Speedster Turbo #4446

Stel jezelf en je auto voor.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

robertsabee schreef:Het valt me op dat zowel bij Akra als Gonzales de stickers normaal leesbaar zijn met de demperstang naar onderen. Bij mij zitten die dan ondersteboven...
Die knop is immers draaibaar, dus daar zou ik me geen zorgen om maken.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Speedster turbo

Bericht door Arno »

robertsabee schreef:Ik heb ze wel zo geleverd gekregen, dus dan zouden ze bij de leverancier al verwisseld moeten zijn. Ik zal de veren op gaan meten, ik neem aan dat de langste achter moeten?
Lengte van veren is goeddeels irrelevant. Alleen de sterkte is van belang. Dat staat er meestal op in lbs/in of (europese veren/dempers) N/mm

Sterkste (hoogste getal) moeten achter.

De lengte van veren is alleen in zoverre van belang dat ze niet te lang of te kort moeten zijn voor de demper-body cq. de veer-weg, maar je hebt daar meestal redelijk wat ruimte.

De rij-hoogte van de auto is in zeker mate 'gedicteerd' door de lengte van de dempers en de stangen er in en niet de veren.

Wil je namelijk voldoende in- en uit-veer weg hebben dan kan je de auto bij een gegeven demper feitelijk maar vrij beperkt (zeg een +/-10mm) instellen qua hoogte met de voor-spanning op de veren (wat je doet met de stel-ring bij de veren)

Ga je te hoog dan zal de ophanging nauwelijks meer kunnen uit-veren en verliest de auto het contact met de weg als je door een kuil rijdt of aan de 'andere kant' van een hobbel waar de weg weer omlaag gaat. In die gevallen zal de demper zuiger al maximaal naar buiten zijn en de weg nog verder weg 'zakken'.

Effect is dat de auto extreem grip verliest bij een hobbel of kuil in de weg en heel 'bouncy' is over hobbels als een clown-auto.

Ga je daarentegen te laag, dan zal je bij bulten in de weg al snel op de bump-stops in en op de demper terecht komen en gaat je effectieve veer-sterkte plotsklaps enorm omhoog.

Effect hier is dat de auto erg 'klapt' op bobbels en een beetje gelanceerd wordt bij hogere hobbels.

Ook dit kan erg vervelend bochtengedrag opleveren als er een bobbel in de bocht zit en deze feitelijk de auto extreem uit balans brengt.

Er is dus maar een kleine speel-ruimte waarin zowel je in-veer als uit-veer weg voldoende zijn en daarmee kan je de hoogte wat varieren.

Je zal dus eerst moeten uitvinden wat de 'normale' rijhoogte is voor deze dempers. Als ze gemaakt zijn om de auto op bijvoorbeeld 115mm te rijden dan zal je nooit deze op 140 kunnen zetten en nog wat uit-veer ruimte over houden. Het kan wel, maar rijdt als een dweil..

BTW.. Je kunt de Speedster hier totaal niet vergelijken met een 'normale' auto die vaak wel +/-40mm kunnen met instelbare dempers. Dat komt omdat de veer-weg van de Speedster 'van nature' al miniem te noemen is tegenover andere autos (die vaak McPherson poten gebruiken). Als je een normale auto opkrikt ben je al een halfuur bezig voordat de wielen eens van de grond willen komen. Bij een Speedster is dat (ook met de originele vering) binnen no-time gebeurd...

De meeste 'aftermarket' dempers voor de Speedster en Elise zijn trouwens vaak niet gemaakt om de standaard rijhoogte aan te kunnen. De meesten zijn gemaakt om (significant) lager te rijden. Alleen degene die duidelijk als 'straat' optie worden aangeboden soms wel.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

Hoi Arno,
Fijn die uitgebreide uitleg. Als ik dit lees kan het heel goed zijn dat de achterkant te hoog staat en te weinig kan uitveren. Ik kan de achterkant weer laten zakken, alleen komt de voorkant zo weer hoger te staan dan de achterkant en dat staat raar. Ik kan de veer aan de voorkant nog 2 cm laten zakken voordat hij op de uiterste stand staat. Staat de Speedster standaard ook wat achterover?
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

aKra schreef:
robertsabee schreef:Het valt me op dat zowel bij Akra als Gonzales de stickers normaal leesbaar zijn met de demperstang naar onderen. Bij mij zitten die dan ondersteboven...
Die knop is immers draaibaar, dus daar zou ik me geen zorgen om maken.
Nee, ik bedoel de grote blauwe sticker met GAZ erop. Die zit nu bij mij ondersteboven en bij jullie goed.

Lees nu op het GB-forum: Yup, version 2 is nearly ready for the marketplace.

The guys down in Essex have been working really hard and analysing the recent failures they have had (all 5 of them and three were GeorgeBC's) and have come up with the GAZ Gold Pro II.

These will mount the right way up and have a new designed seal. Just need to complete the trials and they will be ready for market.
Gebruikersavatar
terry
Actief lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 17 feb 2011 12:45
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door terry »

Ik heb laatst op het duits speedsterforum hetzelfde Gaz setje gebruikt gekocht en ik heb de demper instelling ook aan de bovenkant zitten. Alleen met mijn ingestelde hoogte zitten de veren niet meer klem als ik de auto voledig opkrik. Maar verder ben ik er zeer tevreden over.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

Ja, ze moeten ook gewoon goed gaan rijden. Maar staan de blauwe GAZ-stickers nu op zijn kop? En hoeveel windingen heb jij voor en achter? En hoe hoog staat hij?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

robertsabee schreef: Ik kan de achterkant weer laten zakken, alleen komt de voorkant zo weer hoger te staan dan de achterkant en dat staat raar.
Meet je dit alles met ballast/gewichten in de stoelen?

De waardes die gegeven worden (ook in de originele opel documentatie) is met 75Kg in iedere stoel en 1/2 tank brandstof.

Als dat gewicht er uit gehaald wordt kan hij 'in ruste' welicht vooraan iets meer uitveren als achter, maar dat is ook weer een functie van de veer-sterkte.

Feitelijk zijn de achterveren in dat geval wellicht ietsje te zwak.

De meeste dempers die ik ken zouden zo rond de 115mm voor en 125mm achter (gemeten aan de chassis-balk die je ziet binnen/achter het voorwiel en aan het uiteinde van de balk onder de sluit-lijn van de deuren) op hun 'natuurlijke' rijhoogte staan.

Je kunt evt. beginnen op 120mm rondom en daarvandaan verder gaan werken om de, voor jou, optimale hoogte te krijgen. Natuurlijk met in de gaten houden dat je binnen de grenzen van de dempers blijft.

Ook dit alles weer met ballast er in gemeten/opgegeven..

Je kunt 'm trouwens ook uitmeten met ballast in 1 stoel (en 1/2 tank brandstof) om te simuleren dat er alleen een bestuurder in zit. In dat geval zal je effectief de passagier-zijde wat minder ver uit-draaien.

Laatse fine-tuning na hoogte instelling zou dan nog een gewicht-meting zijn met individuele wielen instellen om de diagonale balans qua gewichten helemaal optimaal te krijgen.
Ik kan de veer aan de voorkant nog 2 cm laten zakken voordat hij op de uiterste stand staat. Staat de Speedster standaard ook wat achterover?
Onbelast zou dat best kunnen ja en helemaal de turbo's die achteraan nog wat extra kilo's mee-tillen maar (naar ik me herinner) geen sterkere veren 'af fabriek' hadden gekregen als de 2.2 (eerder zachter..)

Belast zouden ze allemaal, af fabriek, 'vlak' moeten rijden.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

Ik zie ineens dat dit aardig off-topic is geworden. Sorry Nander, het hoort hier over #4446 te gaan. :oops: Misschien kan Piet dit topic vanaf 20 juni achter het item over de GAZ-schokbrekers plakken?

toch ff: net van de fabriek gehoord dat de series 2 met de draaistelknop naar beneden gemonteerd worden. Aldus gedaan en n.a.v. het bovenstaande de hoogte naar 12 cm teruggebracht. Rijdt al veel beter.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Ondertussen de remvloeistof naar DOT 5.1 geüpgrade, blijft toch leuk om te klussen ;)
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

aKra schreef: blijft toch leuk om te klussen ;)
Volgens mij wil jij die Speedster helemaal niet kwijt...
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Nee, maaaaaar... :(
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Vandaag begonnen met het klussen aan de Speedster... :)

Ik wilde de auto wat hoger hebben gezien het nu onmogelijk is om normaal van en naar de loods te rijden i.v.b.m. de drempels daar, en na het uitmeten op een vlakke betonnen vloer zit ik op 100mm zonder belading aan de voorzijde (hij zou op 115mm gezet zijn). Moet je nagaan hoe laag die turboflaps wel niet zitten! Nu dus eerst iets vinden wat 2 x 75kg is en dan hem wel op de juiste hoogte zetten (en een nieuwe "C spanner" fixen want ik ben blijkbaar door de verhuizing de mijne kwijtgeraakt).

Ook zijn de onderdelen aan het binnenkomen om de distributie te vervangen. Nieuwe snaar, spanrollen, waterpomp, nieuwe multisnaar en spanner et cetera. De olie is vandaag besteld, en als die binnen is even de oliefilter en brandstof filter scoren bij de automaterialenzaak zodat ook die vervangen kunnen worden.

Er komt ook een nieuwe bocht richting de gasklep, die wat minder restrictief zou zijn. En de mogelijkheid biedt om een dumpvalve te plaatsen.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk je dempers moet demonteren om de auto omhoog te zetten. De C-spanner werkt maar een kant op en vooraan zit de bovenste wishbone in de weg.
Jägertee
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Op zich geen groot probleem, zijn ook maar twee bouten ;)
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

Ik krijg zo,n idee dat die speedster de deur niet meer uit gaat.
Goed bezig Akra.
Grt Speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Plaats reactie