Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Stel jezelf en je auto voor.
Ringelberg83
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 sep 2014 4:50

Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door Ringelberg83 »

Even voorstellen:
Ik ben Jim Ringelberg en ondertussen alweer 30 jaar.

Al sinds mijn 8e professioneel in de karts.
Dus nu wordt de tijd voor race auto's

Ik had een Lotus elise met de2zz ge als daily drive.
Maar een maand geleden verkocht voor wat anders.

Na een zoektocht voor een geschikte race auto focusde ik mij op een Lotus, maar ook met een schuin oog naar een speedster.

Afgelopen woensdag had ik een schot in de roos.
Ik was een rooie speedster tegen. Rondom met beschadigde body maar niet het chassis.

Speedster 2.2 nummer 1490 51000km

Gekocht en kwam een aantal mooie plussen tegen.
Nitron dempers Instelbaar
Larini RVS decat en eindemper
Stalen remleidingen
Motor tik en lopen

Klein rondje mee gereden en niks gek verder tegen.

Nu ga ik de auto opbouwen in race spec voor DNRT of dutch supercar challenge.
Ik hoop hier ideen/tips op te doen en dingen met jullie te delen.

Gr,
Jim
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2357
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door gertje »

Belgische auto?
Herman even contacteren deze heeft een gt3 ineen geknutseld


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Ringelberg83
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 sep 2014 4:50

Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door Ringelberg83 »

Nee een Nederlandse. Heeft zelfs nog APK.
Ok bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door speedster »

Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door Smiley »

Leuk.
Ik dacht dat de DSC vrij critisch was op oude modellen, en dat niet echt toestond.
DNRT moet zeker lukken.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2357
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door gertje »

Weet voor de moment een rode accident staan, ga er maandag eens naar kijken daarmee.
Oei Ronnie zijn slipschool heeft niet mogen baten precies


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door Smiley »

Zowel user vauxhall als Herman hebben hun speedster omgebouwd tot raceklasse specs.
Een kant en klare kooi kun je hier vinden: (mocht je die boven zelfbouw prefereren)
http://www.safetydevices.com/motorsport ... /415/1243/
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door Neetmans »

Denk dat er omg Roosendaal (NL) ook nog een rode schade staat. Weet niet of deze te koop is...?
Ringelberg83
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 sep 2014 4:50

Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door Ringelberg83 »

Thnx voor alle info..
Die uit Rozendaal heb ik gekocht ;-)

Interieur gaat komende week eruit. (Staat op MP)

En dan opzoek naar front en rear clam rolkooi etc..
Om daarna eerst eens de auto aan te voelen op een trackday..
Daarna de volgende stappen.

In de tussentijd heb ik ook nog een Ibiza cupra full race spec..
Dat is voor ervaring op te doen..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door Exmantaa »

Wow, Speedster voor DNRT of Supercar challenge... Dat klinkt als een serieus project... :shock:
Ik ben niet zo thuis in de reglementen, maar wat mag (en wat wil) je zoal veranderen qua motor en ophanging?? De Speedster kennende zul je toch nogal wat serieuze modificaties moeten gaan doen wil je er een beetje competatief mee de baan op kunnen. Rolkooi (een goedgekeurde neem ik aan) is de start...

Het is dat je er nu al een gekocht hebt, anders was de Time Attack Speedster van Cliffie (UK Time Attack kampioen 2013 en 2e op de Masters met rondje 1:53 op CPZ) perfect voor je. :mrgreen:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/13 ... nning-car/ Lijkt helaas net een paar dagen geleden verkocht, maar van zijn uitgebreide ombouwtopic kun je veel opsteken.

De standaard Speedster clams zijn nogal kwetsbaar en €€€, dus zou bij een trackcar voor een goedkopere GRP copie clam gaan omdat je er toch in moet gaan zagen voor ventilatiegaten etc. (Er is ook nog een verbrede racebody te koop zodat je er serieuze sloffen onder kunt gooien.)

En even snel qua rest;
Motor => Wat mag en wat wil je?
Bak => Standaard f23 bak houdt redelijk wat uit (met een extra oliekoeling erop), maar het is natuurlijk geen racebak. Evt. sperdiff erin.
Ophanging => Nitrons zijn prima voor een trackday car, maar voor racegebruik => Uniball bushes rondom, lagere race uprights, 2 of 3-weg instelbare dempers.
Remmen => Met alleen raceblokken (CL6 bv) en extra koeling kan de standaard Speedster best aardig remmen (mits het ABS uit staat), maar voor racegebruik... => 4-pots rondom met knappe schijven en blokken.
Aero => Flinke wing erop en een front splitter om iets van downforce te creëren.

Tikt lekker aan als je het serieus wilt gaan aanpakken en je ziet dat die TA raceauto van Cliffie zo gek nog niet was qua prijs.
Hou ons op de hoogte en vraag maar raak, want er zit onder de hardcore trackers aardig wat ervaring.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door Daan »

Welkom! Ben benieuwd :yes:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door Arno »

Zoals hierboven al vermeld gaat het een aardige klus worden, maar in tegenstelling tot de meeste 'normale' auto's zit er ook een stuk minder 'zooi' in een Speedster wat je er allemaal uit moet slopen ;)

Feitelijk komt het er waarschijnlijk op neer dat je de auto helemaal wilt strippen en dan binnen de reglementen weer opbouwen.

Dunne/eenvoudige kopie-clams en single-skin deuren en dat soort werk zijn sowieso aan te raden voor evt. "touche's" op de baan.

Voor het plaatsen van de rolkooi zal sowieso goeddeels het meeste er al af moeten ;)

Trek wel wat tijd uit voor de keuze van de (race)stoel die je wilt gaan monteren. 99% van de stoelen op de markt passen simpelweg niet in de Speedster/Elise ruimte of zitten (veel) te hoog. Ook het alu chassis met holle profielen en extreem dunne bodemplaat/'skin' zorgt ervoor dat een aantal standaard methodes van montage die op 'stalen' autos normaal zijn (simpele bouten en spreidplaten) niet werken/kunnen of anders moeten worden aangepakt. Allemaal geen showstopper en prima te doen, maar wel puntjes om even in het oog te houden en vereisen soms wat denk- en fabricagewerk.

BTW.. Als je wilt (en als dat reglementair mag), kan je ook de zit-positie centraal bouwen in de auto. Dat is een behoorlijke klus, maar op zich goed te doen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Ringelberg83
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 sep 2014 4:50

Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door Ringelberg83 »

Bedankt voor alle tips.

Zoals de auto erbij staat is compleet de voorkant plus chrashbox weg en de gehele achterkant qua body.
Het interieur gaat deze week eruit en heb al wat mensen ook hier van het forum die daar dingen van wil over nemen. (dat is weer goed voor het budget :))

Als je de auto voor DNRT wil opbouwen is een hele hoop toegestaan mits het maar veilig is. Dus alles onder de body is vrij.
Zelf ben ik voorstander om het toch een opel te laten en geen engine swap te doen of compleet andere body.

Ik vind wel dat je stap voor stap moet verbeteren want meteen naar het einddoel is ook niet leuk.

Qua body: (dit is de eerste stap)
De auto zoals die van Mike (Cliffie) is gewoon heel netjes en mooi. (body redelijk standaard en goeie diffuser splitter en spoiler.
(dus nu moet ik opzoek naar: Front / rear clam en spoiler) Front splitter maak ik zelf)
De chrashbox wordt vervangen door een buizen constructie waar de complete radiateur en front splitter aan en inzit.
De bedoeling is ook dat ik met 4 clips de complete front body eraf kan halen.

Ik zoek wel zo'n motorkap maar die heb ik nog niet gevonden.

De motor:
Nu zit er een 2.2 in deze wil ik voorlopig houden (weinig km gedraaid) maar wil wel andere nokkenas en supercharger plus decat.
Daarna kunnen we weer andere plannen maken.

Onderstel laat ik voorlopig zo met de komst van meer PK komt er ook andere dingen weer om de hoek kijken en dan pas kan je dat pad uit stippelen.

Interieur:
daar komt een FIA schroefkooi in en een Tillet stoel (die gebruik ik met karten ook ) en afneembaar stuurwiel. alle schakelaars worden switches.

Nu moeten ik opzoek naar onderdelen. Is er ergens een plek waar je goed kan shoppen / gebruikt mag ook.
Zo meteen zal ik wat foto's uploaden zoals hij er nu bij staat.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto

Bericht door Exmantaa »

Ik denk toch dat je in grove lijnen een plan moet maken waar je traks wil uitkomen, want het is een beetje jammer als je nu flink geld investeerd (gaat snel met een Speedster) in dingen die je er bij latere upgrades misschien weer uit moet gooien omdat ze niet meer geschikt zijn...

ps; het is deze toch?
http://www.schadeautos.nl/nl/schade/per ... 2/o/748451
Plaats reactie