Moeilijk schakelende Speedy ? Kabels versnellingsbak?
Moeilijk schakelende Speedy ? Kabels versnellingsbak?
Mijn Speedy schakelt sinds gisteren heel moeilijk ! Heeft iemand hier soms ervaring mee ? Zou dit door de kabels komen? Heeft iemand ervaring met deze kabels ? Mvg Bart
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7340
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Als de bovenste de kortste van de 2 is:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0440882610
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0440882610
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Thx mannen voor het snelle antwoord! De kabel is er al uit en is niet beschadigd maar staat enkel te droog! Heb deze met teflon olie ingespoten om hem morgen terug te monteren! Heb wel 1 foutje gemaakt en dat is dat ik de kniegwrichten niet verwijderd heb voor demontage en dus ging hij er niet zo makkelijk uit!
Grts Bart
Grts Bart
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Wie weet hoe je de kabels makkelijk los kan maken van de versnellingsbak? Ik heb even snel gekeken en kon niet echt iets ontdekken wat ik makkelijk los kon draaien bv.
Kan je gewoon de "hoedjes" van de kogeltjes lostrekken met een tang bv?
Mijn bak gaat ook steeds zwaarder schakelen, vooral bij koude motor. Dat laatste duidt misschien op een probleem in de bak zelf, maar de kabels worden ook warm als de motor warm wordt, omdat ze onderlangs de motor lopen...
Kan je gewoon de "hoedjes" van de kogeltjes lostrekken met een tang bv?
Mijn bak gaat ook steeds zwaarder schakelen, vooral bij koude motor. Dat laatste duidt misschien op een probleem in de bak zelf, maar de kabels worden ook warm als de motor warm wordt, omdat ze onderlangs de motor lopen...
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Oh..
En bij koud zwaar schakelen, bedoel je dan gewoon sowieso het bewegen van de pook, of wil het 'inleggen' van een versnelling dan niet zo lekker?
In eerste geval zijn de kabels toch nog wel een mogelijk probleem. Binnen-mantel kan zijn gesmolten en dan loopt de staalkabel nu door een zooi troep die zich ophoopt in de buitenmantel en gaat waarschijnlijk zwaar.
In laatste geval zou je eerder denken aan bak-olie (te laag, te heet geweest, verkeerd type?) of synchro's die niet helemaal jofel meer zijn...
Bye, Arno.
En bij koud zwaar schakelen, bedoel je dan gewoon sowieso het bewegen van de pook, of wil het 'inleggen' van een versnelling dan niet zo lekker?
In eerste geval zijn de kabels toch nog wel een mogelijk probleem. Binnen-mantel kan zijn gesmolten en dan loopt de staalkabel nu door een zooi troep die zich ophoopt in de buitenmantel en gaat waarschijnlijk zwaar.
In laatste geval zou je eerder denken aan bak-olie (te laag, te heet geweest, verkeerd type?) of synchro's die niet helemaal jofel meer zijn...
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik bedoelde het eerste geval blijkt nu
Ik heb de kabels losgehaald en het blijkt dus bij mij de bovenste kabel te zijn die de vooruit-achteracht beweging van de pook doorgeeft.
Eerst maar eens kijken of ik hem weer gangbaar kan krijgen door hem even een teflon spuitvet beurtje te geven... Kan je makkelijk die binnenkabel eruit trekken terwijl de gehele kabel nog op z'n plek zit? Ik denk dat het het makkelijkste gaat als ik hem er in de cockpit eruit trek, dus eerst het kogeltje eraf schroeven in het motorruim...
Het viel mij wel op dat hij na de laatste 2 trackdays telkens weer een stuk zwaarder ging schakelen, dus het zou weleens een gesmolten kabel kunnen betekenen... Sinds het torretje 200pk heeft wordt de boel namelijk een stuk warmer, motorolietemperatuur is tijdens circuitrijden namelijk van 116 naar 126 graden gegaan...
Binnenkort dat ding maar weer even omhoog gooien en kijken of er wat aan de buitenkant van de kabel iets te zien is, of dat hij een beetje vreemd loopt of dat er nog ergens een stukje nimbus tussen gezet moet worden
Ik heb de kabels losgehaald en het blijkt dus bij mij de bovenste kabel te zijn die de vooruit-achteracht beweging van de pook doorgeeft.
Eerst maar eens kijken of ik hem weer gangbaar kan krijgen door hem even een teflon spuitvet beurtje te geven... Kan je makkelijk die binnenkabel eruit trekken terwijl de gehele kabel nog op z'n plek zit? Ik denk dat het het makkelijkste gaat als ik hem er in de cockpit eruit trek, dus eerst het kogeltje eraf schroeven in het motorruim...
Het viel mij wel op dat hij na de laatste 2 trackdays telkens weer een stuk zwaarder ging schakelen, dus het zou weleens een gesmolten kabel kunnen betekenen... Sinds het torretje 200pk heeft wordt de boel namelijk een stuk warmer, motorolietemperatuur is tijdens circuitrijden namelijk van 116 naar 126 graden gegaan...
Binnenkort dat ding maar weer even omhoog gooien en kijken of er wat aan de buitenkant van de kabel iets te zien is, of dat hij een beetje vreemd loopt of dat er nog ergens een stukje nimbus tussen gezet moet worden
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Meestal valt er weinig aan dit soort kabels meer te doen als ze intern beschadigd zijn.
De uiteinden met schroefdraad etc. worden er vaak op gekrompen en kunnen er niet meer 'doorheen' achteraf.
Op mijn auto heb ik vergelijkbaars gehad, maar dan met vocht/vorst schade in 1 van de kabels (was een keer vastgevroren). Nooit meer goed gekregen, ook met smering etc., en uiteindelijk maar nieuwe er in gezet. Probleem opgelost...
Alleen vaak een prijzige actie tenzij je een aftermarket kabel kan vinden..
Bye, Arno.
De uiteinden met schroefdraad etc. worden er vaak op gekrompen en kunnen er niet meer 'doorheen' achteraf.
Op mijn auto heb ik vergelijkbaars gehad, maar dan met vocht/vorst schade in 1 van de kabels (was een keer vastgevroren). Nooit meer goed gekregen, ook met smering etc., en uiteindelijk maar nieuwe er in gezet. Probleem opgelost...
Alleen vaak een prijzige actie tenzij je een aftermarket kabel kan vinden..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..