Moeilijk schakelende Speedy ? Kabels versnellingsbak?

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Thanks Arno,
Ik kreeg het idee dat de binnenkabel er wel uit kon, zie hieronder.
BartTDI22 schreef:Thx mannen voor het snelle antwoord! De kabel is er al uit en is niet beschadigd maar staat enkel te droog! Heb deze met teflon olie ingespoten om hem morgen terug te monteren! Heb wel 1 foutje gemaakt en dat is dat ik de kniegwrichten niet verwijderd heb voor demontage en dus ging hij er niet zo makkelijk uit!
Grts Bart
Bart, mag ik vragen hoe jij de kabel opnieuw gesmeerd hebt? Heb je er gewoon olie tussen laten lopen of heb je de binnenkabel eruit kunnen trekken?
Afbeelding
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Misschien kan je voor de nieuwe kabel de routing een beetje veranderen ?

Ik weet dat DBilas daar bij de eerste Turbo-conversies ook problemen mee had en dus diverse schakelkabels zijn vastgesmolten.
Ze hebben daarna de wijze waarop de kabels lopen veranderd en daarna trad het probleem niet meer op.

Gr,
The Duke

P.S.
Hier een plaatje waaraan je misschien wat hebt..
Bijlagen
guidingbracket.jpg
guidingbracket.jpg (253.51 KiB) 2545 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

en nog een tweede fotootje gevonden van mijn ombouw, waar je kan zien hoe de schakelkabels worden verlegd.

Zie teven het filmpje dat ik heb geplaatst in het filmpjes topic, waarin je de oude en nieuwe route redelijk goed kan zien..

Gr,
The Duke
Bijlagen
cable bracket2.jpg
cable bracket2.jpg (327.7 KiB) 2528 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Bedankt, hier kan ik wel wat mee :idea:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Ik lees aandachtig mee... (ik vond die van Maik al soepeler schakelen :roll:) Ik moet wel zeggen dat er een verkorter op zit, maar daarvoor was het ook al stoeien.

Ik moet hem al vaak eerst in z`n 3 en 4 schakelen, voordat die in z`n achteruit gaat. Naar z`n 2 gaat ook vaak niet soepel, sta soms al bijna weer stil voordat die erin gaat :roll:

Ik heb het overigens alleen bij een koude motor.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
TissiRS
Actief lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 sep 2009 20:07
Locatie: Oud Gastel

Re: Moeilijk schakelende Speedy ? Kabels versnellingsbak?

Bericht door TissiRS »

Sinds vanmiddag lijkt het dat de versnellingsbak iets zwaarder inlegt dan tevoren, ik heb vandaag 3 bergpassen gehad en daarbij vooral op de Timmelsjoch doorgehaald naar boven om een M5 bij/voor te blijven. Op de 2e berg in de afdaling voelde hij daarop iets zwaarder. Kan het de kabel zijn (kan dat überhaupt zo snel gaan?) of is het meer iets dat tussen de oren zit?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Moeilijk schakelende Speedy ? Kabels versnellingsbak?

Bericht door Smiley »

TissiRS schreef:Kan het de kabel zijn (kan dat überhaupt zo snel gaan?) of is het meer iets dat tussen de oren zit?
De downpijp gaat redelijk dicht langs de schakelkabels, en de hitte smelt de boel vast.
Zal steeds stroever gaan, tot ze vast zitten, en je ze moet gaan vervangen. (en extra hitteschild moet gaan plaatsen om de kabels, waar ze de uitlaat bijna kruisen)

Als je nog klustijd hebt, en je kunt je diffuser er even afgooien en iemand heeft wat hitteschild materiaal voor je, kan het helpen.
Anders lekker doorknallen en komende winter de kabels doen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Moeilijk schakelende Speedy ? Kabels versnellingsbak?

Bericht door speedokus »

Hoi Tissi
Je kunt de kabels beter zo snel mogelijk los of vrij maken, als ze eenmaal vastzitten heb je heel wat meer werk.
maar ook dan kun je ze repareren door de ommanteling eraf te snijden, ze flink invetten en er nieuwe mantels om zetten.
je hoeft hiervoor de kabels niet los te maken, enkel kijken tot waar de kabel vast zit.
daarna de kabels omtrekken en even vastleggen.
ik heb dit ook zo gedaan en het werkt nog steeds prima.
succes, en fijne vakantie.
grt speedokus. 8) 8)
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Moeilijk schakelende Speedy ? Kabels versnellingsbak?

Bericht door S. Gonzales »

TissiRS schreef:Sinds vanmiddag lijkt het dat de versnellingsbak iets zwaarder inlegt dan tevoren, ik heb vandaag 3 bergpassen gehad en daarbij vooral op de Timmelsjoch doorgehaald naar boven om een M5 bij/voor te blijven. Op de 2e berg in de afdaling voelde hij daarop iets zwaarder. Kan het de kabel zijn (kan dat überhaupt zo snel gaan?) of is het meer iets dat tussen de oren zit?
Aan de Timmelsjoch, de Jaufenpas en de Grossglockner kan het iig niet liggen, daar ben ik onlangs met een groepje Speedsters en een Lotus op en af geweest. Denk niet dat een M5 ons bij had kunnen houden :lol: maar geen probleem met de schakelkabels gehad. Bij de SC uitvoering (2x) zijn ze wel een klein stukje verlegd en ingepakt met hittewerend materiaal.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Re: Moeilijk schakelende Speedy ? Kabels versnellingsbak?

Bericht door Dennizz »

S. Gonzales schreef:
TissiRS schreef:Sinds vanmiddag lijkt het dat de versnellingsbak iets zwaarder inlegt dan tevoren, ik heb vandaag 3 bergpassen gehad en daarbij vooral op de Timmelsjoch doorgehaald naar boven om een M5 bij/voor te blijven. Op de 2e berg in de afdaling voelde hij daarop iets zwaarder. Kan het de kabel zijn (kan dat überhaupt zo snel gaan?) of is het meer iets dat tussen de oren zit?
Aan de Timmelsjoch, de Jaufenpas en de Grossglockner kan het iig niet liggen, daar ben ik onlangs met een groepje Speedsters en een Lotus op en af geweest. Denk niet dat een M5 ons bij had kunnen houden :lol: maar geen probleem met de schakelkabels gehad. Bij de SC uitvoering (2x) zijn ze wel een klein stukje verlegd en ingepakt met hittewerend materiaal.
Je moet ook veel schakelen, dan kunnen ze niet vast smelten :mrgreen:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Moeilijk schakelende Speedy ? Kabels versnellingsbak?

Bericht door Manta79 »

Hier is een foto van onze mod, een schildje gemaakt om de schakelkabels te beschermen tegen hitte van de korte bocht van de Tullet. Aluminiumplaat van de bouwmarkt en hoekprofiel.

Afbeelding
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Moeilijk schakelende Speedy ? Kabels versnellingsbak?

Bericht door timmyboy55 »

ik heb mijn speedster heel soepel laten schakelen door alleen het kogelgewricht te reviseren (bij mij was ook de arm gebroken, daar word je echt verdrietig van..):

- Kogelgewrichtje die op de versnellingsbak zit eraf te halen
- Kogel eruit trekken
- kogel schoonmaken en polijsten, kogelhuis schoonmaken en polijsten (Scotch brite), allebei zodat het metaal weer bloot ligt van vuil
- goeie klodder dikke hoogwaardige vet
- weer in elkaar zetten en goed afstellen :)
mijn gereviseerde kogelgewricht
mijn gereviseerde kogelgewricht
1377278496NIMG_4042.JPG (120.76 KiB) 1850 keer bekeken
Plaats reactie