Elektrische klep kachel

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SpeedsterWimpie
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2006 17:29
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Elektrische klep kachel

Bericht door SpeedsterWimpie »

Hoi,
Ik heb begrepen dat er een upgrade om je kachel bediening met een elektrische klep uit te voeren.
Hiermee creëer je een bypass, het warme water gaat dan niet meer door je radiateur heen. Zou een op het (Lotus) forum hebben gestaan.
Daar ik de kachel radiateur moet gaan vervangen makkelijk om gelijk mee te nemen en hopelijk minder warmte binnen in de zomer. :lol:

Iemand nog eeen tip voor een goede aftermarkt kachel radiateur, zag bij Elise-Shop een met extra capaciteit, dat is nooit weg in de winter.
www.WvM-Mobility.nl : NIU SuperiorStore NIU #1 elektrische scooters van de wereld
WvM-Design.com / WvMParts.nl / SpeedsterRent.nl
www.RickvM.nl : Fotografie
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Elektrische klep kachel

Bericht door Arno »

SpeedsterWimpie schreef:Hoi,
Daar ik de kachel radiateur moet gaan vervangen makkelijk om gelijk mee te nemen en hopelijk minder warmte binnen in de zomer. :lol:
Je kunt een '4 weg' klep monteren zoals toegepast op een aantal Ford modellen en zo. Deze kan de (hete) koelvloeistof dan of via de verwarming sturen of meteen de inlaat weer aan de uitlaat knopen:

Afbeelding

Heb je ook in kabel-bediende versies:

Afbeelding

Voordeel is idd. dat je bijv. in de zomer ervoor kunt zorgen dat de koelvloeistof niet meer constant door de verwarming stroomt en je meer 'buiten temperatuur' lucht door de ventilatie krijgt.
Iemand nog eeen tip voor een goede aftermarkt kachel radiateur, zag bij Elise-Shop een met extra capaciteit, dat is nooit weg in de winter.
Die bestaan niet zomaar voor de Speedster tenzij je een geheel andere unit monteert zoals deze:

https://www.t7design.co.uk/vx220-s2-eli ... r-kit.html

Deze regelt sowieso de verwarming met zo'n 4-weg klep en niet meer met een lucht-klep.

De verwarming-unit zoals in de Speedster en vroege S2 Elises zit is niet gebouwd om een andere radiator in te zetten en de wijze waarop hij is gebouwd is ook dermate rottig dat er ook niet al te veel mee valt te doen.

Daarnaast is het plastic gevoelig voor veroudering en de meeste zijn nu zeer bros en breekbaar geworden waardoor ze zelfs het verwijderen vaak al niet meer overleven.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
SpeedsterWimpie
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2006 17:29
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Elektrische klep kachel

Bericht door SpeedsterWimpie »

Hoi Arno,
Ja die bedoelde ik :-)
Bedankt
www.WvM-Mobility.nl : NIU SuperiorStore NIU #1 elektrische scooters van de wereld
WvM-Design.com / WvMParts.nl / SpeedsterRent.nl
www.RickvM.nl : Fotografie
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Elektrische klep kachel

Bericht door Neetmans »

Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Elektrische klep kachel

Bericht door Smiley »

De Fezazzus is volgens mij niet meer in productie.
Die van T7design is de enige die verkrijgbaar is bij mijn weten.
En dan eerst even checken of hij wel een LHD versie levert.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Elektrische klep kachel

Bericht door Arno »

De T7 is voor zover ik weet niet afhankelijk van LHD/RHD en kan beide richtingen gemonteerd worden.

Enige nadeel aan deze vind ik zelf is dat hij de aanzuiging gewoon uit de 'bak' voorin haalt en niet langer aangesloten is op de luchtkanalen die in de crashbox lopen zoals de originele unit.

Op zich is dat niet zo vreselijk voor de verwarming in de winter, maar in de zomer wordt deze ruimte ook door warme lucht van de radiator gevuld en is de 'koele' lucht dus (weer) heter als de buitenlucht die je binnen krijgt.

Misschien is daar met wat cra-bea buis/slang werk nog iets aan te b(r)ouwen, maar is een dingetje om in het oog te houden.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Elektrische klep kachel

Bericht door Arno »

Ah.. Zie nu op de foto's van de T7 dat ze de brackets en zo hebben aangepast en dat de unit niet meer symmetrich is.. Versie 2 of 3 dan..

Ja, dan moet er een 'LHD' in een EU-speedster worden gemaakt. Deze zal niet zomaar passen.

Deze dus :)

https://www.t7design.co.uk/products/hea ... t-lhd.html

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
SpeedsterWimpie
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2006 17:29
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Elektrische klep kachel

Bericht door SpeedsterWimpie »

Ja dat had ik al gezien :yes:
Ziet er goed uit ik ga hem denk ik bestellen, niet goedkoop maar je krijgt er iets voor terug ( hoop ik )
www.WvM-Mobility.nl : NIU SuperiorStore NIU #1 elektrische scooters van de wereld
WvM-Design.com / WvMParts.nl / SpeedsterRent.nl
www.RickvM.nl : Fotografie
Gebruikersavatar
SpeedsterWimpie
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2006 17:29
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Elektrische klep kachel

Bericht door SpeedsterWimpie »

Zijn er trouwens nog meer liefhebbers ?
www.WvM-Mobility.nl : NIU SuperiorStore NIU #1 elektrische scooters van de wereld
WvM-Design.com / WvMParts.nl / SpeedsterRent.nl
www.RickvM.nl : Fotografie
Plaats reactie