Binnenwerk koplamp repareren

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
remmie
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 mei 2016 5:09
Locatie: Wieringerwaard Noord-Holland

Binnenwerk koplamp repareren

Bericht door remmie »

Omdat ik geen topic kon vinden over de reparatie van het binnenwerk van koplampen hierbij mijn ervaring.

Eigenlijk wilde ik alleen maar LED dimlicht inbouwen maar je weet hoe dat gaat... in mijn geval blijkt een glas voor de helft los te zitten maar veel erger, een dimlicht bleek los in de behuizing te zitten. Twee van de drie ophang/verstelpunten afgebroken, waarschijnlijk bij nastellen gebeurt, uiteraard niet door mij :(



Die bevestigingspunten zijn niet te zien als de rubber doppen zijn verwijderd, daarom ben ik de behuizing maar gaan opereren om beter beeld te krijgen...

Afbeelding

Eerst met een verhit stanleymes een kamer in de behuizing gesneden (Dremel geeft teveel materiaalverlies bij dichtlijmen)

Afbeelding

Hier de eerste afgebroken bevestiging (bleek al eens met hotmelt troep aan gerotzooid te zijn)

Afbeelding

Deze gereinigd en geconstateerd dat lijmen niet kan zonder de verstelling vast te lijmen (en dus niet meer te kunnen afstellen).
Daarom een plaatje gemaakt dat als een vorkje de kogel aan het schroefdraad op zijn plek houdt.
Andere kant kan deze bevestigd worden onder de bestaande moer van de koplamp bevestiging aan het chassis.

Afbeelding

Hier zit hij gemonteerd:

Afbeelding

Nu de uitgesneden kamers weer terugplaatsen in het huis door ze met met 2-componenten epoxy terug te lijmen.

Afbeelding
Afbeelding

Het geheel even afbakken ..

Afbeelding

En dan de lamp eindelijk inbouwen:

Afbeelding

Hier de eindresultaat:

Afbeelding
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Binnenwerk koplamp repareren

Bericht door S. Gonzales »

Goed bezig Remmie. Leuk dat je deze operatie,incl. foto's, hier deelt. :thumbup:
Al mee gereden in het donker? En is het lichtbeeld nog zuiver?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
remmie
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 mei 2016 5:09
Locatie: Wieringerwaard Noord-Holland

Re: Binnenwerk koplamp repareren

Bericht door remmie »

Lichtbeeld lijkt goed, mooie scherpe lijn waar het licht naar boven toe wordt afgeschermd tegen verblinding. Koplampen zelf heb ik nog niet in de auto gemonteerd.

De hoeveelheid licht is geweldig! Meer dan Xenon, volgens mij en echt helder wit..
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Binnenwerk koplamp repareren

Bericht door gertje »

De achterkant kan je er in zijn geheel afnemen, zodoende dat je er geen stuk uit moet halen. Nadien terug plakken en niemand ziet er iets van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
remmie
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 mei 2016 5:09
Locatie: Wieringerwaard Noord-Holland

Re: Binnenwerk koplamp repareren

Bericht door remmie »

Ik heb inderdaad een kitrand rondom over de achterkant zien lopen. Ik neem aan dat je die scheiding bedoeld. Echter, zag ik geen mogelijkheid om die lod te snijden. Wellicht was die kitrand ook niet origineel?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Binnenwerk koplamp repareren

Bericht door Arno »

remmie schreef:Ik heb inderdaad een kitrand rondom over de achterkant zien lopen. Ik neem aan dat je die scheiding bedoeld. Echter, zag ik geen mogelijkheid om die lod te snijden. Wellicht was die kitrand ook niet origineel?
Kit is origineel. Koplamp in de oven doen en warm stoken en dan kan je die kit los peuteren. Moet je ook doen als de transparante buitenkant los komt en gaat lekken (wat ook nog wel eens gebeurt ;) )

Origineel was het ontwerp van de koplampen ook zo dat de hele achterkant er apart als 'schaal'/kap op zou zitten met een schroef/klem verbinding en dat je die kon/moest losmaken om de lampjes te wisselen en zo.

Uiteindelijk is dat (vlak voor de produktie-start) veranderd in een 'vaste' achterkant met gaten waar de lampjes door bereikbaar zijn. Vandaar dat de afdek-kappen gekit zitten en niet de koplampen als 1 geheel zijn geproduceerd uit plastic. (1 van de vele dingen die op de Speedster op het laatste moment zijn aangepast.. Altijd leuk om vroege promotie-foto's van prototypes van de auto's te vergelijken met de produktie versies..)

Trouwens.. Dat de montagevlakken van de stel-pootjes voor de koplamphoogte afbreken is 'normaal'. Deze zijn af fabriek al met een vrij knullige klodder lijm vast gezet en deze breekt bij veel auto's op een bepaald moment los door trillingen of bij het verstellen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
remmie
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 mei 2016 5:09
Locatie: Wieringerwaard Noord-Holland

Re: Binnenwerk koplamp repareren

Bericht door remmie »

Aha! Zo zit het. Dan was het dus toch handiger geweest om de voor/achterkant te scheiden..
Kit van het lampglas ging er prima af na verwarmen!

Enkele beschadigingen van het mes op de matzwarte rand van het glas heb ik met hittebestendige lak gespoten, dat is weer onzichtbaar nu.

Leuke klus en het werk waard, al met al...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie