Nieuwe eigenaar basis vragen

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door S. Gonzales »

pixr schreef:
StefanW schreef: Al een circuitdag gepland? Komt de auto echt tot leven.
8)
Circuit zou ik graag willen, maar niet met de speedster. Daar ben ik heel erg zuinig op :D
Maik schreef:10W60 olie vind ik zelf veel te dik voor de 2.2
En snel een liter olie bijvullen.
Aangezien er al EUROL MAX 10w60 inzat heb ik voor nu dezelfde bijgevuld. Bij de volgende beurt zal ik het nog eens aangeven.
Daarnaast heb ik gisteren nog eens goed gekeken naar de peilstok, en hij stond gelukkig NIET op MIN, maar op 1 streepje (foto). 8)
Wat de circuitdagen betreft, ik ben ook erg zuinig op mijn auto. Maar dat hoeft geen beletsel te zijn om er heel veel plezier mee op het circuit te hebben, zeker wanneer je daar 'de weg kent' en lekker mee kan rijden met de anderen. Niet voor niets is mijn slogan "veilig, soepel en snel"!

Wat de motorolie betreft, ik geef meer om specificaties dan om namen. Al jaren rij ik tot volle tevredenheid met de 5W40 olie van de Action. :yawn: Ik gebruik bij elke oliewissel een origineel 'Gonzales O ringetje' én een GM oliefilter. Dat dan weer wel. :bag: :lol:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
pixr
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2018 12:08

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door pixr »

Ik ben een beetje aan het kijken naar nieuwe banden.

Nu kan ik nergens achterhalen welke maat ik op de standaard voorvelg kan zetten.
Door de beperkte keuze voor 175 zou ik graag wat breder gaan.

Kwam al wel ergens de maat 205/45/R17 tegen en op het forum heb ik wat berichten gelezen over de Yokohama AD08(R) band.
Ik rij de auto alleen met lekker weer en dan voornamelijk in de zomer. Winter gebruik zal sporadisch zijn, en dan met name om de auto uit "winterslaap" te houden :lol:

Nog suggesties voor (sportief) weg gebruik?
Laatst gewijzigd door pixr op 25 jun 2019 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door timmyboy55 »

Ik heb nog een setje originele velgen liggen, kun je de achtervelgen voor plaatsen.
pixr
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2018 12:08

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door pixr »

timmyboy55 schreef:Ik heb nog een setje originele velgen liggen, kun je de achtervelgen voor plaatsen.
Die hou ik even in het achterhoofd, aangezien ik nu even de kosten zo laag mogelijk probeer te houden. Want ik ga ervan uit dat je geen filantropische instelling bent :lol:

Enig idee of er een grotere maat op de standaard voorvelg past?
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door S. Gonzales »

pixr schreef: Enig idee of er een grotere maat op de standaard voorvelg past?
Daar is genoeg over te vinden, kijk hier maar eens.

https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... 95#p115037
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
pixr
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2018 12:08

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door pixr »

S. Gonzales schreef:
pixr schreef: Enig idee of er een grotere maat op de standaard voorvelg past?
Daar is genoeg over te vinden, kijk hier maar eens.

https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... 95#p115037
Super! Thanks. Zal aan mn zoekkwaliteiten gaan werken :)
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door the-duke »

Heel lang geleden dat ik hier heb rondgekeken, aantal jaren beetje druk gehad (heb wel de Speedster nog natuurlijk!), maar toch even een reactie op dit onderwerp.

Ik snap niet goed dat er een nieuwe meetmethode is ontstaan, dit was het originele verhaal van Mark Verboom dat volgens mij klinkt als een klok:
Bij de 2.2 moet je olie peilen tussen de 2 en 25 minuten na het uitzetten van de motor. De hoogte op de peilstok is er op gemaakt dat hij goed aangeeft wanneer er nog ollie in het oliefilter zit. Zoals Piet al correct aangeeft staat het zo ook in de documentatie. Peilen met koude motor geeft verkeerde resultaten.

Hier nog even de resultaten van olie peilen na een rit om de motor warm te maken (heb ik een paar jaar terug gedaan), tijden zijn in minuten en peil geeft aan hoeveel het ongeveer is op de peilstok:

0:20 0.5
2:20 0.75
4:57 0.75
7:30 0.75
10:00 0.75
12:30 0.75
15:00 0.75
17:30 0.75
20:00 0.75
22:30 0.75
25:00 0.75
27:30 0.75
30:00 0.75
40:00 0.8
50:00 0.8
55:00 1.0

Je zit dus dat na 30 minuten de olie uit het filter terug gaat lopen het carter in. Ik heb zelf het peil tussen de 0.75 en de 1 staan (bij dit voorbeeld stond hij dus te laag).

Mark
Als ik met volledig koude motor meet na een paar dagen stilstaan (versus de methode hierboven), staat hij op het maximum, terwijl hij echt op het minimum staat. Ik zou het risico niet nemen door met koude motor gemeten op max je peil te houden, dan rijdt je continue op het minimum.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door Maik »

Het komt natuurlijk vaak veel beter uit om koud te meten, namelijk net voordat je een ritje gaat maken. Ook is het soms lastig om een prefect horizontale parkeerplek te vinden, in mijn garage staat hij precies waterpas. Vandaar dat ik dus meestal zo peil. Door de jaren heen weet ik precies hoeveel hoger het peil boven max moet staan om uiteindelijk bij warme motor op max uit te komen, ongeveer een mm of 3 boven max peil. Trouwens, zoals je in de tabel van Mark kan zien scheelt het maar een kwart peilstok ongeveer tussen "correct" en koud meten, dus zoveel verkeerd zit je sowieso niet dan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door the-duke »

Inderdaad is koud kunnen meten heel wat makkelijker en als je de stand voor koud meten weet op je peilstok ben je er ook denk ik.

Ik zat nog even te denken, wellicht heeft het grote verschil bij mij (max koud=min warm, dus ongeveer niet af te lezen op de peilstok bij koud) te maken met een extra oliekoeler die ik er tussen heb zitten en dan ook nog leegloopt naar het carter na enige tijd, samen met het oliefilterhuis.


Gr,
The Duke
Bijlagen
oliekoeler_the_duke.jpg
oliekoeler_the_duke.jpg (97.27 KiB) 1967 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door Daan »

Hey Duke, dat is idd lang geleden! Nog steeds in het Zeeuwse?

Je oliekoeler gaat wel uitmaken. Dat is ook de reden dat ik hem iets hoger peil. We hebben extra zaken onder de kap waar ook olie in moet.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door the-duke »

dat is idd lang geleden! Nog steeds in het Zeeuwse?
Jazeker ;)
Eilandje verder naar de kust, Walcheren nu.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
pixr
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2018 12:08

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door pixr »

Vandaag voor het eerst de Speedster gewassen :D 8) Vandaar de volgende vraag...

Heeft iemand een oplossing of bescherming voor de steenslag aan de binnenkant van de voorwiel kasten?
Het is echt een doorn in mijn oog :oops: Rechtsvoor is het erg goed zichtbaar, neem aan dat dit door de berm met meer rotzooi komt.
Bijlagen
IMG_1247.jpg
IMG_1247.jpg (322.21 KiB) 1829 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door Arno »

Doe je op zich niet zoveel tegen tenzij je de steenslag invult/inkleurt en daarna een transparante steenslagfolie (of dikkere helicopter-tape) overheen plakt om de steentjes van de lak weg te houden.

Het moet wel relatief dik/robuust spul zijn om de steenslag weg te houden van de lak, dus dun 'wrap' vinyl oid. heb je niet zoveel aan.

Ander alternatief is om er fysiek iets overheen te b(r)ouwen van een plaatje polypropyleen oid. (zelfde soort materiaal waar de wielkuipen uit zijn. Alleen even checken of de ruimte naar wiel/band voldoende blijft dan.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door S. Gonzales »

Een plaatje aluminium pasmaken en buigen zodat het perfect aanlegt. Dan vastzetten met zwarte sliconenkit en zorgen dat het rondom goed afdicht. Problem solved :yes:
Bijlagen
image.jpeg
(82.32 KiB) 959 keer gedownload
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Nieuwe eigenaar basis vragen

Bericht door RollatorGT »

Afplakken met dik rubber vijver/dakbedekking folie.
Eerst mal maken van papier.
Lijmen met auto ruiten kit o.a voor oldtimers, blijft flexibel en geen schade bij verwijderen (Profile tire centre).

Geen kleine oneffenheden zichtbaar en het oogt redelijk origineel.
Plaats reactie