaties maar bleef constant presteren al zijn ze bloed heet)
Bridgestone S-02 PP (8000 km, erg goed op natte weg, beetje te slap voor het circuit)
Bridgestone RE040 (8000 km, eerste paar rondjes circuit erg goed, daarna waren de voorbanden te heet, stuurt strak) Omdat er in de speedter niet zoveel krachten op komen als op de voorbanden van de impreza, kan dit wel eens goed presteren ook na een paar rondjes circuit.
Bridgestone S03-PP (9000 km, eerste 300 km erg triky zeker op vochtige weg, daarna steeds beter, echter op circuit te snel heet en dan giga onderstuur)

Kuhmo ecsta 712 (eraf na 12000 km met nog 4-5 mm profiel omdat het gewoon een waardeloze band voor de impreza is, slecht op nat erg matig op droog en op het circuit alleen leuk als je van bandenrook houd. Slijten wel erg weinig hoe je ze ook rijd en zijn goedkoop, maar lekker sturen kun je wel vergeten)

Mijn ervaring op de speedster is helaas nog niet zo uitgebreid, maar mijn advies is als je met de RE040 voorbandjes rijdt leg er dan achter ook RE040 op. Zo hou je de balans in de auto en rijdt hij het voorspelbaarst, misschien op de turbo (meer gewicht op de achteras en meer koppel) een iets sportievere band, zoals de RE050.
Ik heb de auto gekocht met winterbanden (Continental XL) achterop en de auto was ronduit gevaarlijk, er was geen gevoel meer of je in de buurt van de grens kwam. Je ging of door de bocht of achterstevoren.
En zelfs bij rustig rijden op een vochtige snelweg oprit werd ik eens verast, toen meteen RE040 gemonteerd en dat was een enorme verbetering, zelfs nu het koud en nat is.

Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Maarten
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Bericht door Matsuru »

Maarten,

Mijn vrouw heeft ook twee Subaru's GTT gehad. De eerste had ze nieuw gekocht begin '99 (Dark blue mica) en in '00 had ze een Special Version (Blue Steel) nieuw gekocht. Zij koopt elk jaar een nieuwe auto, maar de WRX vond ze totaal niks dus over gestapt naar een ander merk.
Ik zelf had die wagens ook voorzien van de diverse extra's (van Chris Douma en getuned door EMS) en was een van de eerste bij Subaruclub.nl en hierna bij extreme-machines.nl (van Marco). Ook nog een keer bij de "Wax en deuk" geweest met zowel de Subaru als de Speedster i.v.m. poetsspullen van Zaino.
Onder de sub's zaten ook PP SO-2 en SO-3, maar sleten minder hard dan deze RE050's.
Bijlagen
17[3].jpg
17[3].jpg (142.67 KiB) 922 keer bekeken
DSCN0051.JPG
DSCN0051.JPG (90 KiB) 938 keer bekeken
Ruud van Boxtel
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 dec 2004 14:35
Locatie: Schijndel

Bericht door Ruud van Boxtel »

ik heb mijn speedster dan nog maar net maar ik heb hem gisteren toevallig op de brug gehad en toen heb ik gezien dat je bij een speedster rondom je sporing kan verstellen wat bij de meeste auto's alleen voor mogelijk is . Dus stel je zou achter te veel toe spoor hebben dan vreten je banden harder terwijl je er aan de weg eigenschappen nix van merkt. zou je teveel uitspoor hebben dan slijten je banden ook harder maar dan gaat je wegligging ook drastisch achteruit je kunt dit laten verhelpen door hem te laten uitlijnen (kosten circa 40 euro)

het kan bijna nix anders zijn mocht het dan toch nog niet verholpen zijn dan adviseer ik je een bout onder je gas te monteren!! :wink:
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Bericht door Matsuru »

Dank je we Ruud voor je info en je tip :lol: .

Nu moet ik alleen nog iemand weten die de auto goed kan uitlijnen of iemand van de Speedsterrijders moet dat weten?

Vr.gr. Erwin
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Over uitlijnen zijn op www.vx220.org.uk en op www.opel-speedster-club.de pagina's volgeschreven. Het schijnt een nogal delicaat werkje te zijn en zoals Ruud al schreef heeft een kleine afwijking in de waardes een enorme invloed op het weggedrag van de Speedster.

Zoek dus eerst even op de beide zustersites voordat je naar een bandenhandel gaat voor het uitlijnen.

Groeten SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Het goed uitlijnen van een speedster is denk ik een van de beste en goedkoopste upgrades die je kan doen voor de auto. Ik heb hem zelf (door omstandigheden) nu al 3 keer moeten laten uitlijnen. Ben nog niet eens voor de "extreme" settings gegaan, maar alles goed laten zetten scheelt al ERG veel. Uitlijnen laat ik doen bij Roline in Lopik. Gasten zijn erg goed en nemen er lekker de tijd voor.

Ik rij nu met de volgende settings:
Voor: 8 minuten uitspoor per wiel (16 minuten gecombineerd)
Achter: standaard toespoor

Achter had ik dus aan 1 kant uitspoor staan (levensgevaarlijk bij een achterwiel aandrijver). Voor stond de auto op iets toespoor. Nu ik meer uitspoor heb staan is de auto wat nerveuzer op bv de snelweg, maar wat stuurt het ding geweldig in de bochten :lol: . Wat je merkt is dat de auto veel sneller reageert op je stuurbewegingen en veel meer zin heeft om de bocht in te duiken.

Verder heb ik het camber voor wat meer gelijk gezet (dat kan je makkelijk zelf doen). Tegen de zomer ben ik van plan het camber voor naar max te brengen, zou dan op -1 graad per kan negatief moeten kunnen komen. Zal even prutsen worden waarschijnljik, want links voor bij mij kan meer camber halen dan rechts. Dat zou er iig voor moeten zorgen dat er minder onderstuur is in de bochten. Dan nog 195's voor, denk dat de wegliggen dan toch wel erg toppie moet zijn :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hoi Mark,
Kan je ons vertellen hoe je precies je camber kan meten? Zijn daar truukjes voor zonder dure meetgereedschappen voor te hoeven kopen? Ik denk zelf dat je al een aardig eind komt met een goede waterpas, maar dan moet je wel eerst een "waterpas" ondergrond hebben :?

En wat kostte het uitlijnen bij die mensen in Lopik?

bvd
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door vlieger »

markv schreef: Dan nog 195's voor, denk dat de wegliggen dan toch wel erg toppie moet zijn :)

Mark
Zeg Mark, ik weet niet meer of jij de standaardvelgen hebt, maar volgens mij is er geen bredere band beschikbaar dan de standaardband die nog op de velg past. Zo heb ik mij ook bij een speciaalzaak laten vertellen. Of weet jij er een die wel past?

Groeten,
Emile
Ruud van Boxtel
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 dec 2004 14:35
Locatie: Schijndel

uitlijnen

Bericht door Ruud van Boxtel »

ik kan de auto voor je uitlijnen kosten bedragen dan wel 50 euro maar je kunt er op wachten! je kunt het zelf oook proberen met touwtjes en dergelijke, maar wij werken met behulpen van infrarood en kunnen hem uitlijnen op de tiende graad nauwkeurig ook krijg je naderhand een uitslag mee waarop je precies kunt zien hoe hij eerst was hoe die moet zijn en hoe die uitendelijk is afgesteld! en onze apperatuur is uiterst modern!

ik woon wel in schijndel dat is in brabant
voor afspraak kun je me bereiken via: 06-537688632
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:Hoi Mark,
Kan je ons vertellen hoe je precies je camber kan meten? Zijn daar truukjes voor zonder dure meetgereedschappen voor te hoeven kopen? Ik denk zelf dat je al een aardig eind komt met een goede waterpas, maar dan moet je wel eerst een "waterpas" ondergrond hebben :?

En wat kostte het uitlijnen bij die mensen in Lopik?
Ik heb zelf nooit camber gemeten. Bij het uitlijnen krijg je een overzicht van alle waardes zoals ze staan ingesteld. De grap bij de speedster is dat je het camber makkelijk zelf kunt instellen en dat het vrijwel geen effect heeft op de sporing. Ik heb dus ook alleen de sporing laten afstellen en daarna zelf het camber gedaan (is iets meer werk, moet je de wielen voor verwijderen). Aangezien camber met plaatjes is in te stellen, weet je dus hoeveel effect het verwijderen van 1 plaatje heeft op het camber.

In Lopik kostte het me 40 euro.

Heb er nog wel wat foto's van liggen, zal ik binnenkort wel even online zetten.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Hoi Mark

Voor mij is het allemaal een beetje wartaal :? maar mischien kun je het een en ander uitleggen over minuten en cambe, dan is het voor mij ook duidelijk ik hou wel van een beetje techniek.
( kan ik volgende keer er ook over mee praten ):P :P
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Martin schreef:Hoi Mark

Voor mij is het allemaal een beetje wartaal :? maar mischien kun je het een en ander uitleggen over minuten en cambe, dan is het voor mij ook duidelijk ik hou wel van een beetje techniek.
( kan ik volgende keer er ook over mee praten ):P :P
Ok, ik wil wel een poging doen. Niet dat ik zelf nou zo'n expert ben hoor...

Er zijn een hoop instellingen die belangrijk zijn voor een wiel. Er zijn er twee die makkelijk instelbaar zijn (iig bij de speedster) en waar je de wegligging erg mee kunt beinvloeden.

Sporing

Als je de auto van boven zou bekijken, kun je de sporing zien als de hoek waaronder de voor of de achterwielen t.o.v. elkaar staan (ga er even vanuit dat het stuur recht staat). Als er geen hoe is, betekend dat beide wielen rechtuit staan. Als je toespoor hebt, staan de wielen naar elkaar toe (euh, soort van X benen?). Als je uitspoor hebt staan de wielen van elkaar af (O benen :) ).
Om aan te geven hoe de sporing van een auto staat wordt de hoek waaronder het wiel staat aangegeven in graden. Hier geldt het standaard wiskundige verhaal dat een cirkel 360 graden is. Verschil zit er nog in of je een deel van een graad in een komma getal aangeeft (dus bijvoor 1.5 graden) of dat je het in minuten doet (1 minuut is 1/60 graad), dus bv. 1 graad 30 minuten.
Als een auto op toespoor staat wordt dat aangegeven met positieve graden, staat hij op uitspoor heb je negatieve graden.

Goed, wat moet je hiermee? De sporing heeft verschillende effecten afhankelijk van of je naar de voor of de achterwielen kijkt. Als je toespoor hebt, betekend het dat die wielen een kracht opwekken die gecentreerd naar de auto gaan. Dat heeft als gevolg dat die wielen vooral de auto recht willen houden en niet snel de bocht om willen. Als je uitspoor hebt, werkt het andersom. Beide wielen staan dan eigenlijk al "klaar" om de bocht om te gaan. Het nadeel is dan wel dat de reactie nerveuzer is als je rechtuit wilt rijden.
Achter wil je dus toespoor hebben staan. Als je daar uitspoor zou hebben krijgt de auto de neiging om achter de bocht om te willen. Meestal wil je dat niet (== overstuur). Voor ligt het eraan wat je wil van de auto. Heel veel auto's (incl. de speedster) staan standaard op rechtuit of op toespoor. Ik heb mijn speedster op iets uitspoor laten zetten, waardoor hij veel lekkerder de bochten in gaat.

Camber

Als je de auto recht van voren bekijkt is het camer van het wiel de hoek waarop het wiel naar binnen of naar buiten leunt. Daarbij is naar buiten leunen positief camber (ook weer aangegeven in graden) en naar binnen leunen negatief camber.
Wanneer een wiel recht staat, dus 0 graden camber en de auto gaat de bocht door, zal het wiel schuin komen te staan tov de weg (afhankelijk van hoe hard je gaat). Daardoor komt dus niet meer het gehele opervlakte van de band tegen de weg aan, en wordt dus de grip minder. Door nu negatief camber te zetten, krijg je het effect dat in de bocht de band dus juist WEL tegen de weg aan komt, en heb je dus meer grip. Dit geldt eigenlijk dus voor de voor en de achterbanden.

Nou, ik hoop dat ik niet al te veel onzin loop te verkondigen hier, anders hoor ik het graag :)

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie