Gezocht verstelbare stoelrail

Op zoek naar onderdelen.
Plaats reactie
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Gezocht verstelbare stoelrail

Bericht door Thijskok »

Ik ben op zoek naar een verstelbare stoel rail voor de bijrijders kant. Mijn Nieuwenhuis stolen van Eltech passen niet op de vaste rail die orgineel an de bijrijderskant zit.

Wie o wie
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Gezocht verstelbare stoelrail

Bericht door Smiley »

Bij de speedster is alles (stoelen, console etc) een stukje naar rechts gezet om de bestuurder stoel die inderdaad verstelbaar is te kunnen laten bewegen.
Met als resultaat dat de passagiers stoel (en frame) iets smaller is, en niet verstelbaar.
Als het goed is, passen er daarom fysiek ook geen 2 bestuurdersstoelen met hun frames in de speedster.
En als het past, kloppen de gaten in de vloer als het goed is niet meer.

Test het even door je bestuurderstoel te plaatsen in de gaten van je passagiersstoel, dan weet je het zeker.
(Je zult meerdere gaten zien, ivm vx220 stoelen, die precies andersom staan, dus gebruik de juiste gaten bij je test)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Gezocht verstelbare stoelrail

Bericht door gertje »

Heb het getest met een Engelse bestuurders stoel, je kan dan de stoel maar vastmaken met 3 gaten ipv 4. Het verschuiven van de stoel is dan ook minimaal.
Moest je dit dus willen doen heb je een Engelse bestuurders rail nodig omdat daar gordel bevestigen goed zitten.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Gezocht verstelbare stoelrail

Bericht door Arno »

Yup..

Een RHD 'bestuurder rail krijg je in een LHD ingestelde auto niet vastgeschroefd aan de passgier kant zoals Smiley al aangeeft. Het 'meubilair' in de Speedter (en alle Elises) is niet symmetrisch neergezet. De bestuurder zit meer naar het midden en heeft meer ruimte.

Er zijn mensen hier en daar die (o.a. door extra beugels of gaten maken) een bestuurders-rail onder een passagier stoel hebben gemaakt (dus een RHD rail in een LHD auto en vice-versa), maar omdat de midden-console dichter op de passagier stoel staat kan die dan vaak maar 1 of 2 cm bewegen voor hij klem loopt. Allemaal niet veel nut.

Qua polyester 'schalen' zijn de stoelen trouwens allemaal wel identiek van vorm in de Speedster. Maakt niet uit of passagier, bestuurder of LHD or RHD. Hooguit aansluitingen van pompje voor rugsteuntje aan 1 kant..

Wel is er een verschil met de (bout)gaten en plaatsen in de stoel-schalen tussen de verschillende jaartallen Elises (S1, vroege S2, Speedster/VX, latere S2, na 2006, na 2017) waardoor deze schalen wel op het juiste 'jaargang' frame moeten worden gemonteerd om goed te passen wat betreft de gaten. De gaten in het chassis zijn (tot 2017) allemaal identiek over de auto's dus de rails passen overal in de auto/chassis. Het zijn de rails die moeten 'overeenstemmen' met de stoel-schaal die er op gaat.

De originele Speedster frames/rails zijn bijvoorbeeld anders qua gaten-naar-de-stoel indeling als de eerdere S1/S2 elise stoelen dus die schalen zijn niet uitwisselbaar op die rails, maar wel meer in de buurt van de lateren Toyota-Elise (2004 en later) stoelen.

Bij de Eltech stoelen die je zonder rails koopt zal je dus vaak moeten vragen/weten voor welk type/jaar auto en stoelframe ze zijn gemaakt/gevormd. Dan moeten ze op die frames passen (bestuurder bewegend en passagier vast) en zal je die moeten zien te kopen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: Gezocht verstelbare stoelrail

Bericht door Thijskok »

Heren allen bedankt voor de reacties en uitleg. Ik was er al bang voor dat het niet zou passen maar ik dacht ik probeer het ff.
Zit dus niets anders op om de stoel of de rail dan maar aan te passen. Houd je wel innovatief bezig.
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Gezocht verstelbare stoelrail

Bericht door Co'tje »

Ik heb de Eltech stoelrails liggen. Dat gaat in ieder geval passen want je kunt gaten meer naar voren kiezen.
En ik zal Matteo even vragen hoe hij het heeft bedacht.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Gezocht verstelbare stoelrail

Bericht door Pipo »

Het frame van de bestuurdersstoel is altijd breder dan dat van de passagier. Eender of het voor LHD of RHD is. Dit komt omdat bij een LHD de middenconsole meer naar rechts van het center staat, en bij een RHD staat die meer naar links om zo meer ruimte voor de bestuurder te creëren. Daarom dat je het linker- en rechter stoelframe niet kan verwisselen. Als het een kwestie is van meer beenruimte te scheppen voor je passagier, kan je door het frame aan te passen je stoel wat naar achteren verplaatsen (max. 3 cm). Eenvoudigste oplossing: Achteraan 3 cm van het frame afslijpen, nieuw bevestigings-gat boren, vooraan een stukje van 3cm aanlassen en nieuw boutgat boren. En voilà, je stoel staat 3 cm naar achteren :wink:
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie