Speedster #1900

Stel jezelf en je auto voor.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Speedster #1900

Bericht door S. Gonzales »

Het zou kunnen dat de motor inwendig vervuild is (veel koolafzetting in de verbrandingsruimte). Een mogelijkheid is dat je chargecooler niet of onvoldoende werkt. Check even of je daar koelvloeistofcirculatie hebt. Ik las dat er een Scangauge 2 in zit, toch? Wanneer je een Tmapsensor hebt of laat monteren kan je daarmee prima de temperatuur van de gecomprimeerde inlaatlucht controleren. Dat kan namelijk ook een boosdoener zijn wanneer die erg hoog is. Maar de beste remedie is om met je ECU naar Speerke te gaan en de beste software voor je Speedster aan te schaffen die er is.
Kan je voortaan gewoon en probleemloos blazen op Euro 95! Dat werkt SUPER :thumbsup:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Speedster #1900

Bericht door Exmantaa »

Hebben ze op de rollenbank ook gelijk een AFR meting gedaan? Want dat vertelt je gelijk meer over een mogelijke oorzaak. Maar zoals Joop al zegt, eerst even de basics checken; 98 tanken, kijken of je chargekoeling wel werkt bij een lopende motor en indien mogelijk een AFR meting (laten) doen. (Ik neem overigens aan dat hier wel zo'n dun slangetje op gemonteerd zit vanuit middenaansluiting spruitstuk (bij injectors) naar de benz. drukregelaar?)
En wat voor uitlaatsysteem zit hierop gemonteerd?

Hier zal een Hitec SC re-programmed ecu op zitten waar weinig mensen iets mee kunnen mocht je de ontsteking moeten gaan aanpassen. Herpogrammeren kunnen ze wel in Duitsland (Hitec, Klasen motors of bij DBilas), maar dan kun je ook de overstap naar OBD-Tuner overwegen... :wink:
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Speedster #1900

Bericht door gertje »

Ik dacht dat er de orginele uitlaat met turbo demper nog op zat de laatste keer dat ik hem gezien had
30/08/14 meet and greet.
Raspoetin
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2014 17:38
Locatie: N-O Brabant

Re: Speedster #1900

Bericht door Raspoetin »

Er zijn blijkbaar toch nog meer mogelijke oorzaken. Ik probeer antwoord te geven op jullie vragen, vooropgesteld dat ik niet zo technisch ben als jullie:
  • Koolstofvervuiling: de uitlaatpijpen zijn redelijk schoon. Zojuist er met een tissue ingegaan, er komt uiteraard zwart af, maar niet heel veel. Het is ook geen dikke laag en ook niet vettig. Wat dat zegt over het binnenste van de motor weet ik ook niet, maar dat is voor nu het enige dat ik kan controleren.
  • Chargecooler lijkt te werken. Uit de roosters aan de voorkant komt de nodige warmte (ik neem aan dat ik daar moet zoeken).
  • Koelvloeistofcirculatie: Als de motor stationair loopt stroomt er inderdaad koelvloeistof in het tankje.
  • Tmap sensor: Geen idee wat dat is (maar zie onder bij verdere info van der Kooij)....en wat ik dan zou moeten doen als de temperatuur van de gecomprimeerde lucht inderdaad te hoog zou zijn.
  • AFR meting is niet uitgevoerd, het was puur een vermogensmeting voor de RDW geluidstest.
  • Tanken: naar mijn weten is er sinds de inbouw van de SC alleen RON 98 ingegaan. Bij mij in ieder geval wel, een uitzondering bij één van de vorige eigenaren daargelaten.
  • Dun slangetje vanuit middenaansluiting spruitstuk: als het is wat ik denk dat het is, dan is daar een stalen leidinkje aanwezig (zie foto).
  • Uitlaatsysteem is volgens mij inderdaad nog origineel
Verdere info van van der Kooij:
ECU opnieuw geprogrammeerd
MAP sensor 0-2000
Turbo injectoren geïnstalleerd

Foto's:
Bijlagen
20140804_174305.jpg
20140804_174305.jpg (71.52 KiB) 5088 keer bekeken
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Speedster #1900

Bericht door aboellaard »

Je zou nog even de bougies kunnen controleren. Even eentje eruit draaien en kijken hoe ie eruit ziet. Als je dat doet, even goed kijken of er toevallig water in het bougiegat staat. Kan gebeuren en meestal aan de rechterkant. Water even wegdeppen voordat je bougie eruit draait. Terugzetten met 20N/m

TMAP = Temperature & Manifold Absolute Pressure, oftewel een sensor die zowel druk als temperatuur in het spruitstuk meet na de compressor. Zit er denk ik niet op. Die hoog oplopende temperatuur na de compressor zou eigenlijk ook alleen een probleem moeten zijn als de compressor werk verricht, oftwel als je onder boost rijdt. Veel boost (hard optrekken, uit hoge versnelling optrekken) verhoogt de inlaattemperatuur natuurlijk wel kortstondig, zelfs als je chargecooling goed werkt. En daarmee de klopgevoeligheid.

Koeling: je hebt twee circuits met twee expansietanks. Het circuit voor de chargecooling staat los van de motor koeling. Je hebt een tweede radiator op dezelfde plek als die van de motorkoeling. Dus daar voelen of het warm wordt heeft geen zin. Even zoeken naar het tweede expansievat. Ik kon het op de foto in de link niet vinden. Als je dat vaatje vindt, de dop eraf draaien en kijken of er vloeistof rondgepompt wordt. Ik zie wel op de foto dat er een slang keurig van het kleppendeksel naar links loopt en da's meestal een teken dat ie vrolijk naar de intake gaat. Is niet zo'n goed idee, omdat je dan olievervuiling op je laminova's (de dingen in het spruitstuk die voor de koeling zorgen) kan krijgen en ze een stuk minder efficient worden. En dan gaat de temperatuur weer omhoog ...

Dat metalen slangetje, dat is dus brandstof :D Als je de balk waar die metalen leiding op zit naar links volgt, zit er aan de zijkant een dun rubberen slangetje. Als je die volgt gaat ie aan de ander kant naar het spruitstuk. Dat slangetje zorgt voor een druk referentie voor de brandstofregelaar, zodat onder boost de relatieve brandstofdruk gelijk blijft. En die kan losgeschoten zijn ... minder brandstofdruk onder boost = minder ingespoten brandstof = grotere kans op klop

Succes!
Raspoetin
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2014 17:38
Locatie: N-O Brabant

Re: Speedster #1900

Bericht door Raspoetin »

Om maar onderaan te beginnen:

Dat slangetje zit vast, zie foto (bijna niet te zien, maar dat ding met het sterretje erop):
20140804_195341.jpg
20140804_195341.jpg (56.63 KiB) 5103 keer bekeken
Dan heb je het over een tweede expansietankje. Dat zie ik nergens... Dat zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik kan het echt niet vinden. Dat kan toch niet zo goed verborgen zijn? Een foto van de crashbox:
20140804_194827.jpg
20140804_194827.jpg (66.21 KiB) 5103 keer bekeken
De waterleidingen lopen door de sills heen naar achter. De achterclam ligt er op, en ik kan niet echt goed zien waar ze uitkomen. Beetje lastig.

Hier een closeup van het tankje dat ik bedoelde:
20140804_174251.jpg
20140804_174251.jpg (61.18 KiB) 5099 keer bekeken
Raspoetin
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2014 17:38
Locatie: N-O Brabant

Re: Speedster #1900

Bericht door Raspoetin »

Bedankt voor de hulp zo ver in ieder geval.
De bougies kan ik inderdaad een keer loshalen, dat is inderdaad iets dat ik zelf kan controleren.

Hier nog wat foto's van het motorcompartiment:
20140804_195548.jpg
20140804_195548.jpg (66.33 KiB) 5091 keer bekeken
20140804_174259.jpg
20140804_174259.jpg (69.21 KiB) 5098 keer bekeken
20140804_195557.jpg
20140804_195557.jpg (71.19 KiB) 5094 keer bekeken
Ik zie wel op de foto dat er een slang keurig van het kleppendeksel naar links loopt en da's meestal een teken dat ie vrolijk naar de intake gaat. Is niet zo'n goed idee, omdat je dan olievervuiling op je laminova's (de dingen in het spruitstuk die voor de koeling zorgen) kan krijgen en ze een stuk minder efficient worden. En dan gaat de temperatuur weer omhoog ...
Ja die gaat naar het openluchtfilter toe (of andersom, liever gezegd). Als er inderdaad sprake is van olie op de laminova's, dat is denk ik niet iets om zelf aan te gaan sleutelen (in mijn geval 8) )?
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Speedster #1900

Bericht door S. Gonzales »

Misschien een goed idee om je eerst eens een beetje in te lezen? Leerzaam en toch leuk :D

Begin hier eens mee:
viewtopic.php?f=8&t=4568#p76602

En anders een afspraak maken met 'de Boost Shop Boys' in Alkmaar. Dan komt het sowieso in orde.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Speedster #1900

Bericht door tibby »

Of, Hitman performance :twisted:
captain slow
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster #1900

Bericht door Smiley »

Volgens mij hebben die hitec conversies geen expansievat.

Hieronder zie je beter wat er bedoeld wordt met de fpr (Fuel Pressure Regulater) aansluiting van het inlaatspruitstuk naar de brandstofrail.

Afbeelding

Bovenin het inlaatspruitstuk zonder brandstofrail, waardoor het dunne pijpje uit het manifold goed zichtbaar is.
Onderin zie je een transparante leiding lopen naar de brandstof druk regulator op de brandstofrail.

In oudere hitec conversies zat hier wat creatief leidingwerk in wat niet altijd even helder was.
Dus als je nog wat kiekjes wilt nemen, maar nu iets meer van de bovenkant zien we het vlug genoeg.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Speedster #1900

Bericht door Pipo »

Raspoetin schreef: Koolstofvervuiling: de uitlaatpijpen zijn redelijk schoon. Zojuist er met een tissue ingegaan, er komt uiteraard zwart af, maar niet heel veel. Het is ook geen dikke laag en ook niet vettig. Wat dat zegt over het binnenste van de motor weet ik ook niet, maar dat is voor nu het enige dat ik kan controleren.
Bij motoren die al wat kilometers gelopen hebben, kan er zich een koolstoflaag afzetten in de cilinderkop met dubbel gevolg: 1- de compressie stijgt, en 2- deze laag kan blijven nagloeien. Beide kunnen een ongecontroleerde voorontsteking tot gevolg hebben en dus pingelen veroorzaken.
Dit is vrij eenvoudig op te lossen, en baat het niet dan schaadt het ook niet. Er zijn reinigingsmiddelen in de handel die je bij je brandstof moet mengen. Deze breken die koolstofafzetting terug af.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Re: Speedster #1900

Bericht door martinb »

Tank je ook alleen bij bp, 1 van weinige met echt ron98 . Shell vpower is bc 97.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster #1900

Bericht door Smiley »

Hier een interesant stukje over shell vpower:
http://z3.viaisn.org/Shell%20V-Power
Ik houd het lekker op BP, en shell alleen in noodgevallen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Speedster #1900

Bericht door aboellaard »

He, dat lijkt wel op mijn discussie met ING. Vooral dat 'geen antwoord' :D

Buiten de goede verhalen over BP, is het nog goedkoper ook. Hier in de buurt in ieder geval. De 98 bedoel ik. Nog beter is natuurlijk Aral 102 En ook veel goedkoper (in Duitsland dan).

Maar on topic, er zijn nogal wat situaties denkbaar dat een motor gaat pingelen. Kan een van de geleerden aangeven waarom ie blijft pingelen? De klopsensor/ECU heeft snel genoeg door dat de motor pingelt. En zelfs op welke cylinder. Dus waarom zet ie de ontsteking dan niet dusdanig terug dat dat pingelen ophoudt? Moet allemaal in een fractie van een seconde kunnen. Ik heb altijd begrepen dat de ingreep bij pingelen vrij fors is. Of kan het gebeuren dat ook fors niet fors genoeg is?
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Speedster #1900

Bericht door S. Gonzales »

aboellaard schreef:He, dat lijkt wel op mijn discussie met ING. Vooral dat 'geen antwoord' :D

Ja... het blijft relatief stil hè :roll:

Kan een van de geleerden aangeven waarom ie blijft pingelen? De klopsensor/ECU heeft snel genoeg door dat de motor pingelt. En zelfs op welke cylinder. Dus waarom zet ie de ontsteking dan niet dusdanig terug dat dat pingelen ophoudt? Moet allemaal in een fractie van een seconde kunnen. Ik heb altijd begrepen dat de ingreep bij pingelen vrij fors is. Of kan het gebeuren dat ook fors niet fors genoeg is?
Vrij simpel :wink: De ontsteking wordt waarschijnlijk wel 'gewoon' later gezet, maar wanneer er sprake is van een ongecontroleerde verbranding en de vonk dus niet de verbranding in gang zet (bijvoorbeeld door overmatige koolafzetting) heeft dat niet het gewenste resultaat.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie