Heeft iemand ervaring met een lichter vliegwiel? Ben van plan er een op,
te zetten.Op de site van Mathijssen-opel tuning zijn ze volgens mij niet te duur.295 euro en 5.6kg is bijna 5 kg lichter als standaard.
Dit wil ik dan eventueel combineren met een sport koppeling.Want i.v.m.
400 nm krijgt de koppeling er flink van langs.
vliegwiel
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
vliegwiel
Het standaard vliegwiel is vrij zwaar omdat het ook gebruikt wordt in de andere modellen van Opel. Het vliegwiel is zo zwaar om wegrijden makkelijker te maken en om trillingen te dempen (zorgen dat de krusas mooier gelijkmatig draait.
Met een lichter vliegwiel, toert de motor makkelijker op en zou je dus een beetje betere accelaratie krijgen (maar erg klein verschil). Wel zal het moeilijker zijn vanuit stilstand weg te rijden zoder de motor af te laten slaan.
Als je dan ook nog een sportkoppeling erop zet, welke meestal veel abrupter aangrijpen, wordt het nog lastiger.
Wat ik zou doen, is een lichter vliegwiel en een koppelingsplaat (/ drukgroep) die wel wat meer koppel aankan, maar niet te agressief aangrijpt. Ik weet niet wat er voor Opel beschikbaar is, anders had ik een voorbeeld kunnen noemen.
Maarten
Met een lichter vliegwiel, toert de motor makkelijker op en zou je dus een beetje betere accelaratie krijgen (maar erg klein verschil). Wel zal het moeilijker zijn vanuit stilstand weg te rijden zoder de motor af te laten slaan.
Als je dan ook nog een sportkoppeling erop zet, welke meestal veel abrupter aangrijpen, wordt het nog lastiger.
Wat ik zou doen, is een lichter vliegwiel en een koppelingsplaat (/ drukgroep) die wel wat meer koppel aankan, maar niet te agressief aangrijpt. Ik weet niet wat er voor Opel beschikbaar is, anders had ik een voorbeeld kunnen noemen.
Maarten