Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Weetjes en tips voor onze auto.
eryofa
Actief lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door eryofa »

Wij gaan dit jaar 3 weken met de Speedster naar Italie. Wagen is volledig standaard en heeft 50000 Km op de teller.
We willen natuurlijk zonder pech weer thuiskomen.

Geleerd van jullie ervaringen en door problemen in t verleden heb ik de afdichtingen van de ECU verbindingen gecheckt en behandeld met contactspray en WD40.
Ook de stekkers van de kabelbomen achter het expantievast zijn verbeterd. (gaspedaalstoring en motor in noodloop)

Expantievast is nog origineel, daar zullen we een nieuwe voor inzetten.
Banden zijn vorig jaar ook vernieuwd.
Onderhoud doe ik zelf (was in grijs verleden o.a. Opel Monteur).

Hebben jullie nog tips van zaken die bij zo'n langere reis met hogere temperaturen extra aandacht verdienen?

Tnx
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door sooike »

Gelukzak :lol: (staat ook nog op mijn lijstje :lol: )
Welke regio, Zuid-Tirol?

Oordopjes, ook al is de speedster origineel, zou ik er voorzien. (voor de lange "Autobahnstrecken")
Overnachting met garage, showercap...

Veel technische bagage meenemen, al is dit forum overal te raadplegen :woship:
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door Maik »

Als hij normaal onderhoud heeft gehad zou ik niets weten wat je dan nog extra zou moeten doen (verse olie, niet te oude remvloeistof).
Die stekkers die je gecheckt en ingespoten hebt is prima natuurlijk.
Ik heb samen met wat andere speedsters (en lotussen :wink: ) afgelopen zomer een paar duizend km gereden naar/in zuid Frankrijk (French Frolic), waarvan behoorlijk wat km's op het circuit met 35graden buitentemperatuur. De speedsters van ons clubje gaven geen krimp.
Ik rij met MPM 5W40 olie, niets bijzonders. Onze speedsters reden met 250+pk rond daar, dus jouw standaard speedster heeft niets te vrezen als je het mij vraagt :)
Ga je flinke stukken vol op het gas, dan is het misschien aan te raden om er minimaal W40 olie in te gooien, maar misschien zit dat er bij jou al in (bij de dealer wordt er weleens W30 in gegooid geloof ik).
Afbeelding
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door aKra »

Zoveel zorgen hoef je je niet te maken, het is een blok dat tonnen draait in andere Opel's dus waarom niet in die van ons?

Technische staat goed beoordelen, en neem contactspray/WD40/sleutelsetje/handschoenen/olie/koelvloeistof mee. Zou wel zeker de remvloeistof vervangen als je de bergen in gaat, denk er ook aan om even de remblokken & schijven te controleren of hier nog genoeg op zit. En mocht je standaard Opel remblokken hebben, tijd voor een verandering!

Uitlijnen zou ook nog tot de mogelijkheden behoren, gezien (eigenlijk) elk jaar de Speedster opnieuw uitgelijnd dient te worden.

Neem kussens mee voor op de stoelen, want zitten wordt een ramp :bag: !

En dan heb je verder een reis waar je je hele leven aan terug kunt denken denk ik zo...

Oh, én vergeet de duck/duct tape niet!
Afbeelding
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Re: Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door martinb »

zoals hierboven,
Speedster heeft zich wel bewezen als betrouwbaar. (met wat kleine dingetjes die je moet weten)

Zelf naar omgeving Barcelona gereden in 1 dag. Vond zelf wel prettig om een scangauge te hebben, mocht er foutmelding zijn, uit te lezen, resetten en weer verder.
Wat wel handig is om te weten, als je de geweldig grote bagageruimte vol gooit, let op dat je niets tegen de relais (oa startrelais) links achterin stopt. Zelf en Gonzales tijdens vakantie ervaring mee gehad. Gelukkig even goed induwen of met tie wrap vast zetten en Gaan.


(naast duc tape, dus ook paar tie wraps)
En die stoelen, in ieder geval de bestuurdersstoel vind ik geweldig voor de lange afstand. En een hoed met grote rand meenemen, met dakje los verbrand je kop heel snel.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door sooike »

martinb schreef:Wat wel handig is om te weten, als je de geweldig grote bagageruimte vol gooit, let op dat je niets tegen de relais (oa startrelais) links achterin stopt. Zelf en Gonzales tijdens vakantie ervaring mee gehad. Gelukkig even goed induwen of met tie wrap vast zetten en Gaan.
Die zijn origineel afgeschermd met een afdekkapje dacht ik, maar id toch mee opletten.

Wat ik ook steeds mee heb, ducktape, een fout reader/resetter, 1/4 ratelsetje met imbus, en een noodsetje van een Opel Astra tegen lek rijden, bestaat uit een busje met produkt wat je op druk moet zetten met een mini compressor.
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door aKra »

En voor alle zekerheid op Facebook even lid worden van de Italiaanse 'club' dan kan je altijd nog iets posten als er echt iets aan de hand is! Vast wel iemand die je kan helpen dan, liefhebbeursauto tenslotte ;)
eryofa
Actief lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

Re: Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door eryofa »

Prima tips heren, bedankt daarvoor.

De scangauge had ik al sinds de problemen met stekkers .
Daar kun je eigenlijk niet zonder. Lid worden van italiaanse FB is een wereld tip eigenlijk.

We gaan jullie lijstje met tips af, en laten achteraf natuurlijk weer even weten hoe goed het allemaal gegaan is ;-)

We gaan richting Garda meer, 30 jaar terug al met een Manta GSI veel rondgetoerd daar, en dat willen we de Speedy niet onthouden.
Laatste 13 jaar al flink ervaring met kortere reisjes en de daarbij speciaal aangepaste reisbagage.

Bij het ter plaatse boodschappen doen: 1 krat bier past links 1 rechts en dan kun je in het midden nog wat flesjes wijn kwijt ;-)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door Smiley »

sooike schreef:
martinb schreef:Die zijn origineel afgeschermd met een afdekkapje dacht ik, maar id toch mee opletten.
In elk geval bij de turbo's.
Misschien ook bij de latere NA's?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door Maik »

Jep, mijn 2.2 heeft ook een afdekkapje.
Afbeelding
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door speedokus »

Een goede tip is ;neem een veiligheidshesje mee voor de inzittenden, en leg dit onder handbereik.
Want dit is een vereiste in Duitsland geworden.
Ook is zo,n groene Umweltsticker verplicht in gebieden met veel uitlaatgassen in de lucht, kun je bij de ANWB bestellen.
Ik weet niet of dit voor jou van toepassing is, maar je kunt op internet zien in welke gebieden hij verplicht is.
Scheelt dan toch weer een boete ,want er wordt wel degelijk op gecontroleerd.
En voor de rest een hele fijne vakantie, met veel veilige kilometers.
Grt Speedokus.
8)
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Re: Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door Piet »

Volgens mij ben ik 1 van de weinigen met veel ervaring op dit gebied.
Lid van de ANWB voor het geval dat die weer terug moet naar Nederland.
Geen Prepaid telefoon maar 1tje met abonnement.
Zorg dat je het telefoonnummer van je eigen garage in je telefoon hebt zitten. Die kunnen je met raad en daad bijstaan.
Je bent meestal niet echt welkom als je zomaar een garage om hulp vraagt. Ze zien onze Speedster niet zitten. De jouwe is gelukkig nog standaard. Met een gemodificeerde gaat de klep net zo snel weer dicht als die open ging. Maar je mag hem wel laten staan als de anwb hem komt ophalen. Het helpt als je de lokale taal kent.
Scangauge.
Veel geduld mocht er iets fout gaan.

De auto kan gelukkig ontzettend veel hebben. Het gaat eigenlijk nooit fout met "normale" dingen of ze zijn prima overkomelijk. b.v. een lichtschakelaar die het niet meer doet e.d.

Het zijn na mijn ervaringen altijd 3 dingen die fout gaan en heel heel lastig zijn op op te lossen in het buitenland.

Radiator (Als je nog de standaard hebt met plastic kappen)
ECU problemen (maar dat wist je al)
Uitlaat (mocht je zo'n mooie Tullet hebben, een als je iemand kan vinden die kan lassen dan is dat meestal wel oplosbaar)
eryofa
Actief lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

Re: Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door eryofa »

De radiateur is inderdaad nog origineel. Ziet er als nieuw uit. Misschien voor de zekerheid even laten afpersen, want om er nu zomaar een nieuwe in te zetten...uitlaat is net als de hele auto origineel. Wel de CL remblokken natuurlijk
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door Arno »

eryofa schreef:Wij gaan dit jaar 3 weken met de Speedster naar Italie.

Hebben jullie nog tips van zaken die bij zo'n langere reis met hogere temperaturen extra aandacht verdienen?
Naast alle technische dingen die zijn gemeld: vergeet de mensen in de auto niet!

Temperatuur kan hoog oplopen in deze auto's en de zon kan ongenadig schijnen, dus zorg voor voldoende kleding die goed ventileert, maar ook redelijk bedekt.

Koop bij een buitensport winkel een paar grote water flessen/tanks die mensen op hun rug(zak) dragen, hang die achter de stoelen en je kunt makkelijk regelmatig drinken.

Factor veel zonnebrand-creme regelmatig smeren en een hoed met rand of een baseball cap met afdekking over de oren/nek is ook aan te raden.

Zie het maar als een soort woestijn-expeditie ;)

Het devies is om genoeg water binnen te krijgen en ervoor te zorgen dat je niet compleet verbrandt onder het rijden. Dat laatste is heel sluipend want als je leuk kunt door karren over verschllende wegen dan heb je het door de rijwind niet erg warm, maar 'savonds blijkt dan dat je oren, gezicht en armen in een soort rode lappen zijn veranderd en dat kan je vakantie aardig verzieken.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Vakantie Italie met de Speedster/wat voorbereiden

Bericht door Smiley »

Je kunt ook verrassend veel kwijt in de koffer, als je maar kleine tassen pakt, en geen koffers.

http://www.youtube.com/watch?v=BgKpkkOnsHY

Daarnaast nog achter de stoelen, en net achter de passagier voetensteun.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie