Versnellingsbak perikelen

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Versnellingsbak perikelen

Bericht door aboellaard »

Had al een tijdje last van een wat hakerig schakelende bak en uiteindelijk toch maar eens naar de kabelverstelling gekeken en een en ander bijgesteld. Dat scheelde al een stuk. Nu nog even de puntje op de i dacht ik, ik doe d'r wat Haarlemmer wonderolie bij. Deze dus:

"Liqui Moly Gear Protect. Additief voor gebruik in versnellingsbakken, tussenbakken en differentielen. Deze met de modernste technologie ontwikkelde toevoeging zorgt voor bescherming tegen slijtage en laat door een aanzienlijk verminderde wrijving de versnellingsbak lichter lopen en duidelijk soepeler schakelen."

Vol verwachting een boterzacht schakelende bak te krijgen het spul erin gemieterd en gelijk gaan rijden. Dat was dus een lelijke vergissing. Vooral terug van 4 naar 3 maakte het eigenlijk niet meer uit of je ontkoppelde of niet. En met snel schakelen sowieso gekraak. Nog wat mee gereden om te kijken of het vanzelf overging (de fameuze zelf helende eigenschappen als je iets maar blijft negeren), maar helaas. Kon natuurlijk nooit aan dat goedje liggen. Dus ik alvast naar revisie of tweedehands F23's kijken. Toch maar 2 liter standaard GM transmissie olie besteld (even vergelijkje, GM olie was 9 euro per liter, de Liqui Moly 30 euro per 80 ml oftwel 375 euro per liter) en de bak leeg laten lopen en opnieuw gevuld. Met angstig hart gaan rijden ... geen enkel probleem meer. Bak heeft nog nooit zo soepel geschakeld. Maar ik weet nu wel hoe een synchromesh werkt en waarom die olie zo kritisch is. Voor sommige bakken dan en blijkbaar deze ook.

Wel weer jammer dat ik nu naar een ander projectje uit moet kijken voor de kerst :D
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Versnellingsbak perikelen

Bericht door tibby »

BAK olie mag niet hoger zijn dan GL4 spec.
Kijk eens op je Liqui Moly busje welke z'n specs zijn en wat mag en niet mag....
captain slow
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Versnellingsbak perikelen

Bericht door S. Gonzales »

aboellaard schreef:ik weet nu wel hoe een synchromesh werkt
:thumbsup: :-D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Versnellingsbak perikelen

Bericht door aboellaard »

tibby schreef:BAK olie mag niet hoger zijn dan GL4 spec.
Kijk eens op je Liqui Moly busje welke z'n specs zijn en wat mag en niet mag....
Ben eens in de Kliko gedoken om dat tubetje te vinden. Staat alleen op dat het geschikt is voor alle handgeschakelde bakken. Nog even het datasheet opgezocht en ook daar geen enkele waarschuwing of classificatie. Misschien dat de F23 hier erg gevoelig voor is. Kan me voorstellen dat als je de wrijving verder gaat reduceren dan de bedoeling is van de fabrikant, de synchromeshringen blijven draaien en niet locken op het moment dat dat moet. Eigenlijk is die 30 euro nog goedkoop voor een goede les :D

En nu weet ik eindelijk ook wat GL4 en 5 classificatie inhoudt. Goed artikel: http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf.
Plaats reactie