Rembekrachtiger bij vol gas

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Rembekrachtiger bij vol gas

Bericht door aboellaard »

Heb deze zaterdag eens een circuittraining gedaan (GP Elite, Lelystad). Verslavend helaas :(. Na een tijdje en wellicht wat harder (veel harder) rijden, echter wel een probleem met remmen. Eerste twee seconden een keihard pedaal en nauwelijks remmen, direct gevolgd door een normaal pedaal en heel hard remmen. Alles bij dezelfde remdruk. Even technische hulp erbij, waar als verdachte de rembekrachtiger werd aangewezen. Dat in combinatie met de SC. Niet verder bij nagedacht daar, maar wel even getest door volgas te rijden tot het remmen of wat gas terug te nemen en dan te remmen. En inderdaad, bij volgas eerst dat harde pedaal en bij gas wegnemen geen probleem.

Nu zit de vacuum aansluiting na de TB en voor de SC. Dus het lijkt me dat de SC er niets mee te maken heeft. Of toch? Zat zelf te denken aan het terugslagklepje, maar dan zou je denk ik meer geleidelijk iets voelen. Of iets in de bekrachtiger zelf? Er zit overigens wel de verbeterde zwart met rode streep slang op.

En in werkelijk de laatste minuut op het circuit ook nog even een rempedaal op de bodem en geen rem meer moment. Ook heel leuk. Gelukkig is alles nog heel. En ook wel goed dit soort dingen een keer mee te maken. Met de nadruk op EEN KEER. De Castrol SRF is al besteld :D
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Rembekrachtiger bij vol gas

Bericht door Smiley »

Daar heb ik ook wel eens van gehoord ja, dat de switch tussen rem en gas niet snel genoeg bijgebeend kan worden omdat er niet snel genoeg vacuum is.
Staat denk ik los van de SC.

De echte techneuten hier kunnen je vast uitleggen wat er gebeurd :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Rembekrachtiger bij vol gas

Bericht door Exmantaa »

Ooit een topic gepost (of op VXforum) over een extra vacuumpotje om bovenstaande probleem te verhelpen.

Maar 1e vraag hier is of jouw ABS nog aan staat/stond?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Rembekrachtiger bij vol gas

Bericht door aboellaard »

Oeps, vergeten: ABS aan. Durfde het om eerlijk te zijn nog niet aan zonder ABS te rijden. ABS is trouwens vervangen, of iemand heeft voor de lol er een heel grote witte stip op gezet. Ik weet van de ABS problemen, maar heb zelf nog nooit een ABS probleem gehad. Had hier ook niet het gevoel dat het met de ABS te maken heeft, omdat ik constante druk op het pedaal bleef uitoefenen. Bij ice-mode van de ABS moet je toch juist eerst de druk eraf halen?

En dat verhaal van dat vacuumpotje staat me ook bij, alleen ipv een potje een pompje. Kan het alleen nergens meer vinden helaas. Misschien voor op het circuit zelfs alleen een pompje en dan de slang naar de manifold loskoppelen. Een en ander afhankelijk van hoeveel vacuum er nodig is. En dan voor normaal gebruik de slang weer aankoppelen.

Was overigens alleen een probleem op een ovale baan: gas geven, remmen, bocht door, gas geven, remmen, bocht door etc. Banden zijn ook merkbaar gesleten aan de rechter buitenkant.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Rembekrachtiger bij vol gas

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef:Oeps, vergeten: ABS aan. Durfde het om eerlijk te zijn nog niet aan zonder ABS te rijden.
Dan denk ik dat je nu ontdekt hebt waarom de 4 kanaals zo populair is onder de trackrijders :mrgreen:
(die is er bij mij ingegaan na mijn GP-Elite training, toen mijn speedster me wilde vermoorden :yes: )
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Rembekrachtiger bij vol gas

Bericht door the-duke »

Aboellaard zei:
Had hier ook niet het gevoel dat het met de ABS te maken heeft, omdat ik constante druk op het pedaal bleef uitoefenen. Bij ice-mode van de ABS moet je toch juist eerst de druk eraf halen?
Dat is inderdaad exact mijn ervaring daarmee ja.
Je kan trappen wat je wilt, maar zonder eerst het pedaal los te laten en opnieuw te proberen kom je niet uit de "ice-mode" zoals je dat zo mooi noemt.

Ik denk daarom ook dat je het in iets anders moet zoeken. Het lijkt wel alsof je vacuumklepje lekt ofzo, maar dan zou je ook een hard pedaal moeten hebben als ie een uurtje heeft stilgestaan en je trapt de rem in zonder eerst de motor te starten, wellicht is dat het geval ?

Nu zit de vacuum aansluiting na de TB en voor de SC. Dus het lijkt me dat de SC er niets mee te maken heeft. Of toch?
Als het niet het vacuumklepje is (stel dat je dat uitsluit door de bovenstaande test), zou dit er volgens mij ook wat mee te maken kunnen hebben. Vacuum zit normaal op inlaatspruitstuk, maar nu zit er natuurlijk een redelijk circus van andere zaken tussen en zit ie vlak bij de gasklep als ik het goed begrijp, ik kan me voorstellen dat ie daardoor en op die plek wat minder snel en krachtig vacuum genereert, maar dan zou je het echt moeten hebben bij snelle wissel tussen gas erop en remmen lijkt me (zeg maar een soort slalom waarbij je steeds remt en gas geeft).
Ik neem niet aan dat een SC druk creëert voor de tussen de SC en de gasklep toch, nét nadat je je gas loslaat ? Dan zou hij nog door het vacuumklepje heen kunnen drukken wellicht en daarmee het vacuum weg kunnen nemen in de rembekrachtiger ?!

Meten is weten, wellicht even T-stukje ertussen, turbodrukmetertje erop (kan druk en vacuum meestal) en kijken wat ie doet..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Rembekrachtiger bij vol gas

Bericht door Exmantaa »

servoslang zit bij een SC net achter de gasklep en daar heerst vacuum of maximaal omgevingsdruk bij klep helemaal open. Maar dan zou je terugslagklep al dicht moeten zijn. Heb jij al een recall servoslang erin hangen??

Ik rij op track nu ook met de 4-kanaals ABS helemaal uit omdat ook deze rare dingen met m'n pedaaldruk deed bij max rembelasting.. :?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Rembekrachtiger bij vol gas

Bericht door aboellaard »

Slang is de recall (zwart me rode streep). Klepje had ik ook al aan gedacht, maar moet ik nog controleren. Net als dat harde pedaal. Hoe lang moet dat vacuum trouwens ongeveer houden? Lijkt me allemaal niet zo luchtdicht daar, dus een uur klinkt best wel lang. En vacuum meten is ook een goed idee, maar eerst de makkelijke dingen even controleren. En inderdaad, verschijnsel trad alleen op bij direct na volgas remmen. Op ovaal rijden, dus uit de bocht gas d'r vol op en voor de volgende bocht direct vanuit volgas remmen.

Toch wel een serieuze wagen zo'n Opeltje. Liet alles vrij makkelijk achter me. Op een sneller circuit vliegen die Porsches je natuurlijk om de oren. Even kijken of ik de remmelarij weer goed kan krijgen en de voorkant weer aan de achterkant geplakt en dan kan de volgende dag geboekt worden :D
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Rembekrachtiger bij vol gas

Bericht door the-duke »

Hoe lang moet dat vacuum trouwens ongeveer houden? Lijkt me allemaal niet zo luchtdicht daar, dus een uur klinkt best wel lang.
Ik heb het nooit gecheckt na een paar maanden, maar de mijne houdt zeker een paar dagen.
Kan je checken door zonder starten de rem behoorlijk in te drukken en dan te starten. Als je pedaal dan zakt, was je het vacuum kwijt.

Als dat niet gebeurd, kan je het vacuumverlies ook zelf veroorzaken: motor weer uitzetten en rem maar eens een keer of 5. Je voelt op den duur dat je je pedaal bijna niet meer in kan trappen en het pedaal hard wordt. Dan ingedrukt houden voor zover dat gaat en dan starten: je zult voelen dat je pedaal zakt.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Rembekrachtiger bij vol gas

Bericht door aboellaard »

Even een oude koe uit de sloot halen. Viel me op dat de B207 een vacuumpompje heeft dat in serie staat met de aansluiting op het inlaat spruitstuk. Dus aansluiting inlaatspruitstuk, terugslagklepje, vacuumpomp (aangedreven door de uitlaatnokkenas) en dan door naar de rembekrachtiger. Neem ik aan dan, want de rest van een auto zit er niet aan. In de B207 builds vind ik hier niets over, maar het lijkt me wel een goed idee: vacuum normaal via het spruitstuk en bij boost via de pomp. Is ook genoeg ruimte over om die pomp te laten zitten. Maar ik zie meestal dat die pomp er juist niet meer zit en er eenafdekplaatje is gemonteerd en een olieleiding afgedopt. Is er iets tegen die pomp te laten zitten?
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Rembekrachtiger bij vol gas

Bericht door gertje »

Wat was hier de oorzaak/oplossing voor. Heb sinds ik nieuwe remblokken heb gestoken hier ook last van. Hard rempedaal na volgas, remkracht blijf ik wel hebben

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Rembekrachtiger bij vol gas

Bericht door Exmantaa »

Zet eerst je ABS eens uit (abs sensor voor lostrekken) en kijk dan eens of je er nog steeds last van hebt...
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Rembekrachtiger bij vol gas

Bericht door gertje »

Heb een abs switch en als hij af staat heb ik er nog soms last van. Kan bij wijze van spreken een hele dag rijden zonder er last van te hebben maar eens de toerenteller in het rood is geweest heb ik er last van. Met de vorige remblokken had ik er geen last van (kan toeval zijn)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Rembekrachtiger bij vol gas

Bericht door aboellaard »

Bij mij trad het verschijnsel op bij het rijden op zo'n ovaal circuit. Dus vlak voor de bocht hard in de remmen en al in de bocht gas geven. Wat blijkbaar gebeurd is dat het vacuum in de rembekrachtiger niet voldoende snel aangevuld kan worden. Het teruggaan van een boost situatie naar vacuum neemt wat tijd in beslag. Voor een NA is dat natuurlijk een stuk minder. Als je het harde pedaal in deze situatie hebt, wat hier alleen maar betekend dat je rem niet bekrachtigd is, hoef je alleen het gas wat te liften, zodat er een vacuum onstaat en de bekrachtiger weer goed werkt. Kan me voorstellen dat als je een lekker bochtig stukje weg hebt en serieus aan het rijden bent, hetzelfde verschijnsel nu en dan optreedt. Ik heb het overigens nooit meer gehad, ook niet op het circuit. Zo'n ovaal is toch wel speciaal denk ik. Bij de B207 heb ik gewoon het vacuumpompje bij de nokkenas laten zitten. Die staat in serie met vacuum uit het spruitstuk met een terugslagklepje er tussen. Sowieso altijd vacuum dus.
Plaats reactie