Zijroosters getest

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Zijroosters getest

Bericht door Daan »

Omdat ik bezig ben om mijn IAT's naar beneden te brengen heb ik Eltech turbo oren besteld. Nu hou ik wel van onderbouwde argumenten en heb dus e.e.a. aan het meten geweest:

In onderstaand plaatje zie je de intake temperaturen tijdens twee verschillende ritten 's ochtends van mijn huis naar mijn werk (snelweg ca. 120 km/u, af en toe inhalen).

Bovenste rit is van 12 september jl. om ca. 08.00u met een luchttemperatuur van ca. 23C. Hierbij zijn de originele N/A zij roosters aanwezig (IC zit aan mijn rechterkant).
Onderste rit is van 20 september jl. om ca. 10.00u met een luchttemperatuur van ca. 19C. Hierbij is de rechter N/A zij rooster verwijderd (IC zit aan mijn rechterkant).

Nu is dit geen top of the pop technich onderbouwd onderzoek, maar wat mij vooral opvalt is dat
A) Het temperatuurverschil tussen ambiant en IAT bij run 1 is 35,5C. Bij run 2 is dat 26C. Bijna 10C lagere IAT.
B) Belangrijker wellicht nog: Bij run 2 daalt de temperatuur uiteindelijk ook weer. Het piekje naar de 45C was i.v.m. stilstaan stoplicht. Daarna (paar minuten), daalde de temperatuur weer. Bij run 1 is dat niet het geval, hier is de kans op stijging veel meer aanwezig.

Afbeelding

Als ik de correcte oren van Eltech heb ontvangen (nog niks gehoord), zal ik de testresultaten hier ook neerzetten.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Zijroosters getest

Bericht door timmyboy55 »

gaaf zeg, wat een enorm verschil! en wat een ontwerpfout bij de Speedster... Ben blij als ik mijn turbo oren kan gaan monteren.

Daan, ga jij het gat ook nog verder uitzagen/dremelen? (ik gok van niet aangezien je hem OEM wilt houden) maar wanneer je de NA roosters eraf haalt heb je nog een uitsparing waar de roosters op leunen. wanneer je die ook weghaald (geen idee of je dan de stevigheid vern**kt) dan zou je nog veel meer lucht kunnen trekken lijkt mij?!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Zijroosters getest

Bericht door Arno »

Mooi om te zien! :thumbup:

Ik had al wel zoiets verwacht.. Wanneer je vanaf de voorkant langs een N/A speedster naar achter kijkt en dan ziet hoe 'dicht' het gaas dan wordt van de zij-inlaten. Daar gaat normaal gesproken de lucht vooral lekker overheen/langs willen schuiven en niet naar binnen in de luchthapper. Ik denk dat Opel/Vauxhall met de Turbo ook die conclusie moesten trekken met de intercooler daar achterin en daarom de 'oren' met de grove plastic luchtgeleiders..

Oh.. Nog 1tje.. Voor de mensen met oplopende koelvloeistof temperaturen op het circuit vermoed ik trouwens dat het vervangen van het vrij fijnmazige gaas in de neus opening en ook op de bovenkant van de voor-klep door een veel grover (plastic?) rooster voor een stuk verbetering zou zorgen. (bijv. monteer vooraan een Steinmetz/kopie grille en knip het meeste van de originele metaal-gaas er achter uit)

Visueel misschien mooier met het gaas, maar qua luchtweerstand/doorstroming vermoedelijk een stuk minder jofel..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Zijroosters getest

Bericht door Exmantaa »

Had Peter in het verleden ook niet soortgelijke resultaten gevonden met het verwijderen van de NA roosters?
Ik ken in ieder geval een paar trackers die deze roosters er steevast af schoeven bij het inrijden van een pits... :wink:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Zijroosters getest

Bericht door Smiley »

Alain had ook mooie resultaten met zijn kofferklep verhoging van een cm of 5/6.
Vortex die warme lucht er dan uittrekt, ipv over de klep heengaat?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Zijroosters getest

Bericht door Exmantaa »

ja, de lucht gaat er van onderen en zijdelings in en daarna boven eruit. Zoals Arno al opmerkte geven die roosters op de klep(pen) ook weerstand, dus Alain's mod zal inderdaad ook winst opleveren.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Zijroosters getest

Bericht door tibby »

captain slow
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Zijroosters getest

Bericht door S. Gonzales »

Qua koelvloeistof temperatuur gaat het sowieso probleemloos bij mij. Op CPZ en ook afgelopen weekend op de Duitse autobanen met Denniz en Manta79 (een heel dikke) 200+ 'gewoon' 87 a 88 gr. C.
De diffuser spacers doen hun werk prima! Klepje achter op een kier is mijns inziens meer een noodoplossing maar niet echt praktisch voor weekend- of vakantietripjes. Want bagageruimte is dan echt propvol, dan wil je niet dat het op een kier staat. :bag:

De meetresultaten van Peter hebben mij destijds over de streep geholpen om turbo oren te monteren. Ik was daar in eerste instantie geen fan van maar nu ik eraan gewend ben vind ik het wel prima zo. :D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Zijroosters getest

Bericht door Daan »

Wellicht voor de volledigheid goed om te melden dat ik mijn diffuser ook 25mm verlaagd heb.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Zijroosters getest

Bericht door Smiley »

S. Gonzales schreef:Klepje achter op een kier is mijns inziens meer een noodoplossing maar niet echt praktisch voor weekend- of vakantietripjes. Want bagageruimte is dan echt propvol, dan wil je niet dat het op een kier staat. :bag:
Ik zat meer hardop te denken, omdat ik nog een reserve klep heb liggen, waar ik mee kan freubelen.
Alain's oplossing is niet geschikt voor normaal gebruik nee. Maar dat dat stukje open bij hem zo veel hielp is erg interessant voor verdere probeersels.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Zijroosters getest

Bericht door Daan »

Als je naar de luchtstromen kijkt over een speedster heen, dan zie je dat er ter hoogte van de motorkaproosters een dode ruimte is waar waar weinig gebeurd. De warme motorlucht stijgt hier maar wordt niet vacuum gezogen o.i.d. Ter hoogte van de spoiler/kofferbak komt de flow van het dak weer neer waardoor er vacuum kan ontstaan welke de warme lucht mee trekt bij een openstaande motorklep.

Dit denk ik dat er gebeurd iig als ik op het UK forum de aero-plaatjes bekijk.

Afbeelding

De reden ook waarom de coupe ook werkt. Door de verhoging van de motorkap kan de flow gebruikt worden als vacuumbron voor de warme lucht.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Plaats reactie