alarm

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
hansd
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2017 15:56

alarm

Bericht door hansd »

ben bezig met een speedster.auto heeft lang stilgestaan en nu staat hij op alarm.eigenaar is zender kwijt.
heeft iemand het alarm er wel eens uitgehaald en weet waar het kastje geplaatst is.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: alarm

Bericht door S. Gonzales »

Nou... :roll: Voor een eerste bericht op dit forum is het wel direct 'to the point' zeg maar. :wink:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: alarm

Bericht door Exmantaa »

Welkom Hans,

Alarm stuurunit zit onder dashboard verwerkt, achter de radio. De sirene kun je vinden achter de linker koplamp.
Het standaard alarm is overigens niet gekoppeld aan de motorsturing.
hansd
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2017 15:56

Re: alarm

Bericht door hansd »

dat betekend dus dat er geen startblokkeerring op het alarm zit,exmanta
zit er dan startblokkering op de sleutel misschien?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: alarm

Bericht door Arno »

hansd schreef:dat betekend dus dat er geen startblokkeerring op het alarm zit,exmanta
zit er dan startblokkering op de sleutel misschien?
Ja, standaard Opel systeem (en zoals 99.999% van de auto's op de weg ;) ) werkt met een transponder in de sleutel, ontvanger/antenne rond het contactslot en deze heeft een koppeling naar de motor stuurunit om deze 'vrij' te maken als de juiste sleutel wordt aangeboden. Vaak wil de motor nog wel aanslaan en 3 seconden lopen voordat de beveiliging dan inslaat als niet de juiste sleutel gelezen wordt.

En nee.. Je kan niet zomaar een andere sleutel aanbieden en ook de ontvanger op de stuurkolom en de motor stuur-unit zijn aan elkaar gekoppeld via een code/sleutel die niet zomaar te vervangen is zonder de juiste PIN code(s) die bij de auto horen.

Maar da's standaard zoals het werkt op de meeste auto's tegenwoordig..

Oh.. En je probeert de auto wel te starten met de startknop op het dashboard en niet door de sleutel te draaien naar de 'start' stand?

Da's bekende fout van heeeeel veel mensen die voor het eerst een Speedster proberen te starten.. (en soms zelfs bestaande eigenaren die na een winterstalling oid. dat even vergeten zijn.. :lol: )

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
hansd
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2017 15:56

Re: alarm

Bericht door hansd »

bedankt arno,de knop wist ik.hij wil niet aanslaan.ik had verwacht dat de startblokkering op het alarm zou zitten.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: alarm

Bericht door Smiley »

Mocht de speedster hard over een bobbel gegaan zijn, zit er in de buurt van het hulpchassis onder het koelvloeistofvaatje een rubberen knop die je in moet drukken om het systeem weer vrij te geven.
Wat ook wel eens wil gebeuren na lang stilstaan, is dat de computer de handshake met de chip in de sleutel is kwijtgeraakt.
Soms wil de andere sleutel wel werken.

Als ze er beide uitzijn, moet er een nieuwe handshake ingeprogrameerd worden met opcom. Daar heb je de 4 cijferige security code voor nodig.
Als die er ook niet meer is, wordt het een trip naar Opel.

Ook de relais in de koffer (de gele is van de ecu, en de grijze van de benzinepomp) kan nog wel eens corroderen als ie niet lekker droog gestaan heeft.
Controleer die 2 eerst even.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: alarm

Bericht door Arno »

hansd schreef:bedankt arno,de knop wist ik.hij wil niet aanslaan.ik had verwacht dat de startblokkering op het alarm zou zitten.
Da's vreemd, want ook al zou de transponder niet meer werken dan zou hij over het algemeen nog wel kort moeten aanslaan voordat de ECU er de brui aan geeft.

Hoor je wel de brandstofpomp en zo kort zoemen als je het contact aanzet? Meestal een wat zoemend en reutelend geluid wat je hoort van de pomp die even draait en de gasklep die gecalibreerd wordt (niet je voet op gaspedaal zetten... vindt 'ie niet leuk want dan klopt z'n gaspedaal-gasklep calibratie niet meer..)

Zo niet, dan is Smiley's tip een goede en kan de inertia-switch misschien zijn getriggerd. Mogelijk als de auto is vervoerd met een auto ambulance oid. en wellicht niet zo subtiel is behandeld.

Daarna wordt het ben ik bang meer puzzelen met de verschillende relais en zekeringen om te zien of daar een rotte tussen zit.

Hier op de site in ieder geval alle bedradings-schema's te vinden: https://www.speedsterclub.nl/bibliothee ... index.html

Kan natuurlijk ook
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie