Misschien dat een paar plaatjes helpen.
Het olie en filter wisselen proces voor een speedster, is normaal olie eruit, filter wisselen klaar.
Daar waren speedster specifieke setjes voor met alle correcte onderdelen. Die zijn niet meer algemeen verkrijgbaar.
Wat er nog is, is alleen omdat een dealer of liefhebber ze opgespaard heeft.
Het filter zelf is generiek voor elke Z22SE, want ook massa's verwerkt in astra en vectra.
De groene oring die je ziet bij dat algemene Z22SE filter past echter niet optimaal in onze speedster specifieke aluminium dop.
Gonzales verkoopt een correcte maat oring specifiek voor onze oliefilter dop.
Die dop van ons zit maar met 25nm vast.
Als alles goed gaat, is de kans groot dat de bestaande oring zelfs herbruikbaar is (hoewel niet aan te raden).
Als het niet goed gaat en er andere ringen (kom ik zo op) gaan lekken, gaat de monteur de boel verder aandraaien dan 25nm.
Of het lekken stopt, of de ringen en oring gaat naar zijn grootje.
Als bonus heb je dan een goed uitgevoerde oliewissel, met een grote kans op problemen bij de volgende wissel, omdat de 2 ringen teveel op hun donder hebben gekregen.
Bij dat vaster aandraaien dan 25nm, komen de 2 ringen van de oliekoeler onder stress te staan.
Die onderste 2 zwarte ringen, die om beide kanten van de oliekoeler aansluiting zitten, zoals hier:
Onze oliekoeler is uniek op de speedster. Dus zit niet op astra/vectra variant van de Z22SE
Ook deze oliekoeler ringen zijn niet meer verkrijgbaar. Tim verkoopt aftermarket versies ervan.
Bij onderhoud van tevoren dus kortsluiten of de dealer de filter heeft, de juiste o-ring van de oliefilter dop, en evt bij tegenslag de 2 ringen van de oliefilter behuizing.
Het is aan te raden beide gewoon in je auto te hebben voor je hem afgooit, en met de dealer kort te sluiten dat er aftermarket onderdelen gebruikt gaan worden.
Met carterringen bedoel je de plug in je carter om de olie eruit te halen?
Die zijn Z22SE universeel. Heb daar nog nooit klachten over gehoord.