Sluiting

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Hanz
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2015 5:09

Sluiting

Bericht door Hanz »

Vanmiddag wilde ik mijn auto starten. Tikketikketik tikketikketik.
Mmmmmm
Accu lader erop en 5 uur later weer geprobeerd tikketikketik tikketikketik.
Contact uit, aan. Minder lampjes in het dashboard gaan branden.
Uur later accu eruit (potverdorie wat lastig zeg). Bloedheet, dat ding.
Nieuwe accu erin, plus erop. Min erop: vonken en rook. Lijkt mij sluiting. Maar wat? Contact is uit. Wat staat er open en is niet gezekerd?


Verstuurd vanaf mijn Mi 9 Lite met Tapatalk

StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Re: Sluiting

Bericht door StefanW »

De dynamo en startmotor hangen denk ik direct aan de accu of via een hele zware zekering. Weet je zeker dat je de accu goed hebt aangesloten? Wel heel vreemd zo... waar rookte het?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Sluiting

Bericht door Smiley »

De aarddraad van accu naar chassis hoor ik wel eens (vooral UK forum)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Hanz
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2015 5:09

Re: Sluiting

Bericht door Hanz »

StefanW schreef:De dynamo en startmotor hangen denk ik direct aan de accu of via een hele zware zekering. Weet je zeker dat je de accu goed hebt aangesloten? Wel heel vreemd zo... waar rookte het?
De min pool vonkte zwaar. Toch even aandraaien rookte het vet gewoon weg!

Vorige rit: 150km naar Zeeland, 150km terug.

Staat de startmotor niet achter het contact en startknop? Ik was bij de dynamo/spanningsregelaar aanbeland in gedachten

Verstuurd vanaf mijn Mi 9 Lite met Tapatalk

Hanz
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2015 5:09

Re: Sluiting

Bericht door Hanz »

Smiley schreef:De aarddraad van accu naar chassis hoor ik wel eens (vooral UK forum)
Dan moet er ergens een plus ongrzekerd aan het chassis hebben? Of dat die los zit?
Ik heb eerlijk gezegd nog niet gespeurd op de fora.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9 Lite met Tapatalk

StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Re: Sluiting

Bericht door StefanW »

Hanz schreef: 18 sep 2020 21:14
StefanW schreef:De dynamo en startmotor hangen denk ik direct aan de accu of via een hele zware zekering. Weet je zeker dat je de accu goed hebt aangesloten? Wel heel vreemd zo... waar rookte het?
De min pool vonkte zwaar. Toch even aandraaien rookte het vet gewoon weg!

Vorige rit: 150km naar Zeeland, 150km terug.

Staat de startmotor niet achter het contact en startknop? Ik was bij de dynamo/spanningsregelaar aanbeland in gedachten

Verstuurd vanaf mijn Mi 9 Lite met Tapatalk
Het relais van de startmotor wordt door de knop bediend, maar de pluspool komt direct van de accu naar de startmotor bij de meeste auto's dus ik vermoed ook bij de speedster.

Lijkt inderdaad dat ergen een plus aan aarde zit, volgens mij zit bij dynamo de plus ook erg dicht bij het blok, misschien iets los getrild? Even de multimeter op Ohm zetten en kijken hoeveel weerstand tussen plus en chassis.
Hanz
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2015 5:09

Re: Sluiting

Bericht door Hanz »

StefanW schreef:
Hanz schreef: 18 sep 2020 21:14
StefanW schreef:De dynamo en startmotor hangen denk ik direct aan de accu of via een hele zware zekering. Weet je zeker dat je de accu goed hebt aangesloten? Wel heel vreemd zo... waar rookte het?
De min pool vonkte zwaar. Toch even aandraaien rookte het vet gewoon weg!

Vorige rit: 150km naar Zeeland, 150km terug.

Staat de startmotor niet achter het contact en startknop? Ik was bij de dynamo/spanningsregelaar aanbeland in gedachten

Verstuurd vanaf mijn Mi 9 Lite met Tapatalk
Het relais van de startmotor wordt door de knop bediend, maar de pluspool komt direct van de accu naar de startmotor bij de meeste auto's dus ik vermoed ook bij de speedster.

Lijkt inderdaad dat ergen een plus aan aarde zit, volgens mij zit bij dynamo de plus ook erg dicht bij het blok, misschien iets los getrild? Even de multimeter op Ohm zetten en kijken hoeveel weerstand tussen plus en chassis.
Dat is een goeie!
Maar de ellende leek te beginnen bij contact maken en startknop indrukken. Anders was de accu al leeg geweest. Maar nog steeds een goeie! Sluiting in circuit of sluiting door contact met chassis.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9 Lite met Tapatalk

Hanz
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2015 5:09

Re: Sluiting

Bericht door Hanz »

Vandaag weer verder onderzoek gedaan met een vriendje. Op bruin zit geen sluiting. De dikke rode naar de startmotor en dynamo is de schuldige. Binnenkort gaat de auto op de ambulance naar vriendje. Dan gaan we in de smeerput de plaat onder de motor verwijderen en waarschijnlijk de startmotor als schuldige vinden en vervangen.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9 Lite met Tapatalk

Hanz
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2015 5:09

Re: Sluiting

Bericht door Hanz »

Vandaag speedster verhuisd.
Boven de smeerput de startmotor ontkoppeld.
Sluiting weg. Startmotor gedemonteerd... Doorgebrand. Komende week een nieuwe scoren.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Mi 9 Lite met Tapatalk

#595
Actief lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 okt 2017 19:05
Locatie: Zutphen

Re: Sluiting

Bericht door #595 »

Ik heb 2 jaar geleden de startmotor vervangen door een exemplaar van Winparts waar ik zeer tevreden over ben: Productnummer: 0581209
Fabrikantcode: 130.528.112.010. Als je van 2 startmotors een werkend exemplaar wil maken dan heb ik de oude hier gratis voor je liggen. Het ding hapert dan doet hij het wel en dan weer eens niet (dat is haperen toch). Iets minder stuk dan de startmotor op de foto.
Hanz
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2015 5:09

Re: Sluiting

Bericht door Hanz »

Thanks!
Niet op voorraad, de Eurotec wel. Volgens winnares oem, €135.
Lijkt me prima?
Hanz
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2015 5:09

Re: Sluiting

Bericht door Hanz »

Dat is deze: https://www.winparts.nl/motordelen-toeb ... 39938.html
Die is 9/11 tands. Pasgarantie van Winparts, maar wat houdt dat 9/11 tands nou in? Dat ie voor beide werkt?
Hanz
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2015 5:09

Re: Sluiting

Bericht door Hanz »

Die eurotec 9/11 ingebouwd. 9/11 is zo vertand dat de startmotor op beide past. Starten, lopen. Alleen de bout voor het start relais is M6 ipv M5. Dus oog vervangen.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

Plaats reactie