onwillige bout voorclam

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

onwillige bout voorclam

Bericht door robertsabee »

Wie heeft een tip om deze imbusbout van de voorclam los te krijgen. De imbussleutel draait er in door. Het gaat om nummer 2 aan de bestuurderskant.
IMG_4149.JPG
IMG_4149.JPG (48.35 KiB) 1046 keer bekeken
Kan je er misschien van binnenuit bij?
Laatst gewijzigd door robertsabee op 23 apr 2020 5:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: onwillige bout voorclam

Bericht door Smiley »

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: onwillige bout voorclam

Bericht door Exmantaa »

Wees voorzichtig met die #2's, zit met een blinde moer in de (geschuimde) raamomlijsting. Veel kruipolie en stukjes heen en terug draaien als ie beroerd loopt, anders draai je inwendig de moer los.... :|

Goed strak passende inbussleutel gebruiken en evt. een sleutel wat haaks inkorten?
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: onwillige bout voorclam

Bericht door robertsabee »

Exmantaa schreef: 22 apr 2020 16:31 Wees voorzichtig met die #2's, zit met een blinde moer in de (geschuimde) raamomlijsting. Veel kruipolie en stukjes heen en terug draaien als ie beroerd loopt, anders draai je inwendig de moer los.... :|

Goed strak passende inbussleutel gebruiken en evt. een sleutel wat haaks inkorten?
engineered by Lotus ...
is een al een project op zich

maar bedankt Frank en anderen
Laatst gewijzigd door robertsabee op 23 apr 2020 5:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: onwillige bout voorclam

Bericht door Arno »

Kop er af boren en dan het restant als boven beschreven er met veel kruipolie en heen-en-weer draaien er uit zien te krijgen.

Probleem is dat de bout wel RVS is, maar de moer in de omlijsting niet.. En die roest dus wel, dus gaat het vast zitten.

Als je een haakse bithouder koopt met een hex-opname (https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -bithouder) en dan een M10 boortap (https://www.hbm-machines.com/producten/ ... bm-boortap) die lekker laag is, dan kan je met de geopende deur er precies bij om de kop er af te boren.

Is RVS, dus langzaam en boor/snij-olie er op.

De kop valt er dan af en dan kan je de clam over het stukje resterende bout heen tillen.

Nieuwe bout (ik gebruk gewoon een normale M8.. is krap, maar met een dunwandige dop gaat dat precies.. draait nooit meer 'dol'..) goed invetten op de draad als je die monteert.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: onwillige bout voorclam

Bericht door aboellaard »

Is mij ook overkomen. Inbus dolgedraaid, dus boren maar. Haakse boormachine met ingekorte boortjes ging net. Tipje: vooral recht boren. Je hebt de neiging iets in een hoek te gaan boren, omdat het allemaal maar net gaat. Ik had dus niet recht geboord. Toen maar de beugel doorgeslepen. Gaat een stuk sneller :D . Toen zat de bout nog zo vast dat uiteindelijk de moer begon mee te draaien. Ik gelood dat ik het restant van de bout en de moer van de binnenkant er uiteindelijk uit kon halen. Weet ik alleen niet zeker meer. Daarna een moer op een plaatje gelast en dat plaatje met epoxy vastgezet. Nieuw beugeltje gemaakt en met popnagels aan de stompjes van de oude beugel bevestigd. Die kant hoef ik geen zorgen meer over te maken.

RVS boren, zoals Arno al aangaf en vooral een scherpe boor, liefst nieuw. Lage toeren en veel kracht. Als je teveel hitte in het materiaal brengt wordt het harder en veel moeilijker te boren. Eigenlijk boort RVS heel makkelijk, als je de regels maar volgt.

Hoop dat het meezit.
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: onwillige bout voorclam

Bericht door Thijskok »

Nr2 blijft bij mij ook een probleem (had een topic gestart in in/exterieur onderwerp)
Bij mij is de afgebroken bout zo kort dat ik hem niet kan pakken met een tang.
Nu heb ik twee opties;
1. Gleuf in slijpen en proberen uit te draaien met platte schroevendraaier,
2. Van binnen uit proberen bij de bout te komen.

Is dit laatste een optie of moet ik dan het hele dashboard uit de auto halen?
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: onwillige bout voorclam

Bericht door robertsabee »

Alles overziend lijkt mij de meest safe optie om het beugeltje door te slijpen en daar de nieuwe bevestiging van te maken.
Gelukkig heeft het geen haast en kan ik er rustig over nadenken.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: onwillige bout voorclam

Bericht door gertje »

Of een andere bout oplassen

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: onwillige bout voorclam

Bericht door aboellaard »

Thijskok schreef: 01 mei 2020 21:38 Nr2 blijft bij mij ook een probleem (had een topic gestart in in/exterieur onderwerp)
Bij mij is de afgebroken bout zo kort dat ik hem niet kan pakken met een tang.
Nu heb ik twee opties;
1. Gleuf in slijpen en proberen uit te draaien met platte schroevendraaier,
2. Van binnen uit proberen bij de bout te komen.

Is dit laatste een optie of moet ik dan het hele dashboard uit de auto halen?
Bout afgebroken, dus de clam is er af? Als dat zo is heb je in ieder geval de ruimte. Dan zou ik eerst proberen om dat stuk bout er van de buitenkant uit te krijgen. Zoals je al zegt, sleuf slijpen. Of uitboren. Je hebt ook linksdraaiende boren. Die hebben bij uitboren het voordeel dat als de bout gaat draaien je 'm er gelijk uit draait en niet misschien nog vaster ergens in. Je kan ook even de binnenkant bekijken. Ik had alleen de schakelaars weggehaald en door dat gat gekeken en dat is zo gedaan. Weet eerlijk gezegd niet meer of je die moer kan zien of niet. Weet wel dat bij mij uiteindelijk de moer los ging zitten en dan heb je nog maar een optie en dat is de hele zooi er uit halen.

Succes beide!
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: onwillige bout voorclam

Bericht door robertsabee »

aboellaard schreef: 02 mei 2020 16:41 Je kan ook even de binnenkant bekijken. Ik had alleen de schakelaars weggehaald en door dat gat gekeken en dat is zo gedaan. Weet eerlijk gezegd niet meer of je die moer kan zien of niet. Weet wel dat bij mij uiteindelijk de moer los ging zitten en dan heb je nog maar een optie en dat is de hele zooi er uit halen.

Succes beide!

Als je er van binnen (via het gat van de lichtschakelaars) bij kan, moet het ook mogelijk zijn er een dopsleutel op te zetten. En zo de moer vast te houden terwijl de bout eruit gedraaid wordt.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: onwillige bout voorclam

Bericht door aboellaard »

Ligt er aan wat voor een moer het is. Het is zeker geen gewone zeskant. En als die bout en moer met elkaar getrouwd zijn, kan je doen en laten wat je wilt, maar het wordt dan toch echt een vechtscheiding :D
Plaats reactie