Zwabberen

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Zwabberen

Bericht door robertsabee »

Ik heb steeds meer moeite om gewoon rechtuit te rijden. Vooral als hij accelereert moet ik flink sturen. Wat kan dit zijn? Banden? Uitlijnen? Schokdempers? Voorbanden: pirelli Achter: continental. Uitlijnen is 2 jaar geleden gedaan bij vd Kooij. Nitron streetseries nu zo’n 6 jaar oud. .
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Zwabberen

Bericht door Smiley »

Opnieuw uitlijnen is het goedkoopste en zeker de eerste start.
Vraag een uitdraai van voor en na het uitlijnen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Zwabberen

Bericht door Arno »

Uitlijnen zeker. Inspecteer ook de sckokbrekers op lekkage en natuurlijk ook even de bandenspanning rondom controleren.

Geen idee waar je op rijdt, maar gooi die eens op 1.6 bar voor en 1.8 achter en zie hoe dat voelt. Dat ze niet op een standaard banden-bedrijf 2.5 bar staan of zo ;)

Verschillende bandenmerken/profielen voor/achter gaat ook niet optimaal zijn is mijn ervaring, maar controleer ook vooral de achterophanging op speling.

Zaken als:
  • Bouten bovenzijde upright naar fuseekogel houder
  • Spoorstang kogel speling
  • Fuseekogels speling
  • Wishbone bushes speling
Alles waardoor de sporing onder verschillende belasting kan veranderen/verlopen.

Gaat hij ook 'aan de wandel' als je in lagere versnellingen abrubt van het gas gaat? (ook een last-verandering)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Zwabberen

Bericht door robertsabee »

Hoi! Bandenspanning heb ik al gevarieerd, van 1.7 naar 2,5. Ook stugheden voor- achter op de schokbrekers. Al die spelingzaken zijn onlangs nog vrij fanatiek gecontroleerd bij de APK (er valt voor de rest weinig te zien bij de Speedster :D), maar dat ga ik nog eens checken. Bandenverschil zou ook kunnen. Ik heb een setje Braids overgenomen met Pirelli erop. De achterbanden warenal redelijk versleten, dus vervangen. Maar de voorbanden zijn nog maar half. Zonde om nu al te vervangen. Ik kan de oude voorvelgen eens proberen, daar zit ook continental op.
Waar ik zelf nog aan denk is laten servicen van de street series. Lekken doen ze niet overigens. Maar niet nadat ik het bovenstaande heb geprobeerd (plus uitlijnen). En ik denk ook aan bumpsteer. Veel over gelezen, maar nog weinig ervaring met wat dat in de praktijk betekent.

Zal ik ook proberen: Gaat hij ook 'aan de wandel' als je in lagere versnellingen abrubt van het gas gaat? (ook een last-verandering). Ik dacht het wel

En bushes: die zijn een paar jaar geleden door van die kunststofdingen vervangen. Toen reed hij geweldig kan ik mij herinneren. Ik vroeg me toen wel af of er wel genoeg vet gebruikt is bij montage. Ik had een pot vet meegeven, waar nauwelijk iets uit gebruikt was.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Zwabberen

Bericht door tibby »

Ah, mat zwarte Braids met Pirelli's erop :thumbup:
captain slow
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Zwabberen

Bericht door robertsabee »

:D
tibby schreef: 17 aug 2020 13:58 Ah, mat zwarte Braids met Pirelli's erop :thumbup:
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Zwabberen

Bericht door S. Gonzales »

En als je alles hebt gecheckt......vergeet dan niet dat je soms erg veel last kan hebben door spoorvorming. Dus mijns inziens ook even controleren op een mooi stuk asfalt. Is de klacht dan verdwenen?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Zwabberen

Bericht door Arno »

robertsabee schreef: 17 aug 2020 9:35 En bushes: die zijn een paar jaar geleden door van die kunststofdingen vervangen. Toen reed hij geweldig kan ik mij herinneren. Ik vroeg me toen wel af of er wel genoeg vet gebruikt is bij montage. Ik had een pot vet meegeven, waar nauwelijk iets uit gebruikt was.
Die dan zeker ook checken op speling.

De nylon versies moet je eigenlijk iedere paar jaar even uit elkaar halen, schoonmaken en dan op speling controleren en wanneer OK, weer invetten en inbouwen. Niet vreemd, simpele slijtage inspectie die langzaam optreedt bij de harde bussen tov de rubberen standaard versies. (en ook die kunnen op een bepaald moment intern gaan scheuren waardoor ze 'losjes' worden)

Speling zal niet echt optreden in de op-neer richting van de bussen, want daar staat de meeste kracht niet op. Ze zullen eerder in een horizontale richting speling kunnen krijgen omdat de krachten van de aandrijving en remmen ze juist tegen de auto en uit de auto proberen te duwen en trekken de hele tijd.

Gelukkig niet een enorme klus. Voor zo'n inspectie kan je gewoon 1 voor 1 een wishbone losmaken van de chassis kant en uit z'n scharnierpunten trekken. Dan kan je al bij de bussen om ze schoon te maken en te inspecteren. Niet nodig om aandrijfassen en zo los te halen.

Oh.. Natuurlijk ook de voorkant bussen controleren en daar vooral ook stuurhuis en stangen/kogels op speling. Geeft ook heel interessant zwabberend gevoel als daar wat te los is. (bijv. gebroken nylon cupjes in stuurhuis aansluiting waardoor stuur-arm als een soort natte vaatdoek er aan vast zit)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Zwabberen

Bericht door robertsabee »

Hey Arno,
Ik heb jouw bericht gemist in augustus. Ik dacht dat dat nazien een flinke klus was, maar valt dus erg mee :D
Groet!
Robert

Arno schreef: 20 aug 2020 8:22
robertsabee schreef: 17 aug 2020 9:35 En bushes: die zijn een paar jaar geleden door van die kunststofdingen vervangen. Toen reed hij geweldig kan ik mij herinneren. Ik vroeg me toen wel af of er wel genoeg vet gebruikt is bij montage. Ik had een pot vet meegeven, waar nauwelijk iets uit gebruikt was.
Die dan zeker ook checken op speling.

De nylon versies moet je eigenlijk iedere paar jaar even uit elkaar halen, schoonmaken en dan op speling controleren en wanneer OK, weer invetten en inbouwen. Niet vreemd, simpele slijtage inspectie die langzaam optreedt bij de harde bussen tov de rubberen standaard versies. (en ook die kunnen op een bepaald moment intern gaan scheuren waardoor ze 'losjes' worden)

Speling zal niet echt optreden in de op-neer richting van de bussen, want daar staat de meeste kracht niet op. Ze zullen eerder in een horizontale richting speling kunnen krijgen omdat de krachten van de aandrijving en remmen ze juist tegen de auto en uit de auto proberen te duwen en trekken de hele tijd.

Gelukkig niet een enorme klus. Voor zo'n inspectie kan je gewoon 1 voor 1 een wishbone losmaken van de chassis kant en uit z'n scharnierpunten trekken. Dan kan je al bij de bussen om ze schoon te maken en te inspecteren. Niet nodig om aandrijfassen en zo los te halen.

Oh.. Natuurlijk ook de voorkant bussen controleren en daar vooral ook stuurhuis en stangen/kogels op speling. Geeft ook heel interessant zwabberend gevoel als daar wat te los is. (bijv. gebroken nylon cupjes in stuurhuis aansluiting waardoor stuur-arm als een soort natte vaatdoek er aan vast zit)

Bye, Arno.
Plaats reactie