Remmen voor op circuit

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Viperius
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mei 2007 21:05
Locatie: Gent

Remmen voor op circuit

Bericht door Viperius »

Ik heb vorige maand voor de eerste maal een trackday gedaan op Zolder, en kreeg te maken met het probleem dat ik geen remkracht meer had na een 5-tal rondjes. Ik moest de wagen tot stilstand brengen in de pitlane adhv. de handrem.
Nu blijkt het normaal te zijn dat je om de zoveel rondjes even moet stoppen (dit werd ons toch gemeld tijdens de instructies voor het vrij rijden), maar ik vroeg me af wat je best kan doen om dit te verhelpen. Het duurde toch wel een half uurtje vooraleer ik terug kon rijden, wat ik best wel lang vind :).

Na hier op het forum wat rond te kijken kon ik nog niet echt een éénduidige oplossing vinden. Dien ik de olie te vervangen (welke?)? Remblokken die minder hitte produceren? Geventileerde remschijven?
Ik had toch graag een tiental rondjes na elkaar kunnen rijden. Als de remmen dan toch te warm worden zou ik ook liever hebben dat ze langzaam "sponzig" worden ipv. het bijna onmiddellijke effect wat ik nu had (wat me nogal gevaarlijk lijkt).
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Ik reed gewoon met standaard remvloeistof en RS14 blokken. Nergens last van op Zolder.
Overigens, liever steviger en korter remmen dan lichtjes en over een langere afstand.
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Elk jaar je remvloeistof verversen is ook aan te raden, of eigenlijk een must met circuitrijden, en dan zou het met een paar goede remblokken goed moeten gaan, mits je inderdaad niet slepend remt zoals Allen zegt. Remblokken zou ik de Carbone Lorraine RC5+ voor nemen als ik jou was, daar hoor ik alleen maar goede verhalen over, beter nog dan de Pagid RS14 blokken.
Remschijven zijn trouwens standaard al rondom geventileerd....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Viperius
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mei 2007 21:05
Locatie: Gent

Bericht door Viperius »

Ik rem - voor zover ik weet - niet slepend; toch zeker niet op circuit. Daar zal het niet aan liggen vermoed ik. Misschien ligt het inderdaad aan de remvloeistof; die is reeds een 3-tal jaar oud. Qua remblokken heb ik momenteel SBS Pro Touring blokken.

Is het nuttig van een niet-standaard remvloeistof te nemen (geen idee wat ze bij de opel dealer gebruiken...)?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Een goede DOT4.1 (met hoog kookpunt) of een goede DOT5.1 remvloeistof zal ook wel helpen. Ikzelf heb in mijn vroegere jaren met de speedster (met veel circuit) altijd met het standaard spul van de opeldealer gereden (een DOT 4.1), en nooit kokende vloeistof gehad. Ik reed toen met SBS pro TRACK en Pagid RS14 remblokken.
De laatste 2 jaar rij ik met DOT5.1 (van Valvoline geloof ik) waar van Sten normaal mee werkt en ook nooit door het pedaal heengetrapt...
Verversen is het belangrijkste bij een speedster! Op de 1 of andere manier vervuild het remsysteem van de speedster snel (zelfs nog sneller dan die van de elise) en dat zal snel ten koste gaan van je circuitwaardigheid :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Bericht door vauxhall »

duidelijk oude remvloeistof (vocht in geraakt)
ALLE remvloeistof vervangen en goed ontluchten
CL RC5+ is ideaal
RC6 is miss wat extreem als je hem ook op de weg wilt blijven gebruiken
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Hard pedaal is abs wat verkeerd ingrijpt. (abs switch maken)
Sponsig pedaal is water/lucht in de remolie. (verversen)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Viperius
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mei 2007 21:05
Locatie: Gent

Bericht door Viperius »

Bedankt voor alle hulp. Het lijkt er dan inderdaad op dat de remolie dient ververst te worden. Ik ben al blij dat dit niet een algemeen probleem met de speedster is :). Voor de volgende trackday dit dan maar eens proberen, en hopelijk kan ik nu verder dan 5 rondjes!
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Iemand ervaring met de CL RC6?
Ben benieuwd of het piept als een gek?
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Bericht door vauxhall »

RC6 piept als gek
heel warm rijden helpt een beetje
kan mn 4 wielen gemakkelijk blokkeren op semislicks
Gebruikersavatar
Denthrax
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 10 mei 2009 16:43
Locatie: Kluisbergen (BE)

Bericht door Denthrax »

Zelf RC6 vooraan en RC5+ achteraan. Puur circuitgebruik. Nergens last van piepen tenzij bij zéér traag rijden of achteruitrijden. RC5+ gaf mij te weinig 'bite'. Bij koude banden gaat de voorkant wel sneller blokkeren doordat de 'initial bite' van de RC6 zo hoog ligt. Persoonlijk vind ik dit een enorme verbetering in remkracht en balans tegenover mijn vorige RC5+ rondom.

Sinds de RC6 vooraan wel wat fading problemen door hitte op warme dagen bij lange stints aan hoog tempo. Maar ga ik oplossen door de cooling kit te plaatsen vanop het Engelse VX220 forum (die al weken stof ligt te vergaren in mijn garage).
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

De RC6 remt als een tierelier, piept als een tierelier (bij straatgebruik) en vreet schijven als een tierelier :)
Ik vond het wat te gortig worden met mijn gebruik, en ben teruggegaan naar Pagid RS14, wat dan toch wel een grote achteruitgang is helaas... Daarom mijn plan om de volgende keer voor de RC5+ te gaan, hopelijk zitten die er dan tussenin.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

CL5+ zijn qua gebruik goed te vergelijken met de RS14's.... straat en circuit.
Hebben lekker veel ruimte in de remklauw om uit te zetten bij stevig gebruik: hou dus rekening met rammelen.

Voor de poetsers, ze laten beslist minder stof achter op de velgen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

ze laten beslist minder stof achter op de velgen
En ze zien er mooi uit! 8)
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Piet Poetsert, kappen! Remstof is stoer!!!
Caterham => Britse degelijkheid...
Plaats reactie