stoel

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
Speedfreak
Mega lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 mar 2006 20:09
Contacteer:

stoel

Bericht door Speedfreak »

Ik ben aan het kijken naar een andere stoel. Niet vanwege het gewicht (hoewel mooi meegenomen :lol: ) maar omdat ik (waarschijnlijk) prettiger in de auto zal zitten. ZOIETS heb ik op het oog.

de vraag: weet iemand hoe dik de bekleding is als je er op zit? maw hoever zit je zitvlak van de bodemplaat af en hoeveel zou dat schelen met zo'n race stoel??

wie roept?
LARINI POWERRRRRRR!!!!!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Moeilijk te zeggen Dimitri, en dat houdt mij ook een beetje tegen om een andere stoel te kopen :?
En al weet je hoever je kont van de bodemplaat af zit, dan nog heeft het allemaal met de hoek van de rugleuning en de zitting te maken of het allemaal lekker zit...
Maar die Mog-stoeltjes zijn wel lekker (om te zien dan) he :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Speedfreak
Mega lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 mar 2006 20:09
Contacteer:

Bericht door Speedfreak »

denk dat ik maar een keer naar toe ga rijden dan...

de originele stoel is er toch in 3 minuten uit, ken ik mooi ff passen :wink:
LARINI POWERRRRRRR!!!!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Voor zover ik weet zit je in de MOG's hoger als in de gewone stoelen omdat deze niet zo ver omlaag zakken.

Wat ik er tot nu toe van heb gezien waren deze ook nog niet echt 'direct fit'. Sowieso moeten ze op eigen (vaste) montagebeugels worden gezet om nog iets omlaag te komen.

Vaak worden ze inderdaad wel wat meer naar achter gekanteld, waardoor je effectief natuurlijk wel wat lager komt te zitten.

Bride (Japan) gaat met de 'Zodia' stoel voor de Elise wel voor de 'lage' zitpositie, maar die zijn dan wel weer aan de smalle kant..

Afbeelding

Afbeelding

http://www.bride-jp.com/products_lm_full_zodia.html

In beide gevallen vervalt natuurlijk wel je gewone 3-punts gordel.

Als je die wilt behouden, dan kom je bijna altijd alleen bij de Exige/340R/VX220R stjl stoelen uit.

Afbeelding

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

En toch denk ik dat je met een beetje goede wil zo'n Mog-stoel bv wel minstens zo laag als een standaardstoel moet kunnen monteren. Het gedeelte waar je kont in zit moet toch 3mm van de bodemplaat kunnen komen, er is daar genoeg plek onder de stoel, want het zit achter de balk met anti-slipprofiel... alleen je montage beugel moet je misschien wat aanpassen dan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef:alleen je montage beugel moet je misschien wat aanpassen dan.
Precies.

Ik heb een installatie verslag gezien van MOG stoelen door een USA-Elise rijder en daar kwam uit dat wanneer je de stoel op de rails zet waar de stoel nu op zit hij zeker een 2 a 2.5cm hoger komt als de orginele stoel omdatde MOG stoelen brede zijn onder en dus niet 'tussen' de bestaande rails passen maar er boven blijven.

Dat was trouwens met de brackets die MOG leverde voor dit doel.

Om ze lager te krijgen cq. even laag als de orignele stoelen, dan zal je inderdaad fixed brackets moeten gebruiken en 'm dan in de auto schroeven op de plaats waar je wilt. Dat heeft hij uiteindelijk dan ook gedaan en dat gaat goed.

Je raakt dus alleen wel de stoel-verstelling en je 3-punts gordel kwijt.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Speedfreak
Mega lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 mar 2006 20:09
Contacteer:

Bericht door Speedfreak »

Stoel verstelling en gordels is geen punt (want: toch altijd op de laatste stand en 4 punts..) maar zit je dan niet zowiezo lager (en dieper!) ook al zit de onderkant van de shell op gelijke hoogte als de originele stoelen? je mist dan immers het leer en de opvulling van de stoel...



wel mooie stoelen trouwens die die jappen maken. 75.600 Yen is 441 euris ongeveer.... niet duur ook, maar ja, wat zal er aan portokosten bijkomen :lol:
LARINI POWERRRRRRR!!!!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Speedfreak schreef: maar zit je dan niet zowiezo lager (en dieper!) ook al zit de onderkant van de shell op gelijke hoogte als de originele stoelen? je mist dan immers het leer en de opvulling van de stoel...
Ja, dat helpt in dit geval inderdaad omdat ze geen bekleding hebben.

Scheelt toch al gauw weer een cm of zo, maar waarschijnlijk niet genoeg om te compenseren als de bestuudersstoel op de standaard rail is gemonteerd. Dat verschil is waarschijnlijk te groot.

Kan wel extra helpen voor de lange bestuurders om met helm op toch onder de rollbar rand te blijven (vinden ze meestal bij trackdays niet zo leuk als je er bovenuit steekt)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik denk dat je uiteindelijk dan een 3cm kan winnen in hoogte met in vergelijking met de standaard bestuurdersstoel. 1cm door de dikte van de zitting (leer en vulling) en doordat je de stoel 2cm extra kan laten zakken. Volgens mij kan ik net met mijn vingers onder de bestuurdersstoel door, dus ik gok even die 2cm....
Dimitri, bestellen die stoel(en) en dan help ik je wel om het te passen/meten en in te bouwen :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Welke harnass bar heb je eigenlijk Dimitri? Ook die van vd Kooi? Eigenlijk zonde dat je door die bar je stoel niet helemaal naar achter kan zetten, het liefst had ik nog 1 klikje extra naar achter gezeten. Maar ik heb er al eens naar gekeken en ik denk dat je de harnass bar wel wat dunnen kan maken op de plek waar hij de stoel raakt. Extra plaatje erin lassen en hij is weer net zo sterk als een originele... Kan ook wat helpen om de stoel weer ietsjes verder achterover te kantelen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Ik heb op het UK forum gelezen dat lange rijders idd in de problemen komen met die fraaie MOG stoel. (ff de search functie gebruiken om terug te vinden)
Wat mij verrastte is dat hij ZONDER bekleding beter zat, ook op lange ritten' dan de standaard VX220 stoel!! Aldus de eigenaar :shock:
Ik heb zelf niet zoveel zitvlees, zou dus altijd eerst een testje willen doen.
Ben er niet mee verder gegaan vanwegen mijn lengte. :evil:

De harnas bar die vd Kooi monteerd heeft een iets grotere diameter dan die ik er in heb, en is tevens anders gemonteerd op de rolbar.
Bij mij is het gelukkig nog steeds mogelijk om de stoel in de achterste stand te zetten.
De 4-punts + bar is er door de vorige eigenaar ingezet, ik weet bijna zeker dat hij bij Delta-motor vandaan komt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Maar komt een langere rijder in de problemen omdat hij niet laag genoeg kan, of omdat de rugleuning bv te kort is? Dat eerste probleem lijkt dus wel oplosbaar....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Speedfreak
Mega lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 mar 2006 20:09
Contacteer:

Bericht door Speedfreak »

zou ik ook graag willen weten idd....
LARINI POWERRRRRRR!!!!!
Gebruikersavatar
Speedfreak
Mega lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 mar 2006 20:09
Contacteer:

Bericht door Speedfreak »

Maik schreef:Welke harnass bar heb je eigenlijk Dimitri?
Ik heb die uit Jan de Jong z'n ex Speedster overgenomen. Eigen productie was het. Maar in ieder geval mis ik ook de laatste stand v/d stoel...
LARINI POWERRRRRRR!!!!!
Plaats reactie