Hoe vervang ik stofbalgen van de stuurinrichting?

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hoe vervang ik stofbalgen van de stuurinrichting?

Bericht door Arno »

aboellaard schreef: kan je goed zien hoeveel de toe nog verandert met het vastzetten van de bout
Truukje daar is om de laatste (fijn)afstelling van de sporing altijd 'trekkend' aan de spoorstangen/uprights te doen.

Daarmee haal je de speling/backlash op de schroefdraad er al in de juiste richting uit. Wanneer dan de moer wordt aangedraaid om 'm te vergrendelen heb je vrijwel 0.0 verloop. Als je andersom doet (spoortstang 'duwt'), dan zal je bij aandraaien van de moer eerst de speling op des schoefdraar er uit drukken en daarmee je toe veranderen.

Aan de voorkant ook altijd de spoorstang tegen houden tegen draaien, anders kan de hele tandheugel stang in het stuurhuis een klein stukje draaien/kantelen en zie je aan de andere kant plots etc. de toe veranderen.. Ook een leuke ;)

Is niet gegarandeerd en blijft altijd gepruts om 'm net goed te krijgen, maar bovenstaande helpt wel om het misschien met iets minder 'huh?' momenten te doen ;)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Hoe vervang ik stofbalgen van de stuurinrichting?

Bericht door aboellaard »

Goede tips. Had ik eerder moeten weten. Met de houtje touwtje methode gaat het allemaal wel, maar je kan niet bijstellen en meten tegelijk. Dus afstellen, touwtje weg, wiel eraan, auto van de krik, meten, gvd weer verkeerd, opkrikken etc. Gaat wel wat tijd inzitten. Dus eerst eens uitvogelen hoeveel mm toe een slag van de spoorstang is. Als ik het me goed herinner is een draai aan de spoorstang 1,25 mm en dat is dan weer iets van 4 mm toe. Dus een klein beetje verdraaiing is al heel wat. Ze hadden overigens gerust M10x1.0 kunnen nemen ipv 1.25, maar goed.

Ik had eigenlijk het plan om die touwtjes te vervangen voor lasers. Hoef je ze niet weg te halen :D Moet je alleen even nadenken hoe je ze snel parallel krijgt. Maar het is nu makkelijker naar de uitlijner te rijden en die het werkt te laten doen. Heb nu met het uitlijnbedrijf afgesproken in de rustige tijd eens een halve dag te gaan bumpsteer meten. Op de brug met uitlijnapparatuur eraan trekken ze de auto de vering in. Nog even iets verzinnen om 'm ook omhoog te kunnen krijgen. Helemaal mooi zou zijn rollsteer eens te meten.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Hoe vervang ik stofbalgen van de stuurinrichting?

Bericht door tibby »

aboellaard schreef:Goe gedaan jochie! Ik vond het altijd een vreselijk geklooi. Laat het nu bij een bedrijf doen met een Hunter en met de uitlijnapparatuur eraan kan je goed zien hoeveel de toe nog verandert met het vastzetten van de bout. Maar goed, uiteindelijk is het een kwestie van meten en dat gaat je aardig af zo te zien.

De bedoeling was om alles net hetzelfde terug te monteren. In feite tot op de 0.1 mm was m'n streefdoel.... Daar zit ik dus nog onder.
Dit was dus montagegewijs. De wagen gaat uiteidelijk toch terug opnieuw uitgelijnd worden hoor zodra de andere balg erop staat.... Maar daar heb ik echt geen zin om aan te beginnen :lol: 't Is nu toch slecht weer dus voor die enkele ritten wat er nog gaan zijn zal het wel niet zo erg zijn.

Bij deze topic wil ik gewoon aantonen; Als IK dit kan , kan IEDEREEN het :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
captain slow
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hoe vervang ik stofbalgen van de stuurinrichting?

Bericht door Arno »

aboellaard schreef:Goede tips. Had ik eerder moeten weten. Met de houtje touwtje methode gaat het allemaal wel, maar je kan niet bijstellen en meten tegelijk. Dus afstellen, touwtje weg, wiel eraan, auto van de krik, meten, gvd weer verkeerd, opkrikken etc. Gaat wel wat tijd inzitten.
Yup.. Ik speel beetje gemeen daar.. Ik zorg dat de borgmoeren gelost zijn, ballast in de stoelen en zet de auto op wat stapeltjes polycarbonaat platen die ik onderling ingevet heb, dus hij kan glijden/draaien zonder veel weerstand net als van die glijplaten op een uitlijn-bank. Even heen en weer rollen en 'stuiteren' en dan meten.

Als ik dan met draad of andere manier heb bepaald wat en hoeveel er aangepast moet worden dan zet ik een meet-klokje tegen de velg en draai dan de (hopelijk ;) ) juiste verandering er in. De platen zorgen ervoor dat dat lukt zonder 'wringen'. Meetklokje is natuurlijk totaal overkill met 0.01mm nauwkeurigheid, maar makkelijk af te lezen.

Dan weer even aan de buitenkant meten en als alles OK ziet, weer de meetklok tegen velg en de borgmoer(en) in ieder geval weer (hand)vast zonder verloop.

Dan alleen nog even de borgmoeren weer helemaal vast zetten.

Toch ben ik er gauw wel een paar uur mee bezig, maar ach.. Is ook hobby ;)

Oh ja! Iets wat Hunters en zo ook compenseren is slag/uitloop in de velg. Als je met draad en meetlatjes werkt is het verstandig om ook een keer een meetklok tegen je velgrand te zetten en het wiel 360 graden te draaien. Je zal merken dat het tot 1 a 2mm al gauw kan verlopen dus als je dan een 0.3mm toe probeer te zetten is de plaats op de leg waar je meet al enorm verschillend. Ik bepaal meestal even waar een tweetal punten tegenover elkaar liggen die bijna gelijke uitslag geven. Daarmee zou je het dichtste bij een paralelle opstelling moeten komen. Even met een verf-stift een puntje op die plaats, dan is hij nog terug te vinden ;)

Hunter uitlijn spullen bepalen dit meestal zelf wanneer de units aan de wielen worden gehangen en je dan als onderdeel van het instellen de wielen ook moet draaien/spinnen. Hij bepaalt dan zelf de evt. compensatie/middeling die hij moet toepassen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie