kapotte lichtschakelaar - gebruik airco schakelaar

Alle overige technische zaken.
Blitz

Bericht door Blitz »

WD40 veroorzaakt geen kortsluiting ;)
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Bij de Oosterburen adviseren ze siliconenspray ipv WD40 om het plastic van de schakelaar niet op te lossen. Morgen maar proberen ...


SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Zo, gelukt met gewone siliconenspray. Het voorste gedeelte van de schakelaar losgehaald. Het schakelgedeelte even flink doorgespoten (bruist lekker trouwens), daarna stevig uitgeschud en met keukenrolpapiertje afgenomen. Weer in elkaar zetten en klik-klik, klik-klik :lol:

Gelukkig doen ze het alle 4 weer probleemloos :idea:



SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Sir_Bongiovi
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
Contacteer:

Re: kapotte lichtschakelaar - gebruik airco schakelaar

Bericht door Sir_Bongiovi »

Kreeg gisteren ook mn licht niet meer uit; zeer lastig :p 50 keer op die knop proberen duwen. Uiteindelijk toch gelukt; toen nog een 2de keer voorgehad bij thuiskomst vannacht. Zal het dus ook maar eens moeten lospeuteren. Nog tips om het plastic te verwijderen zonder schade?
Gebruikersavatar
Ride-aholic
Actief lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 15 jul 2005 13:19
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: kapotte lichtschakelaar - gebruik airco schakelaar

Bericht door Ride-aholic »

Hi,

als je voorzichtig te werk gaat, blijft je plastic wel heel.
Ik heb de "hangende" dimlichtschakelaar gewisseld met die van het stadslicht.

Nadeel: je kunt niet meer met enkel stadslicht rijden, maar dat deed ik toch al nooit.
Je moet alleen wat babbelen bij de keuring (APK).

Greetz, Peter
The only vitamine you need, is speed! #0707
Gebruikersavatar
paulbroere
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 apr 2013 20:50
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: kapotte lichtschakelaar - gebruik airco schakelaar

Bericht door paulbroere »

heb ook het probleem...

Eerst ging dimlicht gwioon niet aan.. (als stadslicht aan stond gaat bij het indrukken van de dimlichtschakelaar zelfs alles uit.

sinds gisteren heeft nu ook de dimlichtschakelaar het mechanisch begeven.. je kan hem indrukken zonder dat er iets gebeurd.

Heeft iemand een duideijke stap-voor-stap handleiding hoe ik de schakelaars kan loshalen? En dan maar evt. zo'n aircoschakelaar bestellen :p
2001 Opel Speedster 2,2 nr 0691
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Re: kapotte lichtschakelaar - gebruik airco schakelaar

Bericht door Pw »

Dashlijst om de schakelaars verwijderen, zit met dz tape.
Schakelaarframe verwijderen door 4 palletjes naar beneden te drukken, kan niet missen.
Alle schakelaars zijn nu zo uit te nemen.

Schakelaar openen is met een kleine schroevedraaier zo gedaan maar pas op als je het kapje vd schakelaar er af wipt dat je het veertje niet kwijt raakt.

Verder heel simpel, geen moeilijk gedoe.

Succes.
Nr.0672
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: kapotte lichtschakelaar - gebruik airco schakelaar

Bericht door Maik »

Nou, mooi is dat, de goedkope vectra b aircoschakelaar en dure speedster dimlichtschakelaar zijn niet meer te bestellen bij de opeldealer. Wordt niet meer gemaakt door de leverancier schijnt, dus :wacko:
Net nu ik een nieuwe wilde plaatsen omdat het groene lampje erin het niet meer doet. Dat is toch APK afkeur? Donderdagavond breng ik de speedster weg voor APK keuring en wat bak en braad werk aan de uitlaat, dus dan zou ik voor die tijd wat moeten regelen. Heeft iemand nog een goede schakelaar te leen misschien?
Eerst de APK maar eens overleven en dan eens kijken of ik het lampje kan vervangen of een meer permanente oplossing vinden (hele nieuwe knoppenwinkel dus).
Leuk die speedsters! :bag:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: kapotte lichtschakelaar - gebruik airco schakelaar

Bericht door Smiley »

Jij hebt je voorste mistlampen verwijderd, dus als het goed is ook een schakelaar over.
Alleen de facade aan de voorkant wisselen. (pas op het kleine veertje, wat vast een sprong naar vrijheid zal willen maken bij een wissel)


Is dit er geen?
http://link.marktplaats.nl/m1054325382
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re:

Bericht door Maik »

Goede tip Stefan, had ik nog niet aan gedacht, zal wel dezelfde schakelaar zijn?

Dit had ATC een tijdje geleden uitgezocht:
atc schreef:Ik had inmiddels de bestelling gedaan bij de zwolse opel dealer smit&co.
Hier konden ze direct al vertellen dat het juiste artikelnummer 1846343 is (airco schakelaar vectra b).

Vandaag 2 stuks opgehaald.
Kosten vallen mee => kosten 15,95 ex btw per stuk.
Dit is een heel verschil met de 38,00 voor de originele lichtschakelaar voor de speedster.

Voor gebruik moet je alleen het bovenste "kapje" verwisselen (let wel op dat je het kleine veertje niet laat wegspringen ...).

groet, AtC
Dat nummer komt helaas niet overeen met het nummer op marktplaats, maar het is een begin :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: kapotte lichtschakelaar - gebruik airco schakelaar

Bericht door robertsabee »

paulbroere schreef:heb ook het probleem...

Eerst ging dimlicht gwioon niet aan.. (als stadslicht aan stond gaat bij het indrukken van de dimlichtschakelaar zelfs alles uit.

sinds gisteren heeft nu ook de dimlichtschakelaar het mechanisch begeven.. je kan hem indrukken zonder dat er iets gebeurd.

Heeft iemand een duideijke stap-voor-stap handleiding hoe ik de schakelaars kan loshalen? En dan maar evt. zo'n aircoschakelaar bestellen :p

Misschien nog eens onder de aandacht brengen. Met een beetje WD40 erin werken de schakelaars weer.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Re: kapotte lichtschakelaar - gebruik airco schakelaar

Bericht door Piet »

Ander Email adres Maik?
Ik heb er nog 1 liggen.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Re: kapotte lichtschakelaar - gebruik airco schakelaar

Bericht door Piet »

Goede email adres gevonden. Belangrijke mensen hebben natuurlijk meerdere email adressen. Mijn fout. :wink:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re:

Bericht door Maik »

Bedankt Piet, maar zoals ik je net nog vertelde doet hij het weer, met dank aan Smiley. Mistlampschakelaar gebruikt dus :)
En toen de schakelaar teruggeplaatst en even testen... Klikte niet meer :|
Dus toen de tip van SteV6 ter harte genomen en even doorgespoten met in mijn geval teflonspray (ook niet elektrisch geleidend). Daarna klikkerde hij er weer lustig op los! Toen de rest van de schakelaar aangesloten... Zelfde probleem :) . Dus alle schakelaars maar even doorgespoten. Ze klikken weer heerlijk!
Ik hoefde dus geen gaatje te boren, gewoon het spuitslangetje van de bus in het kleine gaatje waar het stokje van de knop zelf de schakelaar in verdwijnt gestoken en 3-4 seconden doorblazen. Dus ook bedankt SteV6 :wink:
SteV6 schreef:Zo, gelukt met gewone siliconenspray. Het voorste gedeelte van de schakelaar losgehaald. Het schakelgedeelte even flink doorgespoten (bruist lekker trouwens), daarna stevig uitgeschud en met keukenrolpapiertje afgenomen. Weer in elkaar zetten en klik-klik, klik-klik :lol:

Gelukkig doen ze het alle 4 weer probleemloos :idea:

SteV6
Afbeelding
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Re:

Bericht door robertsabee »

Maik schreef:Bedankt Piet, maar zoals ik je net nog vertelde doet hij het weer, met dank aan Smiley. Mistlampschakelaar gebruikt dus :)
En toen de schakelaar teruggeplaatst en even testen... Klikte niet meer :|
Dus toen de tip van SteV6 ter harte genomen en even doorgespoten met in mijn geval teflonspray (ook niet elektrisch geleidend). Daarna klikkerde hij er weer lustig op los! Toen de rest van de schakelaar aangesloten... Zelfde probleem :) . Dus alle schakelaars maar even doorgespoten. Ze klikken weer heerlijk!
Ik hoefde dus geen gaatje te boren, gewoon het spuitslangetje van de bus in het kleine gaatje waar het stokje van de knop zelf de schakelaar in verdwijnt gestoken en 3-4 seconden doorblazen. Dus ook bedankt SteV6 :wink:
SteV6 schreef:Zo, gelukt met gewone siliconenspray. Het voorste gedeelte van de schakelaar losgehaald. Het schakelgedeelte even flink doorgespoten (bruist lekker trouwens), daarna stevig uitgeschud en met keukenrolpapiertje afgenomen. Weer in elkaar zetten en klik-klik, klik-klik :lol:

Gelukkig doen ze het alle 4 weer probleemloos :idea:

SteV6
zie ook post van 3 sept 2010. for the record :P
Plaats reactie