Uitgebreid leesvoer over (auto)technische stuff

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Uitgebreid leesvoer over (auto)technische stuff

Bericht door SteV6 »

Genoeg om de komende regenachtige dagen door te komen :mrgreen:

The Wheel and Tire Bible

Laat de discussies over de inhoud en/of onderwerpen maar losbarsten!

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Jammer dat ze zo weinig zeggen over de DOT code. Best wel belangrijk als je banden gaat halen bij een meer budget toko. Aan die code kun je zien wanneer de banden gemaakt zijn. Als je banden gaat kopen en die hebben al een jaar of 4 gestaan, kun je er vanuit gaan dat de prestaties al een stuk minder zullen zijn dan origineel bedoeld.

Mijn ervaring met niet budget digitale bandendrukmeters is eigenlijk prima. Ik heb een tijd terug een redelijk goede gekocht. Deze heeft ook een afblaasknopje erop zitten. Werkt ideaal. Als ik m'n banden moet oppompen doe ik dat gewoon bij een willekeurig station. Gooi er een halve bar teveel in en meet dan met de meter na tot alles op de juiste waarde staat. Op die manier meet ik dus steeds met dezelfde meter en heb je geen variaties door afwijkingen in de apparatuur.

Eigenlijk wil ik nog een keer zo'n bandenspanning/temperatuur systeem hebben voor op de auto. Nadeel vind ik dat ze erg infrequent informatie doorsturen en ze nog erg duur zijn.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

markv schreef:Jammer dat ze zo weinig zeggen over de DOT code ... Aan die code kun je zien wanneer de banden gemaakt zijn. Als je banden gaat kopen en die hebben al een jaar of 4 gestaan, kun je er vanuit gaan dat de prestaties al een stuk minder zullen zijn dan origineel bedoeld.

Mark
Wil je daar niet over beginnen :?

Mijn Speedster (kentekening juli 2004) staat voor op banden met DOT 3801 en achter op banden met DOT 3401. Die banden zijn pas 2800 km jong en toch al bijna 3,5 jaar oud :shock:

Daaruit kan je ook afleiden dat Lotus/Opel bij het bouwen ook al een 1/2 jaar oude banden gebruikt. Mijn VIN geeft productiejaar 2002 aan. Ik weet alleen niet of je uit de VIN ook nog een productieweek kan herleiden.

Wel heb ik met Chris bandencalculator berekent dat ik straks banden met de maten 205/50R17 en 235/45R17 ga aanschaffen voor onder de Speedster. Een afrolverschil van slechts 1.01% tussen voor en achter en +2.0% ten opzichte van standaard. En dan heb je helemaal geen afwijking meer in de STACK :lol:
205/45R17 en 235/40R17 zou ook mogelijk zijn, maar dan neemt de afrolomtrek met ruim 2.5% af ten opzichte van standaard met een verschil van slechts 0.56% tussen voor en achter.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Stephan, ik weet niet of het zo erg is om 2.5% kleiner te gaan in diameter. Je versnellingen worden er dus maar 2.5% korter door, en je snelheidsmeter gaat er maar 2.5% extra teveel door aangeven.
Het scheelt in radius maar 10mm dus dat zie je ook bijna niet.
Je wang wordt er echter ook 10mm minder hoog door wat toch wel iets ten gunste zal komen voor het stuurgedrag.
Maar misschien zijn de ene bandenmaten juist een stuk minder gangbaar dan de anderen en zal de prijs misschien de doorslag geven?

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hoe kom jij eigenlijk aan 2.5%?

Ik kom op een wieldiameter van 624.3mm voor een 175/55 R17 en 616.3mm voor een 205/45 R17, een verschil van 8mm = 1.28% kleiner?

Achter:
wieldiameter is 634.3mm voor een 225/45 R17 en 619.8mm voor een 235/40 R17, een verschil van 14.5mm = 2.3% (oke, bijna 2.5%...).

Ik maakte een foutje in mijn vorige post, het maakt in radius dus maar max. 7.3mm uit op het achterwiel :wink:

Ik zou even checken wat de banden kosten en dan een keuze maken.

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ha Maik,

Eerst maar eens kijken of de velgen die ik graag wil aanschaffen ook nog voorzien kunnen worden van een ander kleurtje :mrgreen: .

En de prijsverschillen tussen de bandenmaten zoals hierboven genoemd zijn te verwaarlozen. Maximaal E 7,- per band duurder en/of goedkoper, dus voor de complete sets is het prijsverschil slechts E 11,60 voor de banden met de laagste wangen ( bron: www.reifen-direkt.de ).

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Welke velgen worden het nou?!?! :P

Ik moet bekennen dat ik ook al een beetje serieus zit te kijken naar andere velgen + banden... Er is alleen zoveel te krijgen!
Ik zit toch ernstig naar O.Z. te kijken...

Nu jij :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Zoveel te krijgen?

Er zijn maar weinig velgen te krijgen volgens mij. Het probleem is namelijk dat er een behoorlijk verschil zit in de voor- en achtervelgen in breedte en offset (=ET). Dat beperkt de keuze enorm, zeker als ze ook nog bij voorkeur minder wegen dan origineel.

Maar HIER kan je op het forum terugvinden wat mijn keuze is ...

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

SteV6 schreef:Zoveel te krijgen?

Er zijn maar weinig velgen te krijgen volgens mij. Het probleem is namelijk dat er een behoorlijk verschil zit in de voor- en achtervelgen in breedte en offset (=ET). Dat beperkt de keuze enorm, zeker als ze ook nog bij voorkeur minder wegen dan origineel.

Maar HIER kan je op het forum terugvinden wat mijn keuze is ...

SteV6
Dus toch nog steeds de BBS-en :wink: , goede keus!

Ik bedoelde dat er zoveel velgen te krijgen zijn, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik zou voor allerlei velgen willen uitzoeken of ze in de goede maten voor de speedster te krijgen zijn, alleen gaat dat heel veel tijd kosten :( .
Ik denk dat ik ook maar eens het Duitse forum op moet om daar te zien wat allemaal mogelijk is.
Op het VX forum loopt er een inkoop aktie van O.Z.-tjes. Dit omdat ook O.Z. een speciale serie moet maken voor de speedster. Maar die hele serie wordt met zwarte coating afgeleverd, en dat vind ik onder een rode speedster niet mooi staan vrees is...

Weet jij of die Duitsers nog wat van-de-plank-past-zo-onder-een-speedster-velgen gevonden hebben? En dan het liefst zo licht mogelijk 8).
Een velg zoals Jan die heeft is het mooist, maar de velgen moeten voorradig blijven zodat als er 1 uitvalt ik er weer makkelijk aan kan komen...

Misschien is het een idee om een nieuw topic openen met alle bekende type velgen die "standaard" passen onder een speedster.
We weten er al een paar...

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Maik schreef:Weet jij of die Duitsers nog wat van-de-plank-past-zo-onder-een-speedster-velgen gevonden hebben? En dan het liefst zo licht mogelijk 8).
Een velg zoals Jan die heeft is het mooist, maar de velgen moeten voorradig blijven zodat als er 1 uitvalt ik er weer makkelijk aan kan komen...

Misschien is het een idee om een nieuw topic openen met alle bekende type velgen die "standaard" passen onder een speedster.
We weten er al een paar...

gr.
Maikel
Het Duitse Kant en Klaar Velgen Topic

Een topic met veel verschillende velgen, vaak met foto's ter grafische ondersteuning. Vergeet trouwens niet dat Duitsers erg veel moeite hebben met goedkeuring door de TUV. Dat "probleem" hebben wij in NL natuurlijk niet.

Aanvullingen zijn welkom in: http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... =2972#2972

SteV6
S4 Avant
Plaats reactie