DIY: Kachelknop (warm/koud) draait extreem zwaar.

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

DIY: Kachelknop (warm/koud) draait extreem zwaar.

Bericht door S. Gonzales »

De warm/koud draaiknop draaide al een paar jaar zwaar, het werd nu echter een beetje extreem en daardoor bijna niet meer bruikbaar. Ik heb altijd begrepen dat de kabel en/of de klep, beneden bij de kachelmotor, de oorzaak was. Aangezien ik een mooi weer rijder ben liet ik het maar zo, tot nu.
Het dashboard eruit gehaald en de kachelbediening eens goed bekeken, kabel losgehaakt en....wat bleek? Die ging gewoon super licht. Dan blijft alleen het draaimechanisme zelf over, dus die eruit gehaald. Helaas is het asje niet makkelijk te verwijderen maar dat hoeft achteraf ook niet. Wanneer je het borgveertje verwijderd krijg je net iets meer ruimte om wat heen en weer te 'rommelen'. Ondertussen inspuiten met siliconenspray. Ik weet namelijk niet of het asje in nylon gelagerd is en wanneer je dan kruipolie gebruikt gaat het niet goed. Met de siliconenspray en wat 'draai therapie' heb ik nu een warm/koud bediening die waarschijnlijk af fabriek nog niet zo soepel heeft gedraaid. :yes:
Bij montage van het dashboard heb ik de aansluiting met het luchtkanaal van nieuw tochtband voorzien, de 'How to' van Akra viewtopic.php?f=2&t=5175 erbij gepakt i.v.m. standje 1 die niet meer werkte, en klaar. Hopelijk komt er straks zelfs warme lucht naar binnen. :D
Samengevat: draait jouw kachelknop ook zwaar, (nog) geen dashboard verwijderen maar alleen de aluminium knop zelf. Die trek je gewoon naar je toe, hij past er maar in een stand op. Siliconenspray op het asje spuiten, knop er weer op en draaien maar. Desnoods het borgveertje verwijderen, zorg wel dat je die niet kwijt raakt.
Succes!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (76.82 KiB) 2056 keer bekeken
image.jpeg
(159.34 KiB) 1447 keer gedownload
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
StefanM
Actief lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 dec 2014 13:09
Locatie: Noord Brabant

Re: DIY: Kachelknop (warm/koud) draait extreem zwaar.

Bericht door StefanM »

Goede tip!!!
Ga er mee aan de slag, mijn kachelknop draait ook enorm zwaar - precies zoals jij beschrijft!
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: DIY: Kachelknop (warm/koud) draait extreem zwaar.

Bericht door robertsabee »

Nog geen seconde spijt gehad van de Fezzasus-mod. Veel meer warmte en een electronische knop voor de temperatuurregeling :D
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: DIY: Kachelknop (warm/koud) draait extreem zwaar.

Bericht door S. Gonzales »

Vanmiddag een proefritje gemaakt, lekker zonnetje maar toch slechts 6 gr. C. buitentemperatuur.
Voor ik er weer een lang verhaal van maak :wink: Superdesuper :D :lol: Heb het echt nog nooit zo warm kunnen stoken.....ja...alleen in de zomer, dan wel. :roll:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie