Gepiep

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Gepiep

Bericht door aboellaard »

Symptomen:
- bij starten een irritant gepiep. Lijkt op slippende distributieriem, maar net iets anders
- toerental afhankelijk, bij gas geven niet meer te horen. Kan ook liggen aan het feit dat het motorgeluid het gepiep gaat overheersen
- bij warme motor niets meer te horen

Al gedaan:
- gecontroleerd of alles vast zit, vooral de SC
- distributieriem vervangen en spanning gecontroleerd
- looprol, die extra voor de SC, vervangen
- looprol van de spanner vervangen

Uiteraard heeft het bovenstaande helemaal niets uitgehaald. Zit zelf al te denken aan de SC poelie die iets uit lijn is gaan lopen. Maar ik zou niet weten waarom en ook niet waarom het dan met warme motor afgelopen is. Nog iemand ideeen?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Gepiep

Bericht door aboellaard »

Oh ja, bioj het vervangen van de distributieriem ook nog even naar de dynamo gekeken/gevoeld, maar daar lijkt ook niets mee aan de hand. Ook even met de stethoscoop geluisterd op verschillende onderdelen en niets gevonden.

En het is niet zo'n goed idee om de stethoscoop op een draaiende dynamo poelie te zetten heb ik gemerkt :bag:
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: Gepiep

Bericht door sooike »

Misschien een dichting tussen SC - inlaatspruitstuk of inlaatspruitstuk - blok dat een heel klein beetje fit en dus een pieptoon geeft, wat bij opwarming van deze componenten en dus uitzetting wel degelijk afsluit? :wink:
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Gepiep

Bericht door Arno »

Niet direct een idee van de oorzaak, maar...

Warme motor zorgt wegens de uitzetting van het hele blok en kop (toch wel een paar mm) vaak wel voor een tikkie grotere riem-spanning ook met een automatische spanner er op. Mogelijk dus toch iets rond de riem, poelies, alignment, etc..

Of.... Begint de gelijkrichter of spanningsregelaar van je dynamo herrie te maken? Dat kan ook een irritante fluit/piep toon opleveren die waarschijnlijk niet met een stethoscoop terug te vinden is. Zou dan wellicht moeten veranderen qua toon of sterkte als je bijv grootlicht aan schakelt.

Just guessing here.. :wacko:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Gepiep

Bericht door aboellaard »

Met dank aan beide. Ik ga eens verder op onderzoek. Op het moment is het alleen maar irritant, maar zou natuurlijk altijd van kwaad naar erger kunnen gaan.

Zou trouwens wel een aardig idee voor een app zijn: voer auto, model etc in en maak vervolgens met de microfoon van je smartphone een geluidsopname -> Fourier transfer -> 'handtekening' van het geluid -> database search -> mogelijke oorzaken in volgorde van waarschijnlijkheid. Kost alleen wat moeite om die database op te bouwen :D Zou best een leuk projectje zijn voor een startup.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Gepiep

Bericht door S. Gonzales »

Hoi Alex, ik kan sinds vanmiddag mijn ei hier gelukkig weer kwijt. Dankzij server aanpassing door Mark V.

Maar terzake....distributieriem :shock: :bangin: :bangin:

Om te checken of de riem de boosdoener is zou je bij een lopende motor gewoon even wat water op de riem kunnen spuiten, hoor je direct of dat er iets mee te maken heeft. De riem demonteren en dan de motor starten kan je ook op juiste spoor zetten.
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Gepiep

Bericht door aboellaard »

Daar had ik toch haast de eerste houtworm en boktor vrije Speedster gehad. Was even vergeten dat ik houtworm verdelger in het sproeiflesje in m'n werkplaats had gegoten. Gelukkig ruikt het spul nogal sterk. Toch maar even water in gedaan aangezien ik nog geen gaatjes of boormeel bij de auto heb gezien. Sproeien: geluid helemaal weg. Een seconde of 2-3, dan gaat ie weer. Conclusie: distibutieriem? Maar dan de uitlijning of moet er een andere SC op? Of andere motor in? Of waterinjectie om de riem koel te houden?

Maar als het de uitlijning is, waarom is die dan verandert? Het enige dat ik kan bedenken is dat de SC poelie een stukje verschoven is (door mijn zeer hoge bochtsnelheid op het circuit bijvoorbeeld :bag: ), maar dan zou ik wel graag weten welke kant op en hoeveel. Die SC eraf halen is natuurlijk het werk niet, maar ik weet van de keer dat ik die polie erop gezet heb dat het precies op de juiste plek krijgen nog niet zo eenvoudig was. (en dan heb ik het niet eens over de twee rotatie vrijheidsgraden die het ding tov die riem heeft)

Plan van aanpak:
1. uitvissen wat de juiste plek van de poelie is
2. kijken of het ding daar ook nog zit
3. nu eens goed kijken naar de SC poelie (slijten die dingen eigenlijk?)
4. op vakantie gaan ...
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Gepiep

Bericht door S. Gonzales »

Zo te lezen...zou ik als 1e jouw plan van aanpak aanpassen en van punt 4 prio1 maken! :lol:
Tijdens je vakantie kan je dan ook meteen even Googlen waar de distributieriem van een Z22SE zit. :bangin: :lol:

Het zou kunnen dat de poelie heel erg warm is geweest (door slip bijvoorbeeld) en 'los(ser)' is komen te zitten... :roll: (ik bedenk ook maar wat) en iets verschoven is. Weet je zeker dat de riem rondom over de juiste groeven loopt?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Gepiep

Bericht door stefan »

@ joop ...of de kammetjes..zijn net een haartje scherper geworden??
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Gepiep

Bericht door S. Gonzales »

stefan schreef:@ joop ...of de kammetjes..zijn net een haartje scherper geworden??
Of de riem is gewoon versleten. :? Op zich is het helemaal niet raar dat (een versleten riem....of een nieuwe riem die niet goed gespannen is) alleen piept wanneer je de motor net gestart hebt. Op dat moment vraagt de accu de meeste stroom om snel op te laden, daardoor is de weerstand van de dynamo op dat moment groot met piepen tot gevolg. Hoe meer de accu op spanning komt, hoe minder (draai)weerstand de dynamo geeft en derhalve verdwijnt het piepen.
Het komt overigens vaker voor dat de automatische riemspanner het begeeft zonder dat je dat direct merkt.
Zoals Arno al eerder aangaf, zou je direct verschil in geluid moeten merken wanneer je alle gebruikers (nee...niet jij :bangin: ) maar die van de auto, inschakelt.
Dit is de meest waarschijnlijke optie.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Gepiep

Bericht door Exmantaa »

Een alu dynamo poelie van de Z22SE wil nogal eens flink slijten. Ik heb er al diverse gehad waar nog maar de helft van de tandhoogte op zat, dus check die ook even. De standaard SC poelie's zijn van staal en slijten niet
Nieuwe riem erop, dynamo checken en beetje knap uitlijnen
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Gepiep

Bericht door aboellaard »

OK, met dank voor alle pointers. Idee van Arno om het grote licht eens aan te zetten was ook makkelijk te controleren, maar geen verandering. Ik heb nog een 6 ribs dynamo pulley liggen, dus die kan ik er ook eens opzetten. Moet toch gebeuren. Wat me wel opviel is dat de extra pulley op dat bracket van Courtenay best nog een stukje naar binnen had gemogen. Zoals het ding nu zit loopt de riem niet bepaald ideaal over de dynamo pulley. Zat er al aan te denken om iets zelf te fabriceren, want zo moeilijk is dat bracket niet. Helaas teveel andere dingen aan m'n hoofd
Plaats reactie