Turbo/compressor druk

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Turbo/compressor druk

Bericht door RollatorGT »

Hoi heren,
Wat is in mijn geval, (Rotrex) vermogenswinst van 260 naar 350 pk ongeveer de compressor druk net voor de gasklep gemeten.

Groeten, Spenkie.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Turbo/compressor druk

Bericht door RollatorGT »

Nogmaals hoi,
Nog even zitten broeden en ik kwam tot de conclusie:
Normaal is de druk in het inlaat traject - (min) dus vacuüm.
Afhankelijk van de cilinderinhoud/toerental zal een turbo/compressor dit in overdruk om kunnen zetten dus een onderdruk van b.v. min 0.6 naar overdruk 0.4 is 1 bar turbo druk.
Klopt mijn redenering ??

Groeten, Spenkie.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Turbo/compressor druk

Bericht door Arno »

In absolute getallen ja, maar 'turbodruk' wordt meestal in de spreek-taal bedoeld als 'alles boven atmosferisch'.

Turbodruk meters zijn vaak dan ook combi-meters van druk/vacuum meters die in rust/atmosferisch de naald ergens op 1/3 tot 1/2 hebben op een '0' en bij een draaiende motor (bij aansluiten op inlaat-spruitstuk achter de gasklep) een '-0.7' oid. zal aangeven en naarmate je meer belasting op de motor gaat zetten en de inlaatdruk oploopt op een bepaald moment naar de + kant door gaat op een auto met een vorm van geforceerde inlaat (turbo/SC).

Daar ontstaat soms inderdaad wat spraakverwarring, want o.a. MAP sensors zijn wel absoluut, dus een '2 bar' sensor kan (hooguit) 1 bar boven atmosferisch meten omdat die simpelweg ook nog het stuk tot en met vacuum moet kunnen aangeven. Die hebben geen 'negatieve' waarde, maar kunnen alleen van 0-tot-max meten, dus inclusief vacuum.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Turbo/compressor druk

Bericht door aboellaard »

En je absolute druk zal iets boven de 350/260 = 1,35 liggen. Die 1,35 is de pressure ratio. Je maximaal haalbare druk onder atmosferische omstandigheden is ongeveer 1 bar, dus je maximale compressordruk ongeveer 1,35 bar. Je moet rekening houden met wat verliezen her en der, dus hou rekening met ergens rond de 1.4-1.5 bar absoluut (dat is dus 0.4 tot 0.5 bar overdruk of boost). En dat is dus niks voor die Rotrex. Aangenomen dat het een C38 is. Dan hebben ze of een restrictie in het inlaatkanaal aangebracht, of ze spoolen 'm niet tot max. Beide goed te verhelpen. Dan kan je zo maar richting 450-500 PK. Wellicht niet gezond voor die motor, maar je hebt ondertussen wel een hoop lol :D
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Turbo/compressor druk

Bericht door RollatorGT »

Bedankt Arno en Alex,
Wederom een bergrijpbare uitleg over het tuning fenomeen zonder geleuter van chiptuning GTI petjes.

De puzzelstukjes beginnen langzaam op zijn plaats te vallen.
De vorige eerste eigenaar heeft kosten nog moeite gespaard om exclusief voor de dag te komen en de dealer heeft daar dankbaar gebruik van gemaakt.
Ik heb een stukje rekening/onderhoud van de dealer gezien, natuurlijk alleen het spectaculairste, en alleen al de tuning heeft 10.250 euro gekost.
Daarvoor kreeg hij een Rotrex compressor plus olie filtertje en olie koelertje en een intercooler.
Het luchtfilter is niet te vinden zonder demontage van minimaal het plastic binnen scherm van het rechter voorwiel of als het tegenzit de gehele voorbumper/grille.
Wat heeft de vorige eigenaar dit opgeleverd: Een vermogenswinst van 88 pk (voor 10.250 euro) en torenhoge onderhoudsrekeningen terwijl er met een pully van 70 mm zeker 400 pk uit te halen was.

Groeten, Spenkie.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Turbo/compressor druk

Bericht door RollatorGT »

En de Brera gaf zijn geheimen bloot.

Foto 2, opening in de bodemplaat gemaakt zodat het luchtfilter bereikbaar is.
Foto 3, en zo draait hij toch de goede kan op.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Turbo/compressor druk

Bericht door Smiley »

RollatorGT schreef: Wat heeft de vorige eigenaar dit opgeleverd: Een vermogenswinst van 88 pk (voor 10.250 euro) en torenhoge onderhoudsrekeningen terwijl er met een pully van 70 mm zeker 400 pk uit te halen was.
Altijd een lastige discussie.
Lucht erin krijgen is makkelijk. Of de (oem) motor het houd, en of het te koelen is, is een tweede.
Een tuner zal dan ook een veiligheidsmarge aanhouden op het blok. Als het fout gaat is zijn reputatie ook snel naar de klote, met social media vandaag de dag.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Turbo/compressor druk

Bericht door RollatorGT »

Inderdaad Smiley,
De dealer heeft hem "getuned" nieuw afgeleverd met garantie dus alles op veilig afgesteld.
De beelden van de vorige reactie zijn niet doorgekomen dus een nieuwe poging.
Na demontage van de bumper zijn de "geheimen" bloot gegeven en er zijn geen remmende of beperkende middelen te zien.
Wat ik wel bijna zeker weet dat het gehele uitlaat traject nog origineel is, met andere woorden, je kunt er wel een dikke Rotrex met intercooler voor zetten (klinkt stoer voor de klant al hij er voor betalen wil) maar je kunt geen tsunami door een rioolpijpje persen.

Groeten, Henk.
Bijlagen
Foto0356.jpg
Foto0356.jpg (168.16 KiB) 5157 keer bekeken
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Turbo/compressor druk

Bericht door RollatorGT »

En nu is het luchtfilter bereikbaar door een opening in de bodemplaat waardoor ook nog wat meer koude lucht
Bijlagen
Foto0357.jpg
Foto0357.jpg (134.09 KiB) 5150 keer bekeken
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Turbo/compressor druk

Bericht door RollatorGT »

Tot slot, zo kun je een compressor "andersom" monteren bij eventueel ruimtegebrek.

En: Ik sluit niet uit dat ik ooit nog een Speedster zal bezitten voordat ik "de kist" in ga.

Groeten, Spenkie.
Bijlagen
Foto0358.jpg
Foto0358.jpg (133.85 KiB) 5152 keer bekeken
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Turbo/compressor druk

Bericht door RollatorGT »

Hoi mannen,

Volgens P BMW Motorsport is mijn dump klep veel te klein +/- 25 mm,(zie foto 2).
Hij adviseert 50 mm.
Ook heeft hij twijfel over een goede mapping.

Jullie advies ??????
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Turbo/compressor druk

Bericht door Arno »

RollatorGT schreef:Volgens P BMW Motorsport is mijn dump klep veel te klein +/- 25 mm,(zie foto 2).
Hij adviseert 50 mm.
Dat kan.. Hangt wel af van de wijze waarop de Rotrex is opgebouwd.

Als de compressor voor de gasklep zit, dan zuigt deze steeds de volledige lucht hoeveelheid aan van buiten en drukt deze samen.

Het 'overschot' van de lucht bij deel-last (als de gasklep maar stukje open is) moet dus weg en dat gaat dan via een klep naar buiten of terug de inlaat van de compressor in. Vaak gebruikt men hier een turbo wastegate voor omdat die een grote lucht-capaciteit hebben en je een vrij lineaire opening controle wilt zonder de bekende ve(e)r(en) die in een turbo blowoff zitten die geforceerd deze weer 'dicht' duwen.

Bij vollast zal de klep gesloten blijven en gaat alle samengedrukte lucht door de gasklep en de motor in.

Als jouw setup zo is, dan is de 25mm waarschijnlijk wel wat aan de krappe kant en staat de compressor nu waarschijnlijk extra 'zwaar' te draaien en constant een overdruk te bouwen voor de gasklep die hij niet echt kwijt kan. Het werkt, maar is voor verbruik waarschijnlijk niet zo handig ;)

Tenzij er ergens in de inlaatpijpen voor de compressor dus nog een restrictor zit die de inlaat al 'afknijpt' tot 30-40mm of zo en daarmee de vermogenswinst en luchtinlaat al beperkt. Dan kan de 25mm wel OK zijn.

Wanneer de gasklep voor de compressor zit dan zal deze alleen de lucht die door de gasklep is gekomen gaan samendrukken en dan heb je hooguit bij vol-last nog iets van een blowoff/afblaas nodig om een teveel aan druk kwijt te raken. Dan is deze waarschijnlijk wel OK. Nadeel van zo'n setup is meestal dat de compressor in een (deel)vacuum werkt waar de oliekeringen niet altijd blij mee zijn en de gas response kan wat 'soft' worden omdat je traject achter de gasklep en door de intercooler naar het inlaatspruitstuk een stuk meer volume gaat hebben.
RollatorGT schreef: Ook heeft hij twijfel over een goede mapping.
Mogelijk.. Moeilijk natuurlijk zo te zeggen..

Dat zal afhangen van hoe het nu op je auto is gedaan. Wanneer nog de normale ECU/motormanagement gebruikt wordt zal de cruciale vraag zijn of deze gekraakt of in ieder geval her-programmeerbaar is door iemand of niet. Zo nee, dan is het sowieso lastig..

Evt. kan een kleine extra ECU die signalen onderschept en aanpast wel werken, maar ook die moet dan wel goed afgesteld worden.
RollatorGT schreef: Jullie advies ??????
Tja.. Zal afhangen van wat je zelf wilt..

De setup die er nu gebouwd is heeft waarschijnlijk met een goede reden een beperkte vermogenswinst. Weinig aangepast en alles werkt wel OK.

Als je het zou houdt en niks meer aanpast zal het waarschijnlijk wel blijven werken. Vermogenswinst is beperkt en alles zal niet al te erg belast worden.

Wanneer je meer 'powah!' wilt, tja.. Dan zal je pijnpunten moeten gaan aanpakken zoals je zelf al aangeeft... Optimaliseren van lucht systeem, ECU mapping en evt. sensors helemaal goed krijgen, etc. Dan is er wellicht nog een stuk meer uit te halen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Turbo/compressor druk

Bericht door Exmantaa »

Bij twijfel over de mapping zou ik deze eerste eens op een rollenbank zetten om zo de vermogenscurve en daarbij ook de AFR te laten meten.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Turbo/compressor druk

Bericht door aboellaard »

Kijk hier http://www.rotrex.com/Home/Supercharger ... /Kits_Cars even. Kan je zien wat er met Alfa's en Rotrexen wordt uitgehaald. Om een 3.2 van 260 naar 350 te tillen wordt meestal een 30-94 gebruikt. Dat is een wat kleiner model dan de C38 reeks. Rotrex hanteert zelf ongeveer 0.1 kg/sec lucht voor 120pk. Theoretisch zou je met een C38, welke dan ook, ergens rond de 400 tot 500 pk uit moeten kunnen komen. Als dat niet zo is zijn er verschillende mogelijkheden:
- restrictor in het inlaattraject. Zie Arno's verhaal en Mark Verboom's site. Ik snap dan niet dat ze een C38 gebruiken
- de Rotrex haalt z'n maximale toerental niet. Meet je krukaspulley en compressorpulley. Met de technische gegevens op de Rotrex site kan je dan bepalen wat het compressor toerental is bij max motor toerental. Volgens Clubsport, de NL importeur, kan je rond de 10% hoger dan door Rotrex opgegeven maximum gaan. Wegens belt slip. Als je het max compressor toerental weet kan je ook ongeveer berekenen wat het ding aan lucht verplaatst. Dan blijft de vraag of die lucht wel in de motor terecht komt
- de ECU mapping is niet goed aangepast, of er is een restictie in aangebracht. Bijvoorbeeld Autodelta in de UK vermeldt dat ze in de ECU een vermogen restictie hebben aangebracht
- er werkt iets niet goed

Ik zou als eerste eens goed naar het inlaattraject kijken en er een eenvoudig drukmetertje aanhangen. Wel iets wat meet, en wat je uit kan lezen, als je rijdt. Kan helemaal mooi op een testbank. Zou ook een goede stap zijn, zoals Frank hierboven al aangeeft. Of ga eens met Clubsport praten, die weten in ieder geval iets van Rotrex.

Lijkt er overigens wel op dat die motor tot rond de 350 pk getuned wordt. Wellicht is daar een reden voor.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Turbo/compressor druk

Bericht door RollatorGT »

Dag heren Alex, Arno, Smiley en Exmantaa,
Het doet mij goed dat er meegedacht wordt met mijn Rotrex project.
Mijn bezoek aan een "vage" tuner en de reactie van u geeft aan dat ik nog veel huiswerk moet doen.

Hierbij mijn opstelling/setting.
Groeten, Henk.
Bijlagen
images.png
images.png (26.3 KiB) 5072 keer bekeken
Plaats reactie