Interessepeiling tool t.b.v sandwichplaathuls (6 tanden)

Voordelige aankopen voor leden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Interessepeiling tool t.b.v sandwichplaathuls (6 tanden)

Bericht door S. Gonzales »

Nu Tim de sandwichplaat ringen verkoopt en ik de O ringen voor het deksel, beiden alleen van toepassing voor de Z22SE Speedster, is een bruikbare tool wel zo handig.
Een tijd geleden heb ik op E-bay twee sleutels gekocht, leek mooi maar in de praktijk werkt het helaas niet. Alleen, nadat je het op maat gevijld heb, en wanneer je motorblok is uitgebouwd. Misschien zijn er hier forumleden met dezelfde ervaring? Ik ken er, buiten mij, iig een! :wink:
Vandaag heb ik zoiets gemaakt, zie bijlage, en mijn E-bay sleutel verzaagd en gelast. Wanneer je nu de 'slag' niet haalt omdat de sleutel vastloopt op je oliedrukzender, cilinderkop of (voor de SC 'ers) tegen je throttlebody, dan keer je de sleutel om en haal je net de volgende vertanding voor een nieuwe 'slag'. In de vierkante gaten past een 1/2" verlengstuk. Ook ideaal om de getande huls tegen te houden wanneer het deksel van je oliefilter erg vast zit en de getande huls van de sandwichplaat de neiging heeft om mee te draaien met kans op lekkende "Tim ringen". :lol:

Een ruwe schatting qua kosten (voor een lasergesneden sleutel) zal uitkomen rond de €35,-, afhankelijk van aantal en materiaal. In RVS zou mooi zijn.
Dus heb je belangstelling, laat het hier weten!
Bijlagen
image.jpeg
(70.19 KiB) 1890 keer gedownload
image.jpeg
(99.63 KiB) 1887 keer gedownload
image.jpeg
(203.03 KiB) 1916 keer gedownload
Laatst gewijzigd door S. Gonzales op 13 jun 2017 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Interessepeiling tool t.b.v sandwichplaathuls (6 tanden)

Bericht door robertsabee »

S. Gonzales schreef: Ik ken er, buiten mij, iig een! :wink:
Dat ben ik dus. Joop heeft me met raad en daad geholpen om het filterhuis er weer lekvrij op te zetten. Helaas moest daarbij de getande huls via het deksel op het juiste aanhaalmoment gebracht worden. Daardoor zit het deksel nu veel vaster dan eigenlijk moet met kans dat de volgende keer met het losdraaien van dat deksel die huls weer mee los komt. Met deze tool is dat straks verleden tijd. Doe mij dus maar een mooi roestvrijstalen exemplaar Joop!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Interessepeiling tool t.b.v sandwichplaathuls (6 tanden)

Bericht door S. Gonzales »

robertsabee schreef:Daardoor zit het deksel nu veel vaster dan eigenlijk moet met kans dat de volgende keer met het losdraaien van dat deksel die huls weer mee los komt. Met deze tool is dat straks verleden tijd. Doe mij dus maar een mooi roestvrijstalen exemplaar Joop!

01- Gonzales
02- Robert Sabee
03- Manta79 (gok ik maar hoor Ries!)
04-
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Interessepeiling tool t.b.v sandwichplaathuls (6 tanden)

Bericht door gertje »

Hiermee juist Erwin zijn olie filter vervangen, idd kan een beetje handiger. Ik heb het bij mij gedaan toen de compressor er nog in moest lekker veel plaats Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Interessepeiling tool t.b.v sandwichplaathuls (6 tanden)

Bericht door Pipo »

is een gewone 4-kant potsleutel (soortgelijk als een 6-kant) geen oplossing? Kan je gewoon in de handel kopen.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Interessepeiling tool t.b.v sandwichplaathuls (6 tanden)

Bericht door S. Gonzales »

Pipo schreef:is een gewone 4-kant potsleutel (soortgelijk als een 6-kant) geen oplossing? Kan je gewoon in de handel kopen.
Geen idee wat je bedoelt, een foto zou helpen.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Interessepeiling tool t.b.v sandwichplaathuls (6 tanden)

Bericht door Exmantaa »

Ik denk dat ie een vierkant-sleutel bedoeld die bovenin past, maar daar kun je dus niet de onderliggende sandwichplaat tegenhouden/vastzetten. :?
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Interessepeiling tool t.b.v sandwichplaathuls (6 tanden)

Bericht door tibby »

Zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer lang geleden in m'n NA tijd :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Had ik zelf een sleutel gefabriceerd ervoor...... scroll naar onder en je komt hem tegen op de link.


https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... oopjeshoek
captain slow
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Interessepeiling tool t.b.v sandwichplaathuls (6 tanden)

Bericht door S. Gonzales »

tibby schreef:Zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer lang geleden in m'n NA tijd :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Had ik zelf een sleutel gefabriceerd ervoor...... scroll naar onder en je komt hem tegen op de link.
https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... oopjeshoek
Yep :lol: dat is hem dus ook niet :bangin: Zoals Frank ook al aangeeft, het gaat om de huls die de sandwichplaat op zijn plaats houdt en niet om het deksel. Daar steken wij Ollanders gewoon een 1/2" verlengstuk in. :bangin:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Interessepeiling tool t.b.v sandwichplaathuls (6 tanden)

Bericht door S. Gonzales »

Hopelijk maakt bijgaande tekening uit de bibliotheek het verhaal duidelijker! :roll:
De tool waar het hier over gaat, schuift óver het deksel nr. 12 en 'zakt' dan in de vertanding op huls 13! Op de tekening zijn de 6 uitsparingen in de huls niet afgebeeld maar die zie je wel duidelijk op de eerdere foto's.
De afdichtringen (2x) met nummer 5 heeft Tim in de groupbuy (waar hij nog op zoek is naar liefhebbers) en worden niet meer door Opel geleverd. De O ring met nr. 14 wordt ook niet meer door Opel geleverd! Dus wanneer je altijd naar de Opeldealer gaat voor regulier onderhoud (bijvoorbeeld olie en filter) zullen ze waarschijnlijk de oude O ring weer monteren (bij mij nog voldoende in voorraad) Deze O ring dient als afdichting voor deksel nr. 12 (waar je geen speciaal gereedschap voor nodig hebt). Maar.... je loopt het risico dat deksel nr. 12 erg vast zit (zeker wanneer je de oude O ring meerdere keren gebruikt) waardoor huls nr. 13 mee wil draaien, de sandwichplaat nr. 4 los komt en de afdichtringen (nr. 5) gaan lekken. Wanneer je nu de tool/ gele sleutel op de huls (13) zet, kan je die huls tegenhouden wanneer het deksel (12) erg vast zit en daarmee voorkomen dat de huls los komt. Én je kan de tool gebruiken om de huls vast te draaien wanneer je de ringen (van Tim) monteert.
Zo.... :roll: I rest my case :lol: Geen probleem wanneer er geen belangstelling voor is. Ik wilde er sowieso zelf een hebben en dat is gelukt. :yes:
Bijlagen
image.jpeg
(70.12 KiB) 1852 keer gedownload
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Devil
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 mar 2007 20:37
Locatie: Meteren

Re: Interessepeiling tool t.b.v sandwichplaathuls (6 tanden)

Bericht door Devil »

Joop, ik ben geinteresseerd. Dus mij kan je aan je lijst toevoegen.
Plaats reactie