Motor start niet - OBD P1614 foutcode

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Ericvanb
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2014 12:46
Locatie: Zuid-Holland

Motor start niet - OBD P1614 foutcode

Bericht door Ericvanb »

Mijn Speedster heeft sinds begin januari (buiten) stilgestaan, en toen ik hem vorige week probeerde te starten bleek de accu helemaal leeg. Na deze opgeladen te hebben gaat de startmotor gewoon goed rond, maar lijkt er geen ontsteking te zijn, de motor komt in ieder geval totaal niet tot leven.

Via de OBD interface geeft de auto een P1614 foutcode, die bovendien terug blijft komen als ik deze verwijder.

Ik kan niet helemaal achterhalen wat de P1614 code betekent, maar ik begrijp dat het mogelijk kan betekenen dat de sleutel niet herkend wordt door de auto? Ik heb het probleem overigens met beide sleutels. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan diagnosticeren?

Alvast hartelijk dank!

Eric
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Motor start niet - OBD P1614 foutcode

Bericht door Smiley »

Als je opcom hebt, of iemand in de buurt met opcom, kan je het controlleren ja.
Afbeelding

Dit is de field remedy (De stappen waar de opel werkplaats doorheen zal gaan) voor de 1614:

Remedy:
In case of customer complaint proceed according the following
instruction:

1. Perform SPS reprogramming.
Problem still exist ->

2. Delete transponder key. Program new key (Immo Generation 2).
Problem still exist ->

3. Reset ECU in Immobiliser "Additional Functions",
Activate Immobiliser in "Programming Function".
Problem still exist ->

4. Reset Immobilizer in Immobiliser "Additional Functions",
Activate Immobiliser in "Programming Function".
Problem still exist ->

5. Replace ECU.


Als ik op het UK forum zoek, is het er bij 1 opgelost door het droogmaken van de relay's in de kofferruimte, en een andere door het vervangen van de accu die door het leeglopen beschadigd was geraakt.
Bij de meesten is het echter de sleutels of immobeliser opniew laten programmeren.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Ericvanb
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2014 12:46
Locatie: Zuid-Holland

Re: Motor start niet - OBD P1614 foutcode

Bericht door Ericvanb »

Dank voor de tips!

Als ik Google op 'opcom' komt ik heel verschillende kits tegen die een combinatie lijken van een ODB reader en software. Ik heb al een ELM327 OBD interface (zowel een USB versie als een bluetooth-variant). Zou deze met de Opcom software werken, of moet je echt zo'n complete kit hebben?

Overigens wel erg brak dat de auto dus kennelijk zijn sleutelcodes kan kwijtraken als de accu leeg is. :S
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Motor start niet - OBD P1614 foutcode

Bericht door Smiley »

OPcom is een stukje hardware en software.
Met je elm kabel gaat het niet lukken.

Ook heb je de 4 cijferige security code nodig om in je ecu te geraken.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Ericvanb
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2014 12:46
Locatie: Zuid-Holland

Re: Motor start niet - OBD P1614 foutcode

Bericht door Ericvanb »

OK crap :(

Ik heb trouwens een supercharged speedster met een hergeprogrammeerde ECU. Ook heb ik de OBDtuner software (http://obdtuner.com/ ) die daarbij hoort. Is dat wellicht nog van invloed?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Motor start niet - OBD P1614 foutcode

Bericht door Smiley »

Als het goed is heeft Peter dat deel van de ecu vrijgelaten voor regulier onderhoud.
Bij twijfel kun je hem even mail op info@obdtuner.com
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Motor start niet - OBD P1614 foutcode

Bericht door tibby »

Wagen altijd aan een druppellader hangen. Zowel voor je accu goed en voor de rest. Je bent niet de eerste met dit probleem.....
captain slow
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Motor start niet - OBD P1614 foutcode

Bericht door Arno »

Ericvanb schreef: Overigens wel erg brak dat de auto dus kennelijk zijn sleutelcodes kan kwijtraken als de accu leeg is. :S
Vrij zeldzaam, maar idd. het kan gebeuren. Ook komt het soms voor dat in dit soort gevallen de immobiliser unit (rondom/achter het stuurslot) zelf de draad kwijt raakt en niet meer een 'pairing' met de ECU aan gaat.

Lijkt er op dat vooral de immobiliser unit (waar feitelijk ook de sleutelcodes in geprogrammeerd zitten) gewist kan raken bij langer spanningsloos of aan-afkoppelen. Lang niet altijd het geval, maar 'can happen' zeg maar.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie