camber

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
philip1966
Actief lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 11 jan 2013 20:59

camber

Bericht door philip1966 »

Mijn 1 wiel achter heeft iets meer negatieve camber dan het ander.
ik ga alle wielen dus laten uitlijnen.
Welk is de ideale instelling voor gewoon straatgebruik?
Moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

bedankt.

philip
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: camber

Bericht door Daan »

Onderstaand zijn de standaard geo instellingen.

OPEL/VAUXHALL FACTORY SPECS
SPEEDSTER/VX220 ALIGNMENT
(Valid for cars with 2 passenger (70kg each) on-board and ¾ tank full)

FRONT WHEELS
CAMBER: -0.06 (+0.06/-0.12)
CASTER: +3.48 (+/- 0.12)
TOE: -0.20 (+0.20/-0)

REAR WHEELS
CAMBER: -1.48 (+/- 0.12)
TOE: +0.12 (+0.20/-0)

Note: for TOE, a positive value will mean wheels pointing inward (converging), while negative the opposite.

OPEL/VAUXHALL TIS SPECS
SPEEDSTER/VX220 ALIGNMENT

FRONT WHEELS
CAMBER: -0.1 (+0.1/-0.2)
CASTER: +3.8 (+/- 0.2)
TOE: -0.03 (-0/+0.03)

REAR WHEELS
CAMBER: -1.8 (+/- 0.2)
TOE: +1.2 (+0.20/-0)

Note: for TOE, a positive value will mean wheels pointing inward (converging), while negative the opposite.

Afbeelding

Std. S1 en S2 zijn bijna nagenoeg dezelfde specs als de Speedster volgens de gegevens.
Meer camber is meer grip in bochten.
Meer caster is beter recht-uit.
Toe out is scherper bochtenwerk
Toe in is beter rechtuit stabiliteit.

In het kort zeg maar..
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
philip1966
Actief lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 11 jan 2013 20:59

Re: camber

Bericht door philip1966 »

Daan,

bedankt voor de info.

Daar ik niet zo technisch ben, denk ik met deze info naar een bandencentrale te gaan.
Zij weten er waarschijnlijk wel raad mee?
Denk dat ik ze dan standaard ga laten zetten.
Gebruikersavatar
philip1966
Actief lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 11 jan 2013 20:59

Re: camber

Bericht door philip1966 »

nog meegeven dat er momenteel ATC DTC's op staan (205 voor en 235 achter).

kunnen deze ook best op standaardinstellingen gezet worden?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: camber

Bericht door aboellaard »

Wielen maakt in principe niets uit, als de omtrek maar ongeveer hetzelfde is als origineel. Aangezien de meeste bandencentrales wat moeite hebben om graden in millimeters om te rekenen en in die tabellen hierboven zowel graden als millimeters worden gebruikt: 1 graad op 17 inch is ongeveer 4 millimeter gerekend van middelpunt velg naar velgrand. En aangezien sin x = x en cos x = 1 bij kleine hoeken en in radialen (da's de hoek in rad, niet de radiaalband :D) en dus alles lineair is bij de hoeken waar je mee te maken hebt, is 1 mm ongeveer 0,25 graden decimaal of 15 minuten in graden en 0,1 mm 0,025 graden of 1 minuut en 30 seconden etc. Nauwkeuriger dan iets van 0,25 mm krijg je het toch niet. Op het moment dat de auto op de brug staat natuurlijk wel, maar als je een stukje gaat rijden en weer gaat meten zal de meetfout in die orde van grootte liggen.

Ga wel naar een goede bandencentrale met een monteur die weet wat ie doet. De afstemming gaat toch wat fijngevoeliger dan met de meer gangbare auto's. Castor kan je vergeten of je moet een paar uurtjes de tijd hebben; nogal lastig bij te stellen. Camber gaat dmv plaatjes (shims) en dus in stapjes. Sporing (toe) gewoon met schroefdraad. Een klein beetje verdraaien is al heel veel resultaat: uit het hoofd wordt voor fijn metrisch draad gebruikt, waarbij een volledige omwenteling 1 mm is en stuurarm naar velg is ongeveer 1:4, dus een draai is gelijk 4 mm verschil in toe. En vastzetten van de bouten geeft ook al verschil in toe. Dat wordt dus vloeken (monteur) en lachen (niet betalend publiek).

Voor normaal op de weg gebruik zou ik voor de standaard OEM instelling gaan, zowel camber als toe.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: camber

Bericht door Exmantaa »

Ehhh, de standaard Opel uitlijning is heel erg op safety (=onderstuur) gericht en de meeste mensen kiezen een iets levendigere setting. Zoek maar eens op het forum hier (uitlijning/geo/camber etc.)
Zeker je camber vooraan mag gerust wel 0,5° tot 1° negatief hebben. Op track/circuit zet men nog meer camber voor het betere bochtenwerk. :mrgreen:
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: camber

Bericht door aboellaard »

OK, jij je zin. Meer camber voor dan. Maar wat ik nog vergeten was, hoe komt dat, een wiel meer camber dan de andere? Staat ie wel op ongeveer gelijke hoogte? L/R bedoel ik.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: camber

Bericht door Maik »

Hoeveel camberverschil hebben we het over? Zoals Alex al opmerkt is het niet traploos te verstellen en is je camberverschil misschien niet heel schokkend?
Met je ATS velgen zou je misschien achter wat meer negatief camber willen zetten om je banden wat meer vrij te houden van je spatborden, maar als je nu geen problemen hebt met aanlopen is dat eigenlijk geen issue. De ATS velgen achter hebben een ET van 28 of 30mm en vooral de 28mm versies komen soms wat enthousiast naar buiten, dus dan kan een half graadje meer camber geen kwaad. Dan op de vooras ook gelijk maar een half graadje meer om de balans weer wat meer neutraal te krijgen :wink:
Afbeelding
Plaats reactie