Uitlijnen

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Uitlijnen

Bericht door Hendrik-Jan »

Vandaag heb ik de Speedster naar de dealer gebracht voor het uitlijnen van de wielen.
De achterwielen heb ik op standaard specificaties laten zetten (was wel nodig) en voor heb ik gekozen voor een uitspoor van 8 minuten per wiel.

Het resultaat is geweldig. De bochten zijn een nieuwe beleving :lol: . Ik was een beetje bang voor zenuwachtiger rijgedrag op de snelweg maar dat valt reuze mee. Even de 180km/h 8) op de klok aangetikt en dat ging prima.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

@ Hendrik-Jan,

Heb je ook een uitlijnrapport meegekregen? En wat waren de kosten?

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Ze zijn erg lang bezig geweest. De kosten waren € 89,- (inclusief het monteren van dubbel wisserblad). Ik heb de waardes wel gezien alleen geen rapport (vond ik ook niet nodig).
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Uitlijnen

Bericht door markv »

Hendrik-Jan schreef:Vandaag heb ik de Speedster naar de dealer gebracht voor het uitlijnen van de wielen.
De achterwielen heb ik op standaard specificaties laten zetten (was wel nodig) en voor heb ik gekozen voor een uitspoor van 8 minuten per wiel.

Het resultaat is geweldig. De bochten zijn een nieuwe beleving :lol: . Ik was een beetje bang voor zenuwachtiger rijgedrag op de snelweg maar dat valt reuze mee. Even de 180km/h 8) op de klok aangetikt en dat ging prima.
Goed te horen dat de nieuwe settings bevallen :D

Had je trouwens erg spannende settings achter? Bij mij was het nogal een afwijking van standaard. Voor viel heel erg mee.

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Alles stond wel scheef maar niet gevaarlijk, dus binnen de marges. Nu staan ze allemaal goed met wat uitspoor voor.
Voor stond alles behoorlijk op toespoor dus dat verschil is goed merkbaar.

Ik denk dat ik om de twee jaar even de boel laat uitlijnen.

Ik raad iedereen aan dit regelmatig te laten doen.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

M'n Leon laat ik bij elke bandenwissel (ongeveer 20k km) uitlijnen. Omdat voor de Leon niet zo duur is, E 35,- kost me dat de kop niet en blijft het weggedrag voorspelbaar.

En bijna E 90,- voor de Speedster vind ik ook erg meevallen. Bij de uitlijner van Lotus in Lochem verwachten ze 3 uur bezig te zijn met een volledige aanpassing van alle waarden, a E 70,- per uur :shock: .

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Mijn auto heeft 4 uur bij de dealer gestaan. Blijkbaar gebruiken ze bij OpelCentrum de tarieven die de importeur voorschrijft voor de werkzaamheden, ongeacht hoelang ze erover doen.
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Hebben ze het gedaan met de gewichten op de stoelen?
Ik moet hem ook laten uitlijnen eerdaags, want hij wordt verlaagd met 2,5 cm.
De uitlijnapperatuur plaatsen ze die op je velgen met klemmen.
Ik heb nu nieuwe velgen en vind het zonde als ze beschadigen.
Dan doe ik liever even de originele eronder.
De prijs val mij inieder hard mee.

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Je moet het wel even aan de dealer vragen. Maak je geen zorgen over het beschadigen van de auto. Ze deden het allemaal erg zorgvuldig. Het leek erop alsof het niet de eerste keer voor ze was.
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Hendrik-Jan schreef:Je moet het wel even aan de dealer vragen. Maak je geen zorgen over het beschadigen van de auto. Ze deden het allemaal erg zorgvuldig. Het leek erop alsof het niet de eerste keer voor ze was.
Dan laat ik hem bij hun uitlijnen met de ATS DTM wielen.
Weet ik in ieder geval dat het goed is met deze wielen.

Verleden week heeft mijn maatje een Zafira OPC 2L turbo gekocht bij hun.
Het is echt een top garage.
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Ik ken ze al wat jaren vanwege mijn vorige werk (autolease). Nog nooit klachten gehad en je krijgt regelmatig koffie als je aan het wachten bent. :o
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Hendrik-Jan schreef:Ik ken ze al wat jaren vanwege mijn vorige werk (autolease). Nog nooit klachten gehad en je krijgt regelmatig koffie als je aan het wachten bent. :o
Ik kom er ook al jaren toen ik bij mijn vorige baas werkte. Toen zaten ze nog in het oude pand. Wat een bende toen. Werkte toen bij de Luchtmacht en moest dagelijks auto's wegbrengen en halen.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

SteV6 schreef:M'n Leon laat ik bij elke bandenwissel (ongeveer 20k km) uitlijnen. Omdat voor de Leon niet zo duur is, E 35,- kost me dat de kop niet en blijft het weggedrag voorspelbaar.

En bijna E 90,- voor de Speedster vind ik ook erg meevallen. Bij de uitlijner van Lotus in Lochem verwachten ze 3 uur bezig te zijn met een volledige aanpassing van alle waarden, a E 70,- per uur :shock: .
3 uur??? Maar dat is dan neem ik aan ook met aanpassen van camber naar de waarden die je wilt? Meten daarvan heeft niet zoveel nut, aangezien dat niet verloopt.

Ik ga de hele setup twee keer per jaar doen, als ik van banden wissel. Binnenkort met de nieuwe zomerbanden alles opnieuw uitlijnen en dan ook het camber voor naar maximaal negatief. Ben HEEL benieuwd wat dat gaat doen, en dan zeker met ander rubber..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

markv schreef:
SteV6 schreef:M'n Leon laat ik bij elke bandenwissel (ongeveer 20k km) uitlijnen. Omdat voor de Leon niet zo duur is, E 35,- kost me dat de kop niet en blijft het weggedrag voorspelbaar.

En bijna E 90,- voor de Speedster vind ik ook erg meevallen. Bij de uitlijner van Lotus in Lochem verwachten ze 3 uur bezig te zijn met een volledige aanpassing van alle waarden, a E 70,- per uur :shock: .
3 uur??? Maar dat is dan neem ik aan ook met aanpassen van camber naar de waarden die je wilt? Meten daarvan heeft niet zoveel nut, aangezien dat niet verloopt.

Ik ga de hele setup twee keer per jaar doen, als ik van banden wissel. Binnenkort met de nieuwe zomerbanden alles opnieuw uitlijnen en dan ook het camber voor naar maximaal negatief. Ben HEEL benieuwd wat dat gaat doen, en dan zeker met ander rubber..

Mark


Wat zijn de beste waardes volgens jou?
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

markv schreef:3 uur??? Maar dat is dan neem ik aan ook met aanpassen van camber naar de waarden die je wilt? Meten daarvan heeft niet zoveel nut, aangezien dat niet verloopt.

Mark
Tijdens het gesprek bij Lotus en Vega over onderstelafstemming kwam het ter sprake om de setup van de Speedster helemaal te laten varen en alles om te (laten) zetten naar de setup van de Elise 111R omdat de setup daarvan het meest neutrale weggedrag zou geven. Helaas ben ik er nog steeds niet uit of ik die stap ook daadwerkelijk neem. Zeker nu Hendrik-Jan zo enthousiast is over zijn setup met een klein beetje uitspoor op de vooras. Daar rijd jij nu toch ook mee Mark?

Als ik het goed begrijp ga jij straks voor maximaal camber in combinatie met uitspoor. Dus snelle reactie op insturen en maximale grip midcorner, ten koste van wat rechtuitstabiliteit. Of zit ik er dan helemaal naast?

SteV6
S4 Avant
Plaats reactie