DIY distributiekettingspanner vervangen

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

DIY distributiekettingspanner vervangen

Bericht door S. Gonzales »

Sinds kort maakte de motor na een koude start een onheilspellend klapperend geluid. Binnen 5 seconden klonk alles weer normaal, maar dat is toch niet zoals het hoort. Bovendien loop je zo kans op kettingbreuk en dat wil je al helemaal niet. Het vermoeden was een defecte distributiekettingspanner. Die wordt door oliedruk bekrachtigd maar zou niet terug mogen lopen wanneer de oliedruk wegvalt.
Vanaf 2009 wordt in de Z22SE motoren een nieuwe, verbeterde, kettingspanner (GM 12608580) gebruikt. Dat zal niet voor niets zijn denk ik.
Vandaag heb ik de nieuwe spanner gemonteerd, je ziet duidelijk verschil met de "oude" spanner.
Na demontage van het kleppendeksel heb ik de auto op assteunen gezet, RA binnenscherm verwijderd en de motor in het BDP gezet (merkteken op krukaspoelie/ trillingdemper is wat moeilijk te zien). De nokken aan de linkerzijde van de motor moeten omhoog staan. Vanaf de rechterzijde is de oude spanner makkelijk te verwijderen. Er komt wel een klein beetje olie uit het gat, dus een doekje erbij houden. De nieuwe spanner is al "gecomprimeerd" en kan dus probleemloos met de hand tot het einde ingedraaid worden. Van tevoren de nieuwe afdichtring even licht insmeren met olie. De spanner vastzetten op 75Nm.
Wanneer je de krukas nu verdraait zie je dat er in een bepaalde stand veel ruimte op de ketting zit (ketting hangt wat los). De truc die Mark V laatst in het filmpje liet zien zou de oplossing moeten bieden, iig voor het oude type spanner zoals mark heeft gemonteerd (volgende keer de verbeterde versie Mark?). Na raadplegen van diverse fora, Speedster for fun en Exmantaa (mijn dank mannen voor de info) en een Opel dealer bleven de meningen verschillen. De een gaat voor het tikken tegen de geleider waardoor de spanner uit zijn geblokkeerde toestand schiet, de ander zweert bij het 'starten van de motor en de oliedruk doet de rest'. [aanvulling montagevoorschrift: tot 48.000KM starten en de oliedruk doet de rest, vanaf 48.000 Km de geleiderail van bovenaf indrukken totdat de spanner deblokkeert] Best wel ....eng! Ik heb voor een tussenoplossing gekozen, eerst veelvuldig de, zeg maar "Mark methode" geprobeerd. Na lang proberen leek het gedeeltelijk te werken, de ketting hing minder slap bij het verdraaien en je voelde nu duidelijk dat je de spanner iets kon inveren. Helemaal naar mijn zin was het nog niet...... maar je moet wat.
Dus het kleppendeksel weer gemonteerd, uit "frustratie", omdat ik een paar dagen niet kon rijden heb ik het gespoten in de Gonzales huisstijl ;-)
Met fingers crossed de motor gestart en.... hoppa... stil (qua klapperen bedoel ik). De motor klinkt weer als een zonnetje.
Omdat ik later misschien alsnog de hele distributie ga (laten?) vernieuwen heb ik ervoor gekozen om de complete distributieset te (GM 55570337) kopen i.p.v. alleen de nieuwe spanner.
Meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt het "verborgen" uitlaatbeugeltje te vernieuwen. De oude half weggerotte versie bleek er nog in te zitten. De lasrups van het pennetje afgedraaid, stukje platstaal op maat gemaakt, in elkaar lassen en klaar! Geeft wel een lekker gevoel, hopelijk blijft dat zo!
De R888's zijn inmiddels ook binnen, dus ik ben bijna klaar voor Zandvoort Smiley :D
Bijlagen
IMG_3543 [640x480].jpg
IMG_3543 [640x480].jpg (48.26 KiB) 4203 keer bekeken
IMG_3530 [640x480].jpg
IMG_3530 [640x480].jpg (90.02 KiB) 4208 keer bekeken
IMG_3533 [640x480].jpg
IMG_3533 [640x480].jpg (63.42 KiB) 4207 keer bekeken
Laatst gewijzigd door S. Gonzales op 14 jul 2011 18:03, 4 keer totaal gewijzigd.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Tering, daarbij verbleekt mijn wissel :shock:
Toen ik ook die rammel had, heb de oude eruit gedraaid, en een (minder) oude van speedster4fun gebruikt en er zo ingedraaid. Klonk weer als een naaimachine.
De hele boel inclusief ketting en de nieuwe generatie spanner moet nog een keer fatsoenlijk gebeuren, maar dat komt wel als het seizoen is afgelopen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

DIY distributiekettingspanner vervangen

Bericht door S. Gonzales »

Foto's in de juiste volgorde krijgen is lastig. :roll:
Bijlagen
IMG_3549 [640x480].jpg
IMG_3549 [640x480].jpg (67.16 KiB) 4188 keer bekeken
IMG_3541 [640x480].jpg
IMG_3541 [640x480].jpg (50.63 KiB) 4192 keer bekeken
IMG_3537 [640x480].jpg
IMG_3537 [640x480].jpg (61.49 KiB) 4193 keer bekeken
Laatst gewijzigd door S. Gonzales op 13 jul 2011 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

DIY distributiekettingspanner vervangen

Bericht door S. Gonzales »

En de laatste foto's.
Bijlagen
IMG_3551 [640x480].jpg
IMG_3551 [640x480].jpg (81.47 KiB) 4179 keer bekeken
IMG_3557 [640x480].jpg
IMG_3557 [640x480].jpg (75.62 KiB) 4193 keer bekeken
IMG_3529 [640x480].jpg
IMG_3529 [640x480].jpg (65.77 KiB) 4192 keer bekeken
Laatst gewijzigd door S. Gonzales op 13 jul 2011 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Had je dat plaatje al laten maken voor de 8% correctie info joop :wink:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

DIY distributiekettingspanner vervangen

Bericht door S. Gonzales »

Smiley schreef:Had je dat plaatje al laten maken voor de 8% correctie info joop :wink:
Ja, klopt.... maar als het echt hard moet draai ik het raampje open en hou gewoon een bladblasert ( op batterijen hè!) voor de inlaat...... Wooeeeesjhh... :thumbsup:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Goed nieuws Joop ! Blij dat het weer goed is. Misschien is het nieuwe ding indraaien wel een verstandig actie nog voordat de boel gaat klapperen.

Dat was dus de verborgen beugel waar ik het in de Eifel over had, die heb ik dus niet en jij had hem ook niet maar nu weer wel ;-)

Flitsende deksel ! Cool gespoten.

Rieske
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Nice work! :)

(Vind je kleppendeksel wel wat hebben, zie ik er nou ook een carbonprintje in?)
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Ziet er weer goed uit. Kleppendeksel is ook mooi gespoten met de carbon look.
Jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Het uitlaatbeugeltje zag ik bij peterc laatst nog wel zitten. In rubber opgehangen? Zat er in ieder geval nog stevig in.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
eryofa
Actief lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

Bericht door eryofa »

Tipje:

Wie het niet aan durft om na het vervangen van de spanner gewoon te starten en het "tikken" maar lang vind duren >>

Even de spanning van de ontsteking halen (of bougiekabels lostrekken) en dan op de startmotor de oliedruk op gang brengen..
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

Wow :shock:

dat kleppendeksel, gaaf printje erin is een nice touch! :wink:

wat heb jij trouwens mooie RVS toelinks, nieuw :?:
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

DIY distributiekettingspanner vervangen

Bericht door S. Gonzales »

Spider schreef:Wow :shock:
wat heb jij trouwens mooie RVS toelinks, nieuw :?:
Yep! Zou jij ook (2x) moeten doen :D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

Jij weet hoe het moet toch? zou jij..... :roll:
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Het op olie druk starten is geen goede methode. De spanner is voor de montage mechanisch vergrendeld en komt alleen vrij door deze helemaal in te drukken. Een beetje te vergelijken met het indrukken van het knopje op een balpen. Als de motorolie op druk is, dan kan de spanner niet meer worden ingedrukt en zal hij daardoor ook niet vrijkomen en dus niet werken. Ook zal er dan erg veel kracht (door de olie druk) op het blokkeer mechanisme komen waardoor dit kapot kan gaan. Een ander risico van het op druk starten is dat de ketting een paar tanden verspringt door de niet gespannen ketting en dat kan ook erg nare gevolgen hebben.
Het los drukken vanuit de bovenkant ziet er misschien wat eng uit, maar stelt in de praktijk niets voor, dit is overigens ook de officieel voorgeschreven methode. Nadeel is dat je wel even het kleppendeksel moet verwijderen.
Less Is More
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

DIY

Bericht door S. Gonzales »

Hoi Speerke,

Met "eng" bedoelde ik niet het indrukken van de geleider, maar het starten van de motor. Zoals ik al zei zijn de meningen erover verdeeld. In de handleiding van GM hanteren ze de "start methode" tot 48.000Km, met meer Km's op de klok wordt de "indrukken van bovenaf" methode geadviseerd. Zie linkje.
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... 2SE%29.pdf

Naar mijn idee ligt de reden daarvoor in de mate waarin de ketting opgerekt is cq kan zijn en daarmee wel of niet de kans dat de ketting een tand kan verspringen.
Op diverse Fora leeft deze discussie ook. Overigens ben ik van mening dat wanneer je deze vervanging overweegt je sowieso beter het kleppendeksel kan demonteren. Dan kan je iig inspecteren hoe de ketting en (voorzover dat zichtbaar is) de geleiders, eraan tot zijn.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie