Hefbrug
-
- Nieuw lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 24 jun 2010 18:13
- Locatie: Zeewolde
Hefbrug
Hoi,
Ik wil de auto op een hefbrug plaatsen(vierarm)maar als ik
dat op de gebruikelijke punten doe valt de auto naar achteren
door de motor lijkt mij?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten uit Zeewolde
Ik wil de auto op een hefbrug plaatsen(vierarm)maar als ik
dat op de gebruikelijke punten doe valt de auto naar achteren
door de motor lijkt mij?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten uit Zeewolde
-
- Nieuw lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 24 jun 2010 18:13
- Locatie: Zeewolde
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
De speedster heeft 6 krikpunten:
Als je kiest voor de voorste 4, is de auto nog net in balans.
Zodra je er een band afhaalt aan de voorkant krijg je dit:
http://www.my914-6.com/crap
Dat wordt dus kijken of de 4 koloms ook bij de achterste steunpunten kan, of je voorkant verzwaren.
Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een kluslokatie met een reguliere brug.
Als je kiest voor de voorste 4, is de auto nog net in balans.
Zodra je er een band afhaalt aan de voorkant krijg je dit:
http://www.my914-6.com/crap
Dat wordt dus kijken of de 4 koloms ook bij de achterste steunpunten kan, of je voorkant verzwaren.
Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een kluslokatie met een reguliere brug.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- 911Speedster
- Actief lid
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
- Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)
Dit is ook een mogelijkheid voor het "veiliger" omhoog zetten van de speedster op een 2 kolums brug.
Distanzscheiben für die Hebebühne
Lees maar eens het volgende;
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... krikpunten
Succes.
Distanzscheiben für die Hebebühne
Lees maar eens het volgende;
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... krikpunten
Succes.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Verwarrend allemaal.
Begrijp ik nu goed dat:
1 = Krikpunt voor een schaarbrug of autosteun, of pak papier.
Door de diffuser lastig te bereiken.
2 = Extra krikpunt, door de onderplaat niet te bereiken.
Door bevestiging afstandsschijf bruikbaar te maken voor een schaarbrug
3 = Krikpunt voor normale krik, waarbij de hele zijkant omhoog komt.
4 = Krikpunt voor een schaarbrug of autosteun, of pak papier.
Reden is dat bij mij de stickers al grotendeels verdwenen zijn aan de onderkant, en ik nieuwe moet gaan plakken.
Begrijp ik nu goed dat:
1 = Krikpunt voor een schaarbrug of autosteun, of pak papier.
Door de diffuser lastig te bereiken.
2 = Extra krikpunt, door de onderplaat niet te bereiken.
Door bevestiging afstandsschijf bruikbaar te maken voor een schaarbrug
3 = Krikpunt voor normale krik, waarbij de hele zijkant omhoog komt.
4 = Krikpunt voor een schaarbrug of autosteun, of pak papier.
Reden is dat bij mij de stickers al grotendeels verdwenen zijn aan de onderkant, en ik nieuwe moet gaan plakken.
Laatst gewijzigd door Smiley op 07 mar 2011 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik gebruik krikpunten 3 en 4, met mijn schaarbrug. Je moet oppassen bij het liften, maar bij mij blijft de speedster net in balans. Ik hou wel tijdens het liften mijn sleepoog beet, met 5kg kracht daarop blijft hij prima stabiel. Klinkt eng maar is het niet
Als de speedster dan op hoogte is gooi ik een spanband met een haak aan het sleepoog en aan de onderkant aan mijn schaarbrug en span die op. En als ik mijn wielen er dan af haal, haal ik voor de zekerheid altijd eerst de achterwielen eraf...
Ik kan mij voorstellen dat een speedster die anders dan die van mij, achterover wilt kantelen. Mijn speedster is ongeveer 50kg kwijt t.o.v. standaard en best kans dat het zwaartepunt daardoor wat verder naar voren ligt... maar Wim, check goed of je echt precies het goede punt pakt (punt 3) en niet tever naar voren
Als de speedster dan op hoogte is gooi ik een spanband met een haak aan het sleepoog en aan de onderkant aan mijn schaarbrug en span die op. En als ik mijn wielen er dan af haal, haal ik voor de zekerheid altijd eerst de achterwielen eraf...
Ik kan mij voorstellen dat een speedster die anders dan die van mij, achterover wilt kantelen. Mijn speedster is ongeveer 50kg kwijt t.o.v. standaard en best kans dat het zwaartepunt daardoor wat verder naar voren ligt... maar Wim, check goed of je echt precies het goede punt pakt (punt 3) en niet tever naar voren
- 911Speedster
- Actief lid
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
- Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)
Ik heb laatst de prekat verwijderd en de "pipo"einddemper aanpassing aan mijn speedy gedaan.
Daarvoor het ik eerst mbv een normale krik de platen onder de auto vandaan geschroefd.
Daarna met assteunen op de hoogste stand onder de extra krikpunten (2 op het plaatje van Smiley) voor het sleutelen.
Dan had ik iig de zekerheid dat de speedy tijdens het sleutelen niet achterover zou komen.
Daarvoor het ik eerst mbv een normale krik de platen onder de auto vandaan geschroefd.
Daarna met assteunen op de hoogste stand onder de extra krikpunten (2 op het plaatje van Smiley) voor het sleutelen.
Dan had ik iig de zekerheid dat de speedy tijdens het sleutelen niet achterover zou komen.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Voor een 2-koloms brug gebruik je officieel punten 2 en 4 in dit diagram.Smiley schreef:Verwarrend allemaal.
Begrijp ik nu goed dat:
Ja, dan moet je eerst de undertray verwijderen en aan het eind van de arm een steun hebben die omhoog geschroefd kan worden, of een blok hout ertussen, omdat de chassisbalk daar iets 'verdiept' ligt in het chassis.
Zoals Maik al schrijft werkt 3+4 op zich ook prima, alleen zit idd. het zwaartepunt daar vlak in de buurt en kan hij achterover willen kiepen. Vaak als mensen 'm zo optillen (wat goed gaat) en dan een voorwiel er af halen.. Gewicht aan de voorkant weg... Kieper!
Met een beetje gewicht/kracht op de neus kan je 'm weer vlak krijgen. Prima te doen als je dit maar in de gaten houdt. Een emmer vol met zand aan het sleepoog is meestal zat.
Punt 1 is op zich aardig, maar met de undertray ook niet echt lekker en daarvoor heb je weer brug-armen nodig die je vrij 'ver' moet kunnen uitschuiven.
Het blijft beetje geklooi wegens de platen onder de auto en afhankelijk van het soort werk heeft een 4 of 2 koloms lift de voorkeur.. Als je aan de ophanging werkt is en 2 koloms heel prettig, maar bij motor en chassis werk is een 4-koloms vaak weer lekkerder (en wat stabieler).
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Re: Hefbrug
Even een oud topic ophalen. Ik moet de remschijven achter vervangen en vraag me af hoe ik de achterkant omhoog krijg. Met krikpunt 3 komt de neus omhoog maar 1 en 2 zijn niet zichtbaar. Moet je voor 1 alleen de achterste bodemplaat verwijderen of ook de grote? Met alleen krikpunt 1 moet het volgens mij mogelijk zijn veilig aan de achterkant te kunnen sleutelen.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Hefbrug
Als je krikpunt 3 gebruikt moeten toch echt je voor- en achterwiel tegelijk omhoog gaan hoor.
Ik denk dat je nog even wat verder (hoger) moet krikken voordat het achterwiel meekomt. Je hebt het standaard onderstel zeker?
Ik denk dat je nog even wat verder (hoger) moet krikken voordat het achterwiel meekomt. Je hebt het standaard onderstel zeker?
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Hefbrug
Wat maik zegt. Krikpunt 3, en er hoeft geen bodemplaat af om blokken/schijven te doen.
Achter is wat gemener dan vooraan.
De handrem kabel moet los van de bracket aan je klauw. (anders kun je hem niet kantelen)
De cilinder moet met een punttang klok mee ingedraaid worden, ipv gewoon ingeduwd zoals van voren.
Zeker als je er lekker lang mee gedaan hebt, en er zit nog een mooie braam om de schijf, mag je die eerst een stuk wegslijpen om het buitenste blok eruit te krijgen.
Je hebt in ieder geval mooi weer uitgezocht om te klussen
Hier kun je de procedure zien. (alleen is het handremkabel gedeelte weggelaten)
http://www.youtube.com/watch?v=d2jVE1I6aBs
Achter is wat gemener dan vooraan.
De handrem kabel moet los van de bracket aan je klauw. (anders kun je hem niet kantelen)
De cilinder moet met een punttang klok mee ingedraaid worden, ipv gewoon ingeduwd zoals van voren.
Zeker als je er lekker lang mee gedaan hebt, en er zit nog een mooie braam om de schijf, mag je die eerst een stuk wegslijpen om het buitenste blok eruit te krijgen.
Je hebt in ieder geval mooi weer uitgezocht om te klussen
Hier kun je de procedure zien. (alleen is het handremkabel gedeelte weggelaten)
http://www.youtube.com/watch?v=d2jVE1I6aBs
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.