welke coilovers ?

Alle overige technische zaken.
harrys
Actief lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2014 11:09

welke coilovers ?

Bericht door harrys »

Tijdens trackday Ecuyers lekke schokbreker linksachter ( verklaar wellicht ook deels mijn klachten over zoekerigheid voorkant in lange snelle bochten).

Ben van plan ze rondom te vervangen. Vraag is met wat, Nitrons, Ohlins.
In een prijsklasse hieronder heb je ook Sachs.
Ervaring, wat verklaart de "lage" prijs van Sachs ( diameter cylinder, diameter zuigerstang ) ?

Graag ERVARINGS tips. Thanks
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: welke coilovers ?

Bericht door S. Gonzales »

harrys schreef:Tijdens trackday Ecuyers lekke schokbreker linksachter ( verklaar wellicht ook deels mijn klachten over zoekerigheid voorkant in lange snelle bochten).

Ben van plan ze rondom te vervangen. Vraag is met wat, Nitrons, Ohlins.
In een prijsklasse hieronder heb je ook Sachs.
Ervaring, wat verklaart de "lage" prijs van Sachs ( diameter cylinder, diameter zuigerstang ) ?

Graag ERVARINGS tips. Thanks
Onderstaande set heb ik er al een paar jaar onder. Zal zeker niet de beste set zijn maar dan kan je dat altijd nog 'de schuld' geven wanneer je niet onder de 2 minuten komt op Zandvoort (doe ik ook) :wink: Maar serieus, ze blijven keurig hun werk doen.

Gaz "Classic" Uprated Coilover Kit

Please let us know the model you are purchasing for – turbo or non-turbo.

This Gaz coilover comes complete with all everything required to convert your car to height and damping adjustable coilover.
Dampers are built with shortened damper bodies and piston rods to give a ground scraping stance on full drop and offer full height and damping adjustability, ideal for setting up the car for the exact handling characteristics you desire.
Gaz coilovers are covered by a two year warranty and come zinc plated for maximise corrosion resistance.
All kits come complete with 4 dampers, 4 race coil springs and a height adjustment tool. A course acme thread is used on coilover bodies for ease of height adjustment. The springs and dampers are matched perfectly so your car will not feel harsh or crashy and will have much greater control through bends and over bumps resulting in better grip and handling.
We are happy to offer advice on spring rates depending upon vehicle use and specification and have the units built with springs rates and damper valving to suit your needs (at no extra cost) or simply specify your own spring rates and we will have the dampers valved to accommodate.
Please note the illustration used may not feature your exact vehicle.
Gaz coilovers take roughly 3 weeks to build and deliver from date of order.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: welke coilovers ?

Bericht door Smiley »

De meest populaire zijn Nitron, omdat die vrij vroeg in de speedster release insprongen met hun NTR40 product.
Een jaar of 3/4 geleden stapte Gaz in de markt met hun gold series, waar hier ook een flink aantal van zijn aangeschaft.
Iets daarna is Quantum aan het lijstje toegevoegd.

Wat je dus het meeste zult zien zijn: (van instap tot pro spul)

Nitron Street
Nitron NTR
Nitron 46´s race pro

Quantum Zero
Quantum Black

Gaz Classic
Gaz Gold pro
Gaz Gold mono´s

Overige merken:

Ohlins
Penske
Bilstein
Sachs

Gezien je gebruik van de speedster denk ik dat je al snel van de straatserie spullen wegblijft, en dan houd je over:
- Nitron 46´s race pro
- Quantum Black
- Gaz Gold mono´s

Helaas allemaal redelijk recent spul, dus weinig lange termijn ervaring.

En als je veel geld hebt, Penske of Ohlins, maar daar rijd alleen Herman mee rond, en helaas is die auto meer in project mode dan op de baan.
Laatst gewijzigd door Smiley op 20 aug 2014 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Re: welke coilovers ?

Bericht door Maarten »

Smiley schreef:

En als je veel geld hebt, Penske of Ohlins, maar daar rijd alleen Herman mee rond, en helaas is die auto meer in project mode dan op de baan.
Ik rijd met Ohlins en ben daar erg over te spreken. Heel erg goed aanspreekgedrag van de dempers en door de stijvere veren veel minder overhellen, maar zonder slechter te worden wat betreft comfort.
Maar moeilijk aan te komen en behoorlijk duur helaas.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: welke coilovers ?

Bericht door Arno »

Nitron met 46mm zuigers zijn IMHO wel een stapje hoger in de performance ladder als de Quantum blacks en Gaz mono's. De 40mm NTR's zijn wel redelijk vergelijkbaar met de laatste 2..

Als je meer 'OEM' moet/wil blijven dan is er ook van Lotus voor de Exiges (en direct te koop) een Bilstein adjustable (B16) set te koop, maar ook die set is nogal flink prijzig.

Meer 'left field' opties zijn Intrax of (ook erg 'au' qua prijs) JRZ. Bijna custom werk kom je dan op terecht. Geen idee of Intrax hun ARC systeem ook al kan leveren op de Elise/Speedster dempers.

Voor enthousiaster circuit gebruik zou ik sowieso nooit dual-tube dempers (o.a. de goedkopere GAZ en LEDA's) toepassen. Die gaan gewoon geheid oververhitten voor een snelle rijder.

Minimaal monotube dempers (zoals de OEM bilsteins) sowieso en dan graag met een 40mm of meer zuiger-diameter (a-la de NTR40's, Quantum black en Gaz Mono) om wederom de temperaturen in de demper en de controle over de beweging een beetje onder controle te houden. De Nitron 46mm bieden dan net even een extra nivotje aan controle.

Persoonlijk blijf ik meestal wel bij enkelvoudig instelbare, dus gecombineerde bump en rebound in een aantal 'kliks' op de demper. Een dual adjustable (losse bump-rebound settings) kan een 'normaal mens' ook nog wel redelijk afstellen/instellen op gevoel voor gebruik.

Maar 3 of 4-weg (afzonderlijke slow/fast bump/rebound settings) dempers afstellen wordt lastig en benodigt eigenlijk veel datalogging en een erg consistente coureur om goed af te stellen. (of heeeeel makkelijk compleet bagger af te stellen ;) )

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: welke coilovers ?

Bericht door tibby »

captain slow
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: welke coilovers ?

Bericht door Smiley »

Hier nog een interessante discussie over Nitron's versus quantums.
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/12 ... ers/page-1

Ik heb zelf NTR40's eronder (2009), en de droop is inderdaad niet best.
Als ik die van die quantums en 46's zie :yes:

(NTR40's worden recent standaard met een langer bevestigingsoog geleverd, dus dat deukje in de wishbone is vooral van ergens voor half 2013 setjes)
Laatst gewijzigd door Smiley op 18 aug 2014 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: welke coilovers ?

Bericht door aKra »

Ik ben echt heel erg tevreden met mijn GAZ Mono setje. Geen idee op welk vlak het beter kan (maar heb dan ook geen referentie qua andere Speedster`s behalve standaard).
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: welke coilovers ?

Bericht door aboellaard »

Ik denk dat Akra hierboven de spijker op z'n kop slaat, de meeste van ons hebben wel een of ander alternatief voor OEM, maar alleen daar ervaring mee. Het referentiekader ontbreekt zogezegd. En dat wordt door de fabrikanten ook niet eenvoudiger gemaakt. Ik heb voor de lol eens wat website vergeleken en kwam niet veel verder dan 'we zijn de beste omdat we Lotus OEM zijn', of 'wij hebben de beste en mooiste CNC machines'. Ik zou graag eens weten waarom ik voor Quantum, Nitron, Ohlin etc moet kiezen.

Ik heb er zelf Nitron NTR40 3-weg onder zitten. Al aardig wat jaren oud en tweedehands gekocht. Wel goed om te zien dat Nitron die dingen blijft servicen en ook gelijk nog de ogen verlengd heeft, zodat de droop weer in orde is. Zit alleen een aardig prijskaartje aan, zeg maar gelijk aan een nieuwe GAZ gold set. Maar ze zijn dan wel als nieuw. Op mijn verzoek ook nog een dyno uitdraai bij gedaan door Nitron, maar die is dan weer verdacht perfect. Geeft in ieder geval wat houvast, dat dan weer wel.

Nog even een lansje breken voor meer-weg. Natuurlijk zijn die complexer om in te stellen. Vergelijk het met een camera, automatische instelling versus sluitertijd of diafragma voorkeur of helemaal handmatig. Voor de meeste mensen is automatisch meer dan genoeg. Maar als je er een klein beetje verstand van hebt, wil je bepaalde beslissingen zelf nemen en niet overlaten aan de camera. Zelfde met dempers. OEM: geen omkijken naar, kan je niets aan veranderen en zal wel goed zijn. Een-weg, kan je al iets instellen, maar bijvoorbeeld de verhouding tussen compression en rebound demping ligt vast. Op de weg wordt veel 1:3 gebruikt op het circuit 1:4. En met low speed compression kan je het Intrax ARC systeem na gaan zitten doen (heb even gekeken naar wat dat doet, maar kan daar ook geen technisch verhaal bij vinden, dus gokje): bij lage demper snelheden wordt in compressie veel gedempt en daarmee dus pitch en roll (beide langzaam tov bobbels ed) verminderd. Ik weet niet wat Intrax ARC daaraan toevoegd,maar bij een 3-weg demper is dat instelbaar. Overigens om wat andere redenen niet een echte vervanging van ARB's of sterkere veren.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: welke coilovers ?

Bericht door timmyboy55 »

Quantums :)
harrys
Actief lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2014 11:09

Re: welke coilovers ?

Bericht door harrys »

NOU, ER IS MASSAAL GEREAGEERD, MAAR OM NOU TE ZEGGEN DAT JE DAN WEET WAT JE MOET KIEZEN ?? HAHA. MOOI JONGENS DIE BETROKKENHEID !

EIGENLIJK HE, EIGENLIJK, ZOU HET ALS VOLGT MOETEN, TOCH

WE VRAGEN DE LEVERANCIERS, ZEG EEN 5-TAL, EEN SET COILOVERS BESCHIKBAAR TE STELLEN VOOR 1 DAG X.
ALS ZE ACHTER HUN PRODUCT STAAN, DOEN ZE HET, TOCH ? ZE KRIJGEN HUN SPULLEN WEER TERUG. OP DAG X GAAN WE MET 4 MONTEURS ERBIJ, IEDER EEN HOEK VAN DE AUTO, EN 1 HOOFDMONTEUR VOOR HET TOEZICHT, DUS 5 SLEUTELAARS , MET 1 EN DEZELFDE SPEEDSTER , MET 1 EN DEZELFDE RIJDER, OP 1 EN HETZELFDE CIRCUIT ONDER 1 EN DEZELFDE OMSTANDIGHEDEN EN AFSTELLING, EN MET 1 SET OUDE SEMI SLICKS ZODAT DEZE GEDURENDE DE DAG GEEN INVLOED HEBBEN OP TIJDEN, MET 5 TYPEN/MERKEN COILOVERS RIJDEN.
EN DAN KIJKEN MET WELKE SET DE BESTE RONDETIJDEN WORDEN NEERGEZET, EN EEN RANKING. EN VAN ELKE SET MAG DAN WEL TIJDENS DE SESSIE WAGENHOOGTE, BUMP /REBOUND VERSTELD WORDEN OM HET BESTE ERUIT TE HALEN.
MOET LUKKEN TOCH OP 1 DAG, WANT DE OMSTANDIGHEDEN MOETEN GELIJK ZIJN. 4 KEER WISSELEN, WANT SET 1 KAN VOORAF AL GEMONTEERD WORDEN.
LAPTIMER IN DE SPEEDSTER, WANT DIE LIEGEN TENMINSTE NIET

DE ENIGE ECHTE OBJECTIEVE EN EIND AAN AL HET GELUL MAKENDE SPEEDSTER COILOVER TEST, EVER !!!!!!!!!

EN DE BESTE LEVERANCIER KRIJGT EEN CERTIFICAAT VAN ONS EN HET DRINGENDE VERZOEK VOOR EEN KORTINGSREGELING. ZOIETS ?
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: welke coilovers ?

Bericht door tibby »

Da's pas een antwoord! :woship:
captain slow
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: welke coilovers ?

Bericht door aKra »

Ik ben voor!
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: welke coilovers ?

Bericht door Dominique »

mag ik dan één en dezelfde rijder zijn? :beta:
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: welke coilovers ?

Bericht door Exmantaa »

Nou...

Als er een testcircuit en testauto met datalogger is, weet ik hier en daar nog wel wat te liggen voor een Speedster:
- set Nitron Street series
- set Nitron NTR 40 (juiste lengte)
- set Nitron NTR 46's
- set Quantum Black's

Nu alleen nog een setje Gaz mono's, een paar Ohlin dempers en in Zeeland/Duitsland ligt ergens nog wel een set ongebruikte Penske dempers. :mrgreen:
Plaats reactie