eerste speedster ervaringen

Alle overige technische zaken.
fdp
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 jun 2011 13:07
Locatie: ovl BELGIUM

eerste speedster ervaringen

Bericht door fdp »

Ik rij nu met heel veel plezier al 18 maand speedster. Ik ben niet zo op de hoogte van alles wat met de motor te maken heeft, maar rij al 19jaar met de wagen waarvan de speedster na een calibra m'n tweede opel is. En weet wel ongeveer hoe een wagen moet aanvoelen en moet beheerst worden, en dat is bij de speedster een verslavende belevenis.
Toch enkele bemerkingen
Bij hogere snelheden de achterkant wat ligt en onrustig aan.
Eens dat verbeterd is zou ik graag meer vermogen willen halen uit de 2.2 motor, niet dat ik er een pk monster wil van maken, (daarvoor kan ik zelf te weinig sleutelen), maar een 50pk extra zou welkom zijn.
Rekening houdend dat ik niet al te veel problemen wil krijgen met de autokeuring, iets wat hier in belgie nogal tricky is, en ik nog altijd een betrouwbare wagen wil overhouden.
Tips zeker welkom.
Ik hoop in september naar de meeting te kunnen komen .
grtz
Blitz

Bericht door Blitz »

voor de wegligging:
-turbo spoiler, eventueel een carbon exemplaar van de groupbuy, staat mooi bij een volledig zwarte speedster --> http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5220
-diffusor
-turbo splitters vooraan of leon cupra lip
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

+50 pk gaat je een hoop geld kosten 2.4inlaat 2,5" volledig uitlaatsysteem + speerkes remap zegt hij op een 180 pk uit te komen.
Als je dan ga tellen +/- 300 inlaat 1500 uitlaat 800 remap is toch 2600 voor een 30 pk meer als de prijzen juist zijn hè
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

extra pk's

Bericht door Pipo »

Die 50pk extra ga je met deze motor nooit bereiken zonder inbouw van een turbo of compressor. En dat laat de kassa behoorlijk rinkelen.
Maar staar je niet teveel blind op die extra pk's. De manier waarop je vermogen geleverd wordt, doet er ook veel toe. Als je je motor wat vrijer in- en uit laat ademen, zal je al een wereld van verschil merken.
En dat hoeft je geen arm of been te kosten als je wat handig bent. Pas je luchtfilter aan of vervang voor een sportfilter, vervang die plastieken luchtinductiebuis voor een serieuze tube, gooi die voorkatalysator er van tussen, en hang er een vrijere sportdemper onder.
Maar als jij diegene bent die die 79 mµ met Euromillions gewonnen heeft vorige vrijdag, is de sky de limit :P Dan ben je op dit forum aan het juiste adres :wink:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Wijze woorden pipo. :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Richard
Mega lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 13 feb 2005 13:06
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Richard »

Het verlagen van de hoeveelheid bar in de achterbanden wil ook leiden tot een beter weggedrag.
CASSA uitdeuken zonder spuiten (cardetailer)
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Dbilas turbokit= 3390 euro zonder de Dbilas inlaatspruitstuk en Dbilas einddemper. Dien je een 2de hands 2.4 spruitstuk kopen en een 2de hands turbo einddemper te kopen.
Dit alles en je hebt 260 pk en + 320 NM.
Keuring Belgie = Verhiest Oostende
Grtz
captain slow
fdp
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 jun 2011 13:07
Locatie: ovl BELGIUM

Bericht door fdp »

De prijzen zijn er inderdaad niet naast :evil: , vb prijs gevraagd bij opel voor een achterlicht, 728euro!!!!
Maar zo weten we waarvoor we werken he.
Opvoeren gaat nog ff de ijskast in, maar de wegligging zou ik deze zomer toch willen aanpakken.
Misschien een open luchtfilter voor de motor wat meer adem te geven, en natuurlijk de sound wat te verbeteren.
thanks voor de tips alvast.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Bij alles wat niet bij de motor hoort is van de speedster de prijs schandalig hoog.
Soms handiger 2ehands eens rond te kijken voor bepaalde delen, voor je naar de dealer loopt
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Ben zelf die weg van meer vermogen, net als zovelen op dit forum, ook aan het belopen. Open luchtfilter: meer herrie, niet meer vermogen (rij er nu zelf mee). De standaard airbox is geen belemmering. De originele buis van airbox naar gasklep mogelijkerwijs wel. Kost haast niets om die te vervangen door 70mm regenpijp. Plus een groter gat in de airbox en je hebt al een veel leuker geluid.

Je kan altijd de 2.4 manifold tuning overwegen. Plus 65mm gasklep en Speerke remap. Die remap maakte bij wel het verschil. Kan je ook naar 7000 toeren. Ik heb met die combinatie een tijd gereden en het is al veel meer auto dan de originele. Geen +50pk, maar voelt wel heel anders aan.

Oh ja, prekat verwijderen is ook een goeie. Kost niks dan wat handigheid.

En wat wegligging betreft, die tip van hierboven over bandenspanning is heel goed. Vergeet meer dan 2 bar. Ergens 1.8 achter en 1.7 voor komt aardig in de richting, maar in een garage gaat er makkelijk 2.5 bar rondom in en dan stuiter je zo van de weg af.
fdp
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 jun 2011 13:07
Locatie: ovl BELGIUM

Bericht door fdp »

Misschien 16" vooraan, zodat de auto wat voorover leunt? Is 16" vooraan en 17" achter niet de setup van de elise?
Ik ben alvast van plan frontsplitters en een rear diffuser te voorzien, een turbo spoiler doe ik toch maar niet, ik ga op zoek gaan naar iets in dtm stijl, die ik dan zelf zou aanpassen zodat de achterklep nog open kan, en het geheel stevig steunt op het chassis.
Er volgen zeker foto's van m'n eerste 'projectje'
Iedereen alvast bedankt voor de tips. Uitstekende bron van info dit forum!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Gaat erom welke banden je er om legt. Een 16" velg met een 4x4 band heeft een grotere omtrek dan dan een 18" met ultra low profile band.

Maar 16" voor en 17" achter is wel de combinatie die de serieuze rijders d'r op hebben zitten. 18" is voor Sjonnies, cafe racers en niet serieuze rijders. Die heb ik er dus, als niet serieuze cafe racende Sjonnie, onder :D

Wat voor een maat je ook neemt, bij een lichte auto als de Speedster maakt het gewicht van het wiel een enorm verschil. De standaard Speedster velgen zijn heel zwaar, dus met redelijke velgen heb je al snel een aardige 'upgrade'.
Gebruikersavatar
Kasper
Actief lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:46
Locatie: Midden NL

Bericht door Kasper »

aboellaard schreef:De standaard Speedster velgen zijn heel zwaar
Is dat zo :?:, Ook als je ze alle 4 bij elkaar optelt :?: Omdat de voorste erg smal zijn....
# 0695
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Vergeleken met TD's of OZ's wel.
Maar of je dat zonder race ervaring ook kunt merken, betwijfel ik.
Het klinkt wel leuk in de kroeg.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Smiley schreef: Maar of je dat zonder race ervaring ook kunt merken, betwijfel ik.
Zeker wel! Wielen zijn 1) onafgeveerd gewicht en 2) roterende massa. Dat is dubbel straf. Een paar (tienden van een) kilo besparen per hoek zul je echt wel merken.

( /me kijkt in de spaarpot en ziet dat er nog geen nieuwe set wielen met banden in zit :? )
Jägertee
Plaats reactie