witte sludgevorming

Alle overige technische zaken.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

witte sludgevorming

Bericht door tibby »

Hallo,
Omdat ik vele korte ritjes soms maak (geen 5km) met de speedy heb ik last van witte aanslag onder de olievuldop en in de kleppendeksel ontluchting (darm van deksel naar luchtfilter).
Het waterpijl blijft hetzelfde, geen koppakking kapot (zou maar erg zijn :lol: )
Reden van deze sludge is:PCV gesloten ivm turbokit en de korte ritten (olie geraakt niet op temperatuur)
Iemand (dbilas of eaton rijders) die er ook last van hebben?
Bestaat er een oplossing voor?
Ik ben van plan de olie af te laten en er nieuwe in te doen. Moet ik het blok mischien eerst es flushen met FORTE of dergelijk of gewoon es goed warm rijden en dan olie verversen?


foto sludge


Afbeelding

Afbeelding


Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Ritjes van nog geen 5 km per keer zijn nooit goed. Olie komt niet op temperatuur. Dus wat je ook doet, na nieuwe olie etc heb je het zo weer.

Dus fietsen maar ;-)
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Ik gebruik ook de fiets voor korte (en lang) ritjes. :D
Soms gebruik ik de wagen om wat te jannen (waar er zich vrouwelijk schoon bevind zoals fitness,bakker,....) :roll:
Als je ziet welke vrouwen rond een speedster hangen zit ik er toch er toch graag in

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is toch wel een ritje van 5km waard he :D


Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

@ Smiley,
Tja precies toch meer mensen met dit probleem.

Dit probleem had ik nogthans niet voordat de PCV was afgesloten :!:


Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

PCV?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Positive Crankcase Ventilation.
Dit is de groene pakking met het kleine gaatje


.Afbeelding

Deze ventilatie van het carter is bij de turbo en charger ombouwen afgesloten. (drukopbouw in het carter bij boost)

Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Waar gaat je kleppendeksel ontluchting nu naartoe?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

De kleppendeksel ontluchting/ventilatie loopt naar de Dbilas luchtfilter.
Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
RaoulLauffer
Actief lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 20 mei 2010 9:00
Locatie: Sittard

Bericht door RaoulLauffer »

Bij korte ritten verbruik je meer auto en rij je veel met koude start. Dan verbruik je meer benzine en blijft er benzinecondes op je inlaatspruitstuk hangen en wordt niet verbrand.
Speedster 2.2 #1123
Gebruikersavatar
Kasper
Actief lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:46
Locatie: Midden NL

Bericht door Kasper »

tibby schreef:
Als je ziet welke vrouwen rond een speedster hangen zit ik er toch er toch graag in

Is toch wel een ritje van 5km waard he :D

Grtz
Zolang die vrouwen niet mee naar huis gaan blijft het zonde van de auto...
# 0695
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Daar gaat die thuis toch nie bij kunnen lachen hoor. :lol:

Ik heb dit produkt besteld.

Afbeelding

Nu heb ik gelezen dat het spoelen van een motor met een flush produkt soms problemen met zich mee kan brengen. bv. vloeibare pakkingen die aangetast kunnen worden.
Iemand die hier wat meer info omtrent weet???
Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Ik zou bijzonder oppassen met de motor flushen en het niet doen, maar gewoon een lange rit maken, waardoor de olie lekker uit kan dampen en eventueel een keer verversen (met de juiste olie voor de DBilas ombouw)

Als (nogmaals zou ik niet doen) je de motor toch wilt flushen, zou ik Forté flush gebruiken volgens het volgende proces :
1. Product bij de olie doen
2. Stationair laten draaien totdat motor goed warm
3. Beperkt verhoogd toeren laten draaien (dus bijvoorbeeld tot max 2000 rpm) en wisselend stationair. Zeker niet mee rijden !
4. Na een kwartiertje à 20 minuten stopzetten, olie aftappen en oliefilter verwijderen
5. Nieuw oliefilter, nieuwe goedkope olie erin (om alle agressieve schoonmaakmiddelen te verwijderen)
6. Stap 2 tot en met 4 één keer herhalen
7. Nieuw oliefilter, nieuwe olie van het juiste type erin
8. Klaar..

Is vooral de bedoeling bij inwendig vervuilde motoren en bij black sludge, maar zou ik zeker niet doen voor "condens" sludge.

Ik heb ook een DBilas ombouw en ook geen PCV valve, maar door de carterontluchting aan te sluiten op de inlaatluchtslang (wat ze standaard doen), heb ik geen last van de witte sludge zoals jij laat zien. Ik denk dat het puur te wijten is aan te korte ritjes, waarbij de olie niet warm genoeg wordt, wat trouwens om meerdere redenen slecht is, want je olie raakt ook vervuild met benzine op deze manier. Dit zie je niet direct, maar verslechterd snel de kwaliteit van je olie en kan uiteindelijk zelfs black sludge opleveren en dan ben je verder van huis..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Vandaag luchtfilter gecheckt i.v.m. sludge

Afbeelding

sludge in een hoekje :roll:

Afbeelding

filter 3000 km oud

Afbeelding

behuizing proper gemaakt (zwaar trouwens :shock: )

Afbeelding

gecleande filter erin

Afbeelding


Klaar :D

Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Ok.. dat is dus niet de bedoeling..

De carterventilatie moet bij een DBilasombouw na het luchtfilter zitten (en niet ervoor), dat verklaart ook wellicht de beperkte zuigkracht aan de carterventilatie waardoor je ook weer sneller sludgevorming krijgt.
Als ie na het filter zit, kan je dus ook nooit sludge in je luchtfilter krijgen..

Zie foto.. (sorry, ik heb alleen een onscherpe)

Gr,
The Duke
Bijlagen
carterventilatie.jpg
carterventilatie.jpg (41.25 KiB) 2609 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie