ABS lampje brand

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

ABS lampje brand

Bericht door André R »

M’n ABS lampje blijft branden. Als ik de auto start gaat het lampje naar een paar seconden uit, maar zodra ik ga rijden, gaat hij weer aan. Ik heb geen wielen gewisseld oid.
In een vorig topic in een post van Smiley gelezen dat je de wielsensoren op de ABS stekker door kunt meten.
De nummering is niet helemaal duidelijk, dus met wat zoekwerk heb ik ze op een foto er bij gezet.
In de laagste Ohm stand meette ik geen enkele waarde. Daarom in de diode meet stand van de multimeter alle 4 de sensoren doorgemeten en kreeg op alle 4 dezelfde waarde.
Wat wordt de volgende stap? Uitlezen bij de Opel, of is er nog iets dat ik zelf checken kan?
Bijlagen
ABS penbezetting.JPG
ABS penbezetting.JPG (99.88 KiB) 2510 keer bekeken
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: ABS lampje brand

Bericht door S. Gonzales »

Je hebt geen wielen gewisseld, maar heb je de sensoren en bekabeling bij de wielen wel optisch gecheckt? Want: zolang de auto stilstaat gaat het ABS lampje na een paar seconden uit en gaat pas weer branden wanneer je rijdt. Stel dat het beugeltje met de stekkers is afgebroken en de kabel van een sensor het balanceerlood o.i.d. raakt? Verandert de weerstand (wanneer je per wiel meet) en het wiel met de hand draait? (Auto opkrikken hè;-)

En nog een optie.....vervang zekering 22 (is een 10A zekering) voor de zekerheid door een nieuwe en meet iig of daar spanning op staat.
Bijlagen
image.jpeg
(201.05 KiB) 2156 keer gedownload
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: ABS lampje brand

Bericht door André R »

Bedankt. Ik heb de zekering gecontroleerd (doorgemeten), maar die is ok.
Ik wil eigenlijk voordat ik lukraak alle wielen ga demonteren een indicatie waar het probleem zit. Zelfs met een gedemonteerd wiel kan ik optisch niet met zekerheid zeggen dat alles in orde is.

Wat moet ik eigenlijk meten op de wielsensoren? Waarschijnlijk een normally open contact dat dicht gaat zodra de schakelaar langs een bepaald plek van het wiel komt?
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: ABS lampje brand

Bericht door Smiley »

Als je snelheidsmeter nog werkt, kun je links achter al overslaan.
Ik zou die andere 3 eerst even visueel inspecteren als ik jou was. (Gezien het in 99% van identieke gevallen draadbreuk bij de hub is)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: ABS lampje brand

Bericht door S. Gonzales »

Smiley schreef:Als je snelheidsmeter nog werkt, kun je links achter al overslaan.
Ik zou die andere 3 eerst even visueel inspecteren als ik jou was. (Gezien het in 99% van identieke gevallen draadbreuk bij de hub is)
:yes: Mee eens. :thumbup:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: ABS lampje brand

Bericht door Exmantaa »

Wel een beetje bijzonder dat je de sensors niet normaal kon meten, want het zijn gewoon passieve VR sensors met een Ohmse weerstand. :?:
Heb net even 2 spare hubs doorgemeten voor je en die meten beide zo'n 1410 Ohm over de hub connector.

Ik zou de 4 sensors even apart op de hubconnector doormeten voor deze waarde en dan dezelfde waarde zien te vinden op je ABS connector. En met een lange draad aan de multimeter kun je makelijk de geleiding van je bekabeling naar de ABS stekker doormeten. (0.0 Ohm weerstand...)

Schema => https://www.speedsterclub.nl/bibliothee ... System.pdf
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: ABS lampje brand

Bericht door André R »

Bedankt voor de tips en het meten van de weerstand!. Het werkt weer! :D
Ik had niet zo'n hoge Ohmse waarde verwacht en stom genoeg vorige keer tijdens het meten niet de moeite genomen om de schaal van de multimeter op 2KOhm te zetten :?
Ik meette nu 1340Ohm aan de aansluiting bij de sensor (1350 op de stekker).
Probleem was al snel duidelijk:
Bijlagen
IMG_2087.JPG
IMG_2087.JPG (25.62 KiB) 2414 keer bekeken
Opel Speedster 2.2 zwart
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: ABS lampje brand

Bericht door Exmantaa »

:thumbup: :thumbup:
Plaats reactie