Raad het geluid

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Raad het geluid

Bericht door André R »

Ik heb een weekje vrij en wil eens wat rammeltjes en kleine dingetjes verhelpen aan de speedster.
Sinds ongeveer een week heb ik knoersend geluid alsof er 2 glazen knikkers tegen elkaar gewreven worden.
-Het geluid komt vanuit de motorruimte
-Is er alleen als de motor is gestart
-Is er al bij stilstand (lijkt niet onderstel gerelateerd)
-De toonhoogte veranderd niet bij hoger toerental, maar lijkt dan wel iets heviger te worden

Het geluid lijkt een klein beetje op het snerpende geluid van een kapotte motorsteun, maar die zijn inmiddels vervangen. Het geluid is er sowieso ook bij stilstand
Ik heb een paar maanden geleden mijn dynamo vervangen. Bij het jaarlijks onderhoud een paar dagen laterweek of wat later- heb ik de snaarspanning laten controleren. Volgens de garage zou de automatische spanner niet meer goed werken. (iemand nog zo'n ding liggen toevallig?).
Dat is me bij het monteren niet opgevallen en de polyriem blijft keurig netjes strak staan.
Het zou er mee te maken kunnen hebben, maar het geluid veranderd niet bij gas geven.

https://drive.google.com/file/d/0B444jM ... Jjd1E/view

Wie kent het geluid? Geen dikke geldprijs te winnen, maar wel mijn eeuwige dank!
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Raad het geluid

Bericht door S. Gonzales »

Is voor mij een beetje lastig te definiëren, maar op je op weg te helpen........ Je polyriem even demonteren, kan je meteen voelen of dat nog vrij makkelijk gaat en de spanner goed werkt (of de veerdruk nog aanwezig is) Vervolgens de motor even laten lopen en je weet of je op het goede spoor bent. Het zou bijvoorbeeld het lager van de spanrol kunnen zijn. Maar dat verschil moet je dan meteen horen en is ook te voelen.
De spanner moet met de juiste riemlengte ook binnen een 'kader met merkteken' staan. Staat iig iets over in de bieb.
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Raad het geluid

Bericht door S. Gonzales »

A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Raad het geluid

Bericht door André R »

Bedankt voor de tips!
Ik ga die spanner controleren. Wat me wel opviel bij het spannen is dat je "vast" kunt blijven draaien en dat dat vrij licht gaat. Maar dat is juist de werking van het ding neem ik aan?

Het is trouwens niet gezegd dat het geluid bij de riem vandaan komt. Maar dat ga ik morgen eens proberen te lokaliseren.
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Raad het geluid

Bericht door Smiley »

Licht is niet echt goed denk ik.
Bij het spannen moest ik er vrij hard aan sleuren, en ik ben geen kleine jongen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Raad het geluid

Bericht door Exmantaa »

Je bedoeld dat je bij "ontspannen" flink tegen de veerdruk aan moet sleuren om voldoende speling te krijgen om de riem los te halen...

@ Andre; ik snap je opmerking niet helemaal van "Wat me wel opviel bij het spannen is dat je "vast" kunt blijven draaien en dat dat vrij licht gaat..." Want je hoeft/kan niets vast te draaien aan de spanner.

Smiley schreef:Licht is niet echt goed denk ik.
Bij het spannen moest ik er vrij hard aan sleuren, en ik ben geen kleine jongen.
André R schreef:Bedankt voor de tips!
Ik ga die spanner controleren. Wat me wel opviel bij het spannen is dat je "vast" kunt blijven draaien en dat dat vrij licht gaat. Maar dat is juist de werking van het ding neem ik aan?

Het is trouwens niet gezegd dat het geluid bij de riem vandaan komt. Maar dat ga ik morgen eens proberen te lokaliseren.
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Raad het geluid

Bericht door André R »

Om de dynamo te verwisselen heb ik de hele spanner losgehaald. Bij het vastzetten, ging de bevestigingsbout wel steeds zwaarder en spande daarmee ook de riem aan. Maar je kan de bout blijven ronddraaien. Omdat ik slecht een slag kon maken, heb ik met een stok de laatste slagen als een soort hefboom gemaakt.
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Raad het geluid

Bericht door S. Gonzales »

Ahh.. Dat klinkt iig niet zoals het hoort. Ik zou de spanner in zijn geheel demonteren en kijken wat er aan scheelt. Zoals Frank aangeeft, de spanner monteer je met die bout, als ik het me goed herinner past die spanner er maar in één stand op, ff zoeken en voelen dat hij op zijn plaats zit(toch Frank?). Vervolgens kun je de spanner middels het vierkante gat (waar een 3/8 ratel in past) tegen de veerdruk in "spannen" om de riem eraf te halen of erop te leggen. Als zo'n spanner het door ouderdom begeeft is dat meestal rondom die centrale bout. Wellicht is het huis rondom die bout (al) gescheurd. Wanneer de spanner goed gemonteerd zit en goed werkt, is het spannen (met zo'n 3/8 ratel bijvoorbeeld) een fluitje van een cent. Daar hoef je echt niet de stekste man van Nederland bij te halen. :wink:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Raad het geluid

Bericht door André R »

Bedankt voor alle hulp zover!
Heeft er iemand van jullie toevallig nog een spanner liggen. Ik kan hem online bestellen, maar krijg nergens garantie dat hij er snel is.
Opel Speedster 2.2 zwart
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Raad het geluid

Bericht door Exmantaa »

Haal die spaner er eerst maar eens in z'n geheel af voor een inspectie.
En een ander spanner eerst zonder snaar monteren op de juiste postie (nokje moet in gat vallen), dan met 3/8 sleutel tegen de veerdruk opspannen om de snaar er omheen te kunen leggen. En bij loslaten heeft ie dan de juiste spanning. (Zie de handleiding een aantal posts hiervoor)
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Raad het geluid

Bericht door André R »

Hij is duidelijk stuk :yes:
Bijlagen
spanner.jpg
spanner.jpg (67.74 KiB) 3809 keer bekeken
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Raad het geluid

Bericht door Smiley »

Dat ziet er bekend uit :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Raad het geluid

Bericht door S. Gonzales »

Smiley schreef:Dat ziet er bekend uit :yes:
Pffff... :D mijn glazen bol doet het nog prima! :lol:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Raad het geluid

Bericht door André R »

Hehe inderdaad! Mijn eeuwige dank had je al en bij deze ook het predicaat "meestervoorspeller" :-D
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Raad het geluid

Bericht door André R »

Hij zit er op! :D
Geen geratel en gepiep meer. Bedankt!
Opel Speedster 2.2 zwart
Plaats reactie