Nieuw lid (nog zonder) 14/3/‘18 nu MET !!!!!! speedster

Stel jezelf en je auto voor.
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Nieuw lid (nog zonder) 14/3/‘18 nu MET !!!!!! speedster

Bericht door Thijskok »

[album][/album]Goedenavond,

Thijs, 43, en uit het oosten van het land en op het punt een speedster te verkrijgen.
Lid geworden om eerst wat info in te winnen alvorens de auto te kopen.
Ik heb er een op het ook echter zit deze slecht in de lak en zitten er op een aantal plaatsen scheurtjes in de body (is kunstof volgens mij). Helaas heeft de auto ook geen turbo blok en ik twijfel of hij de 14000 euro dan wel waard is.

Hopenlijk vind ik antwoorden op dit forum op mijn vragen en kan ik met een gerust hart straks de auto alsnog kopen.

Groeten,

Thijs
Laatst gewijzigd door Thijskok op 14 mar 2018 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuw lid nog zonder speedster

Bericht door Smiley »

Welkom Thijs.

Met 14k zit je wel aan de onderkant van de speedstermarkt te shoppen (Hoge kilometerstand of met probleempjes).
Er zijn ook maar erg weinig turbo varianten verkocht, en die gaan al snel naar de 22/23k of meer.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Nieuw lid nog zonder speedster

Bericht door gertje »

Ik heb binnenkort nog een mooie te koop klein beetje meer dan u budget.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: Nieuw lid nog zonder speedster

Bericht door Thijskok »

Ik heb ff gegevens opgevraagd.
Gaat om een 2002 speedster nr2857
72400 km op de teller, kenteken 40jxp7

Ik heb zelf een garage met brug en zoek dus eigenlijk iets waar ik een tijd aan kan knutselen.
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Nieuw lid nog zonder speedster

Bericht door Arno »

Thijskok schreef: kenteken 40jxp7
Gezien kenteken een import-auto dus waarschijnlijk? Op zich niet verkeerd, maar dan wel ogen open houden wegens bekende pad/truuk om schade-auto's van hun 'historie' af te helpen.

Bij deze auto's is alles qua bodywork en zo zonder problemen te vervangen of repareren (polyester, alleen van een soort die wat aandacht behoeft qua verwerking). Constructietechnisch is vrijwel gelijk aan de Elise, dus alle waarschuwingen die je daar over vindt op het internet mbt. reparaties zijn ook op de Speedster van toepassing.

Waar je heel erg op moet letten is tekenen van schade aan het alu chassis. Als dit het geval is, dan is deze officieel niet repareerbaar en moet vervangen worden door een geheel nieuw chassis. Losse onderdelen van het alu chassis zijn niet leverbaar vanuit Lotus en de gelijmde verbindingen zijn op dit moment ook maar beperkt tot niet repareerbaar. (ja.. er is technisch van alles mogelijk, maar er zijn geen 'officieel goedgekeurde' reparaties mogelijk...)

Vooral de voor-ophangpunten in het chassis zijn een bekend punt waarbij iemand een voorwiel er af rijdt, de draagarmen uit het chassis scheuren en de zaak total-loss is.

Creatieve geesten willen dit soort auto's dan nog wel eens met wat alu plaatjes, popnagels en de kit-spuit weer 'presenteerbaar' maken en dan gaan ze de gebruikte markt op waar mensen zulke levensgevaarlijke auto's kopen zonder ervan op de hoogte te zijn. Ook repareren dit soort mensen de poyester 'crashbox' aan de voorzijde nog wel eens wat in een (volgende) aanrijding desastreus kan uitpakken als deze niet langer de botsing-energie absorbeert.

Voor een evt koop dus zeker op een brug gooien en met een vergrootglas er overheen aan de onderkant en alle alu delen inspecteren voor beschadigingen en deuken/scheuren.

Je zal ongetwijfeld 'gebruikssporen' aantreffen en corrosie op verschillende onderdelen, maar dat kan redelijk 'normaal' zijn afhankelijk van hoe de auto is gereden/gestald/etc. Sommige auto's hebben ook erg last van osmose in het polyester bodywork wat leidt tot 'blaren' in de lak. Prima te repareren, maar is erg arbeids intensief als je het goed wil doen. Wellicht zal je ook de shims die nu tussen het alu chassis en stalen achter-subframe moeten vervangen, want daar wil nog wel eens fiks het corrosie-spook in de alu delen trekken.

Een dingetje om wel in het achterhoofd te houden met de Speedster is dat langzaamaan de meeste specifieke onderdelen van deze auto's (kop- en achterlicht units, polyester delen, dashboard, originele schokbreker/veer units, etc.) niet langer gemaakt worden en dit soort specifieke dingen dus wel eens moeilijk of niet meer te krijgen zijn. Er is gelukkig een vrij actieve 'aftermarket' groep mensen die voor de Speedster en VX220 (UK) veel dingen (na)maken.

Een hoop technisch/mechanisch spul komt natuurlijk zo uit de onderdelen bak van Opel en andere fabrikanten, dus wat dat betreft is er weinig aan de hand.

Wel is een hoop ijzer/staalwerk in de auto zoals beugels, draagarmen, raam mechaniek, etc. van bedroevend slechte kwaliteit cq. maar heel beperkt tegen roest beschermd, dus kijk niet vreemd op dat je een hoop dingen in verloop van tijd moet ont-roesten/stralen en dan (openieuw) laten verzinken en evt. daarna een verf of poedercoat er overheen. Lotus is nou eenmaal niet bekend om dingen te maken die 'landurig mee gaan' :roll:

Aan de andere kant zijn het (vergeleken met veel andere auto's) heerlijk simpele auto's waar je met een goed uitgeruste doppenset en wat gereedschap en spullen het hele ding uit elkaar kan halen en als rijders auto zijn ze geweldig.

Mocht je een datum hebben waarop je deze of andere auto wilt gaan bekijken, gooi het hier op het forum, dan zijn er misschien nog mensen die mee kunnen om te kijken en als bestaande eigenaar dingen kunnen spotten die niet kloppen of een probleem zijn.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: Nieuw lid nog zonder speedster

Bericht door Thijskok »

Damn Arno, geweldig jouw reactie. Ik heb al veel meegemaakt maar dit is een van de toppers.
Ik zal de auto zeker op de brug zetten en ook eens van niet logische hoeken de auto doorlichten.
Ik zag wel dat de hele onderkant is afgedekt met platen. Moet ik die er eerst af schroeven om de auto goed te kunnen inspecteren of zijn er handige plekken om de inspectie uit te voeren.
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Nieuw lid nog zonder speedster

Bericht door S. Gonzales »

Welkom Thijs,

Misschien kan je door het bestuderen van deze foto's..zie https://link.marktplaats.nl/m1217362664 vast even 'droog oefenen' waar de pijnpunten zitten. Met de uitgebreide info die Arno je al heeft gegeven kom je wellicht tot de conclusie dat het een beter idee is om een Speedster van een forumlid over te nemen of iig een exemplaar die hier bekend is. Geloof me, wanneer je een mooi en/of goed exemplaar aanschaft blijft er genoeg over om aan te sleutelen. :yes: Van de meeste aanpassingen worden deze auto's alleen maar beter én nog leuker om mee te rijden.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Nieuw lid nog zonder speedster

Bericht door Arno »

Thijskok schreef:Ik zag wel dat de hele onderkant is afgedekt met platen. Moet ik die er eerst af schroeven om de auto goed te kunnen inspecteren of zijn er handige plekken om de inspectie uit te voeren.
De platen hoef je niet zoveel aan te doen.

Van voor naar achter heb je:

- Helemaal aan de voorkant 1 die met boutjes vast zit, maar daar zit niet veel onder behalve de onderkant van de crashbox en je ziet de stabilisatorstang daar
- Daarna is heel stuk het gelijmde chassis... Daar zie je wel een soort grote torx met klodders lijm er onderuit.. Die vooral NIET losmaken.. De grootste midden-plaat is meteen de vloer van de passagier-ruimte. Geen dubbele bodems oid.. Een laagje van 1.5mm tussen de onderkant van je stoel en de weg ;)
- De volgende is de motor-undertray. Die kan er af en dan zie je zoals bij andere auto's de onderkant van de motor en de bak. Vaak zit daar ook een klepje in om bij de aftapplug van het carter te komen..
- De laatste is de diffuser. Die kan er ook af en geeft toegang tot de uitlaatdemper en katalysator

Maar je kunt vaak al bijvoorbeeld aardig op de motor-plaat gluren met een zaklamp door een achterwiel te schijnen. Voordeel van de plaat is dat olie er op 'opgevangen' wordt, dus als hij ergens lekt dan is die nat.. :wink:

Belangrijkste is vooral eigenlijk alles rondom de ophanging en die vering dat daar niks krom en/of uitgescheurd is (de bovenste wishbones achter kunnen een deukje hebben.. dat is een ontwerp probleempje van de auto die achter iets te ver kan doorveren.. Redelijk 'normaal'. maar wil je wel vervangen..) en ook dat de rest van het zichtbare alu chassis geen deuken of butsen vertoont.

Goede technische info over de auto's kan je hier op de site al vinden: https://www.speedsterclub.nl/bibliothee ... index.html

Tegenover 'normale' auto's zijn wellicht nog wat afwijkende 'slijtage' delen op de Speedsters:

- Fuseekogels (vooral onder) die redelijk snel kunnen slijten door de hoge belasting. Met enige regelmaat vervangen.
- Zij-motor/baksteunen die door wat te slappe onder-steunen teveel zijdelingse-krachten krijgen en daardoor los komen cq. doorscheuren waardoor blok nogal 'losjes' komt te zitten. Polyurethaan inserts in de onderste steunen verlengt de levensduur van de zij-steunen enorm (ten koste van iets meer trilling in de auto)
- Originele spoorstangen achter kunnen de kogels redelijk snel van vast gaan zitten. Gaat eerst piepen bij inveren, maar kan ook de spoorstang afbreken. niet zo mooi.. Aftermarket zijn betere verkrijgbaar die dat probleem niet hebben..

Zwak puntje kan de bedrading soms zijn en dan vooral de hoofd-connectors die op/achter de steun van het expansie-vat in de motorruimte zitten. Een blauwe en een zwarte. Die zitten nogal 'open en bloot' daar en na verloop van jaren wil daar wel eens vocht in komen met corrosie problemen die zich vaak uiten in electronische gaspedaal problemen door de overgangsweerstanden in de connectors.

Oh ja.. Optionele fabrieks alarm is een (voor Opel) aangepaste META 99T2 (nu achterhaald), welke op zich alleen maar 'herrie' maakt want de startblokkering zit in de sleutel/contactslot. Dit alarmsysteem is alleen zo aangepast dat hij wel heel gauw in de stress gaat van dingen als draadloze bellen en zo. Vervangen door een 'normale' 99T2 of een opvolger daarvan verhelpt dat.

Uiteindelijk is het een simpel autotje waar vooral voor zelf-sleutelaars veel plezier aan te beleven valt. Alleen in het achterhoofd houden dat ze door Lotus in typisch 'engelse kwaliteit' :lol: in elkaar gezet zijn, dus verwacht het 1 en ander aan aparte constructies of defecten die je niet verwacht.

Voor de rest zijn ze over het algemeen behoorlijk betrouwbaar en heel want mensen jakkeren ze regelmatig over verschillende circuits zonder veel problemen en er zijn verschillende auto's met ruim over de 200.000km op de teller zonder problemen. (zei de gek met een Elise die 320.000km er nu op heeft staan ;) )

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: Nieuw lid nog zonder speedster

Bericht door Thijskok »

Hallo Arno,

Als het me nu niet lukt om een kritische blik te kunnen werpen dan weet ik het ook niet meer.
Dank je voor alle info. Ik heb ook gezocht naar online foto's van de kale speedster (zonder opbouw) zodat ik een beeld krijg hoe het er uit hoort te zien.

Ik hou jullie op de hoogte!


groeten,

Thijs
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuw lid nog zonder speedster

Bericht door Smiley »

De 40-jxp-7 is van Jaco geweest.
https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... f=3&t=4994

Misschien kun je hem even berichtje sturen en je vragen over de auto stellen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: Nieuw lid nog zonder speedster

Bericht door Thijskok »

@smiley, Thanks, ik heb hem meteen een berichtje gestuurd. Hoop dat hij nog actief is hier.
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuw lid nog zonder speedster

Bericht door Maik »

StefanW heeft ook nog een mooie 2.2 te koop staan, ik zou hem ook zeker even een berichtje sturen :thumbup:
Afbeelding
Thijskok
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2018 17:39

Re: Nieuw lid (nog zonder) 14/3/‘18 nu MET !!!!!! speedster

Bericht door Thijskok »

GROOT NIEUWS, ik het de speedster bemachtigd vandaag.
Dus vanaf nu nieuw lid met speedster.

Het is de oude oranje Speedster van Jaco. Ik zal flink aan de bak moeten met het interrieur en de clams maar heb er ontzettend veel zin in.
Als ik het niet zelf kan is er altijd iemand anders die het wel kan.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Nieuw lid (nog zonder) 14/3/‘18 nu MET !!!!!! speedster

Bericht door aKra »

Gefeliciteerd!
speedywilmske
Actief lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 jan 2014 19:12

Re: Nieuw lid (nog zonder) 14/3/‘18 nu MET !!!!!! speedster

Bericht door speedywilmske »

Proficiat!
Plaats reactie