Moeilijk schakelende Speedy ? Kabels versnellingsbak?

Weetjes en tips voor onze auto.
BartTDI22
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 sep 2009 19:14

Moeilijk schakelende Speedy ? Kabels versnellingsbak?

Bericht door BartTDI22 »

Mijn Speedy schakelt sinds gisteren heel moeilijk ! Heeft iemand hier soms ervaring mee ? Zou dit door de kabels komen? Heeft iemand ervaring met deze kabels ? Mvg Bart
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Wat versta je onder "moeilijk schakelen", Bart? Voel je weerstand bij het inleggen? Welke versnelling(en) gaat het om?
Jägertee
patje
Actief lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 mei 2005 9:34

Bericht door patje »

Heb dit ook gehad kun je vrij makkelijk controleren:

-kabels losmaken aan versnellingsbak en aan de pook je zou dan vrij eenvoudig de kabel moeten kunnen bewegen.

Het zijn wel prijzige dingen om te vervangen (ik heb er toen gezocht van een schade speedster)

groetjes patje
BartTDI22
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 sep 2009 19:14

Bericht door BartTDI22 »

Onder moeilijk schakelen bedoel ik het inleggen van versnellingen en zeker naar de onderste 2 zoals 2de en 4de !
Heb de kabel losgemaakt en blijkt de bovenste kabel te zijn maar kan iemand mij zeggen of dit veel werk is en hoe ik te werk moet gaan?
Grts
Bart
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Als de bovenste de kortste van de 2 is:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0440882610
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
patje
Actief lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 mei 2005 9:34

Bericht door patje »

Is makkelijk zelf te doen:

- gedeelte aan de pook los maken
-gedeelte aan de motor losmaken
- alu platen aan de ondekant verwijderen
-kabel verwijderen
-nieuwe plaatsen(handig met twee om in het interieur te brengen)


groetjes patje
BartTDI22
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 sep 2009 19:14

Bericht door BartTDI22 »

Thx mannen voor het snelle antwoord! De kabel is er al uit en is niet beschadigd maar staat enkel te droog! Heb deze met teflon olie ingespoten om hem morgen terug te monteren! Heb wel 1 foutje gemaakt en dat is dat ik de kniegwrichten niet verwijderd heb voor demontage en dus ging hij er niet zo makkelijk uit!
Grts Bart
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Bart, kun je wat foto's maken en posten zodat de volgende er een startpunt aan heeft als hij ook die problemen heeft?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
BartTDI
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jul 2009 6:06

Bericht door BartTDI »

Sorry , maar wagen zit terug in elkaar en heb er niet aan gedacht om foto's te maken van deze werkzaamheden! Kan enkel de raad geven om toch de kniegewrichten te verwijderen bij demontage! Is op zich geen echt moeilijke klus! Wanneer iemand problemen heeft mag hij mij steeds kontakteren!
Grts
Bart
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Wie weet hoe je de kabels makkelijk los kan maken van de versnellingsbak? Ik heb even snel gekeken en kon niet echt iets ontdekken wat ik makkelijk los kon draaien bv.
Kan je gewoon de "hoedjes" van de kogeltjes lostrekken met een tang bv?

Mijn bak gaat ook steeds zwaarder schakelen, vooral bij koude motor. Dat laatste duidt misschien op een probleem in de bak zelf, maar de kabels worden ook warm als de motor warm wordt, omdat ze onderlangs de motor lopen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef: Kan je gewoon de "hoedjes" van de kogeltjes lostrekken met een tang bv?
Steeksleuteltje onder de hoed/dop schuiven en trekken/wrikken.

Dan komt hij zo van het kogeltje af.

Afbeelding

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Thanks Arno :idea:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Oh..

En bij koud zwaar schakelen, bedoel je dan gewoon sowieso het bewegen van de pook, of wil het 'inleggen' van een versnelling dan niet zo lekker?

In eerste geval zijn de kabels toch nog wel een mogelijk probleem. Binnen-mantel kan zijn gesmolten en dan loopt de staalkabel nu door een zooi troep die zich ophoopt in de buitenmantel en gaat waarschijnlijk zwaar.

In laatste geval zou je eerder denken aan bak-olie (te laag, te heet geweest, verkeerd type?) of synchro's die niet helemaal jofel meer zijn...

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik bedoelde het eerste geval blijkt nu :lol:
Ik heb de kabels losgehaald en het blijkt dus bij mij de bovenste kabel te zijn die de vooruit-achteracht beweging van de pook doorgeeft.
Eerst maar eens kijken of ik hem weer gangbaar kan krijgen door hem even een teflon spuitvet beurtje te geven... Kan je makkelijk die binnenkabel eruit trekken terwijl de gehele kabel nog op z'n plek zit? Ik denk dat het het makkelijkste gaat als ik hem er in de cockpit eruit trek, dus eerst het kogeltje eraf schroeven in het motorruim... :?:

Het viel mij wel op dat hij na de laatste 2 trackdays telkens weer een stuk zwaarder ging schakelen, dus het zou weleens een gesmolten kabel kunnen betekenen... Sinds het torretje 200pk heeft wordt de boel namelijk een stuk warmer, motorolietemperatuur is tijdens circuitrijden namelijk van 116 naar 126 graden gegaan...
Binnenkort dat ding maar weer even omhoog gooien en kijken of er wat aan de buitenkant van de kabel iets te zien is, of dat hij een beetje vreemd loopt of dat er nog ergens een stukje nimbus tussen gezet moet worden :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Meestal valt er weinig aan dit soort kabels meer te doen als ze intern beschadigd zijn.

De uiteinden met schroefdraad etc. worden er vaak op gekrompen en kunnen er niet meer 'doorheen' achteraf.

Op mijn auto heb ik vergelijkbaars gehad, maar dan met vocht/vorst schade in 1 van de kabels (was een keer vastgevroren). Nooit meer goed gekregen, ook met smering etc., en uiteindelijk maar nieuwe er in gezet. Probleem opgelost...

Alleen vaak een prijzige actie tenzij je een aftermarket kabel kan vinden..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie