Nieuwe eigenaar basis vragen

Alle overige technische zaken.
pixr
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2018 12:08

Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door pixr »

Hoi,

Ik heb wat simpele vragen over mij nieuw aangekochte Speedster. Intro : https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... f=3&t=7677

Even een (dubbel)check :oops: :lol:
Bij de Speedster moet toch gewoon olie peilen binnen een aantal minuten na afzetten van een motor op bedrijfstemparatuur?
Met een koude motor staat het nl. op het laagste streepje.

Mijn remvloeistof staat wat boven het maximum (foto). Zou het kunnen zijn om onderstaand "probleem" te verhelpen, de auto is in onderhoud bij van der Kooi, er staat daar tevens over 2 weken een beurt gepland.
https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... len#p68970

Heeft iemand ervaring met de indoor hoes van Boxx : https://www.dscovers.nl/product/boxx-au ... or-binnen/

Alvast bedankt! 8)
Bijlagen
IMG_0951 (1).jpg
IMG_0951 (1).jpg (75.7 KiB) 2293 keer bekeken
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door Daan »

Er zijn hele Bijbels geschreven over het peilen van de olie bij een Speedster.
Volgens het boekje zou je de speedster met warme motor uit moeten zetten en dan na 10 minuten peilen. Peil moet dan volgens mij op MAX staan.
Er is ook eens een recall geweest op dit onderhoudsstukje. Was eerst dat het peil op 3/4 moest staan, later was dat MAX volgens mij. Kan je opzoeken op dit forum of VX220 forum.

Ikzelf peil altijd in mijn garage met koude motor. Garagevloer en koude motor (voor ik ga rijden) geven dan namelijk altijd dezelfde omstandigheden waardoor een consistente meting mogelijk is. Je weet dus precies hoeveel olie er verbruikt is.
Ik peil hem koud op MAX wat volgens het boekje wat hoog is, maar ik heb met mijn turbo ook wat meer leidingwerk e.d. te vullen ter compensatie.

Laagste streepje is i.i.g. NIET goed.

Succes.
Opel Speedster 2.2 Turbo
pixr
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2018 12:08

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door pixr »

Dank je voor de reactie, net een klein stukje gereden en na 10 min. afkoelen zie ik niet eens wat op de peilstok
:bash:

Het olie lampje brandt overigens nog niet. Volgens het boekje zit er tussen min/max 1L verschil, aangezien er 15 maanden (2500km) volledig nieuwe olie is ingegaan, neem ik aan dat dit iets is wat ik goed in de gaten moet blijven houden
:bangin:

Dit is voor mijn gevoel ook heel veel, of verbruikt de Speedster gewoon veel olie?
Zojuist dus nieuwe olie besteld Eurol Max 10w60, aangezien deze er ook al inzit.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door S. Gonzales »

pixr schreef:Hoi,

Ik heb wat simpele vragen over mij nieuw aangekochte Speedster. Mijn remvloeistof staat wat boven het maximum (foto). Zou het kunnen zijn om onderstaand "probleem" te verhelpen, de auto is in onderhoud bij van der Kooi, er staat daar tevens over 2 weken een beurt gepland.
https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... len#p68970
Inderdaad, daar is dat probleem idd mee opgelost. Maar... :shock: .op de foto mis ik de tie wrap waar het remvloeistofreservoir origineel mee bevestigd is.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
pixr
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2018 12:08

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door pixr »

Thanks, dat wist ik niet :oops: Zie nu op een voorbeeld foto hoe het moet zitten. Ga het gelijk vastzetten 8)

Overigens wanneer zou het olie lampje moeten gaan branden, m.a.w. hoe weinig moet er dan inzitten?
Zit mij toch niet helemaal lekker dat er met de huidige situatie even mee is rondgereden :cry:

Afbeelding
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door S. Gonzales »

Het lampje kan gaan branden wanneer de remvloeistof nét onder het 'max' niveau zit, en dan alleen nog bij snelgenomen bochten, rotondes etc.. Dat er zo mee gereden is, daar zou ik me niet zo druk om maken. Probeer het zelf iig beter te doen. :bangin: Dus tie wrap weer netjes monteren en bij Van der Kooy voor de zekerheid je remvloeistof laten verversen.
En wat (motor)oliepeilen betreft, ik doe het net als Daan. :yes:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door S. Gonzales »

Ahh... met je laatste opmerking bedoelde je het oliedruk lampje :bag:
Tja...niemand gaat het testen (bij welk niveau het gaat branden). Het lampje reageert ook op druk (het ontbreken van) en zegt niets (nou ja, niet alles :roll: :wink: ) over het niveau.
Wanneer je Daan zijn methode volgt gaat het helemaal goed. Overigens staan de Z22SE blokken niet als olie 'zuipers' bekend.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door aKra »

Ik weet dat de Z20LET geen oliepeilsensor heeft, wel een oliedruksensor. Volgens mij niet anders op de Z22SE ivbm dashboard cluster die alleen oliedruk (tekort) aan geeft?

Remvloeistof & Koelvloeistof hebben beiden een sensor die op je dashboard inderdaad met bochten dan beginnen aan te gaan.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door Arno »

Meestal is toch wel heel vaak tijdens rijden 'oliedruk lampje aan' == 'motor stuk'.

Lampje van de oliedruk gaat pas aan als de oliedruk vrijwel geheel weg is en tegen de tijd dat je dat opmerkt zijn de lagerschalen al naar z'n grootje of meer..

De Z22SE draait trouwens standaard op een 5W30. Deze motoren lopen op een erg hoge oliedruk (9 bar is niet vreemd) en hele nauwe toleranties op lagers.

Alle technische info over de auto kan je hier op de site vinden: BIBLIOTHEEK

Veelal de officiele werkplaats-info.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
pixr
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2018 12:08

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door pixr »

Thanks voor alle tips. Kan er nu inderdaad weinig meer aan doen :| Morgen gewoon maar even de olie bijvullen, en ervan uit gaan dat alles dan goed zit 8)
StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door StefanW »

Ik weet waar je woont, maar in Gouda zit een Opel dealer met een monteur die nog veel Speedsters in onderhoud heeft en netjes werkt. Leuke is ook de prijs: kleine beurt en APK kost zelfde als bij een Corsa, volgens mij zo'n 135 euro. Waarschijnlijk iets goedkoper dan VdK.

Veel plezier met de aankoop! Al een circuitdag gepland? Komt de auto echt tot leven.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door Maik »

10W60 olie vind ik zelf veel te dik voor de 2.2, onder meer door wat Arno zegt. Dit valt ook buiten de toegelaten spec van opel. Als het blok standaard is gewoon 0W30, 5W30, 0W40 of 5W40 erin gooien, en als je een SC hebt 0W40 of 5W40. Ik rij al jaren met de 5W40 uit de bulk van de Goudse opeldealer, met supercharger en redelijk veel circuitkm’s en still going strong zonder heftig olieverbruik.
En snel een liter olie bijvullen voordat je het motorschadelampje (ref. Arno zijn verhaal weer) gaat zien. Koud meten geeft een te hoog peil zoals hier dus vermeld, dus dat je een droge stok had na warmrijden kon ik wel voorspellen...
Ik peil op dezelfde manier als Daan en Joop, met het kleine verschil dat ik er dan iets meer ingooi om het peil dus iets boven max. te krijgen (bij koude motor dus!)
Welkom hier! :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door gertje »

Ik gebruik dan weer wel 10w60 op aanraden van een bevriend garagist die zelf veel rally en circuit rijdt. Man sleutelt ok tijdens de Lotus cup. Wel heel rustig warm rijden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door StefanW »

gertje schreef:Ik gebruik dan weer wel 10w60 op aanraden van een bevriend garagist die zelf veel rally en circuit rijdt. Man sleutelt ok tijdens de Lotus cup. Wel heel rustig warm rijden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Of juist zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur brengen? :D
pixr
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2018 12:08

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door pixr »

StefanW schreef:Ik weet waar je woont, maar in Gouda zit een Opel dealer met een monteur die nog veel Speedsters in onderhoud heeft en netjes werkt. Leuke is ook de prijs: kleine beurt en APK kost zelfde als bij een Corsa, volgens mij zo'n 135 euro. Waarschijnlijk iets goedkoper dan VdK.

Veel plezier met de aankoop! Al een circuitdag gepland? Komt de auto echt tot leven.
Thanks! Welke dealer/monteur is het, ik zal eens contact opnemen 8)
Circuit zou ik graag willen, maar niet met de speedster. Daar ben ik heel erg zuinig op :D
Maik schreef:10W60 olie vind ik zelf veel te dik voor de 2.2
En snel een liter olie bijvullen.
Aangezien er al EUROL MAX 10w60 inzat heb ik voor nu dezelfde bijgevuld. Bij de volgende beurt zal ik het nog eens aangeven.
Daarnaast heb ik gisteren nog eens goed gekeken naar de peilstok, en hij stond gelukkig NIET op MIN, maar op 1 streepje (foto). Nu tegen de 750ml bijgevuld en dan staat hij op MAX bij een koude motor :)
gertje schreef:Wel heel rustig warm rijden.
Yes, dat komt goed! 8)
Bijlagen
Screenshot 2018-07-20 09.25.59.png
Screenshot 2018-07-20 09.25.59.png (224.96 KiB) 2188 keer bekeken
Plaats reactie